مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت: تاکنون هفت هزار و 500 کیلومتر از ایل راه های عشایر در این استان شناسایی و تحویل دستگاه های مربوطه شده تا برای امور دیگر واگذار نشود.
کد خبر: ۳۱۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶ 20 October 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: صادق نکوییان، چهارشنبه در دومین گردهمایی سراسری مسئولان امورعشایر سراسر کشور در شیراز بیان کرد: معضل ایل راه ها در شهر شیراز بیش از سایر نقاط استان فارس است و تا کنون 23 کیلومتر از مسیر ایل راه های عشایر در شیراز در پشت منطقه دراک شناسایی شده که به زودی بازگشایی می شود.
وی افزود: با بازگشایی ایل راه در شهر شیراز، دیگر مشکل ورود عشایر به منطقه فرهنگ شهر شیراز را نخواهیم داشت.
نکوییان اظهار داشت: توسعه کشاورزی، ایجاد شهرک های صنعتی و مسکونی و گسترش شهرها، نقاط کوچ عشایر را در این استان مسدود کرده و در تلاش هستیم این مسیرها را در صورت امکان احیا و یا مسیرهای جدیدی را برای آنها ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: هم اینک 27 هزار و 279 خانوار معادل 150 هزار نفر در جامعه عشایری فارس زندگی می کنند که سه و نیم درصد جمعیت استان و 12و نیم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
او ادامه داد: تاکنون 6هزار و 250 خانوار عشایر استان فارس اسکان داده شده اند و می کوشیم تا پایان امسال 60 درصد خانوارهای عشایر این استان را اسکان دهیم.
نکوییان در بخش دیگری از مطالب خود گفت: در حال حاضر مساحت اراضی مرتعی این استان، هفت و نیم میلیون هکتار است که پنج و هفت دهم هکتار آن که معادل 67درصد است در اختیار جامعه عشایر فارس است.

هر سیاه چادر عشایر یک کارگاه اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این گردهمایی گفت: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، هر سیاه چادر عشایر یک کارگاه مولد و اقتصادی است.
محمد مهدی قاسمی افزود: همه عشایر ما در این سیاه چادرها با بهره گیری از تمام ظرفیت هایشان برای تولید پویا عمل می کنند و این شیوه عمل عشایر یکی از بهترین رفتارها در جهت اقتصاد مقاومتی است.
وی بیان کرد: درون زا و برون نگر بودن از ویژگی بارز اقتصاد مقاومتی است و این رویکرد از دیرباز در عشایر ما حاکم بوده است.
قاسمی با بیان اینکه، هدف ما حفظ این رویکرد در بین جامعه عشایر است، اظهار داشت: اسکان تنها راه برحورد با عشایر نیست بلکه راهکارهای دیگری باید برای این قشر لحاظ شود تا رفتار و مکانیزم شکل گرفته عشایر حفظ شود.
وی اضافه کرد: نگرش ما به عشایر همان نگرش به تولیدکننده و مولد است لذا باید تلاش شود از ظرفیت این قشر به بهترین نحو استفاده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار