مردم زرقان هر سال 27 ذی الحجه در آستانه فرا رسیدن ماه محرم آیین ویژه ای با عنوان خیمه های برافراشته برگزار می کنند و به استقبال ماه محرم می روند که این آیین پنجشنبه در این شهر اجرا شد.
کد خبر: ۳۰۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ 29 September 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مردم زرقان صبح امروز 27 ذی الحجه قبل از طلوع خورشید در سه حسینیه این شهر به تناسب محله زندگی خود جمع شدند و پس از قرائت زیارت عاشورا، چادرهایی بزرگ با قدمتی بیش از 300 ساله را با آداب خاصی بر حیاط حسینیه ها بر افراشتند و با ساز و دهل و شعار 'یاحسین' به استقبال عاشورا رفتند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پنجشنبه درحاشیه برگزاری این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : سالهاست که مراسم عزاداری امام حسین (ع) در شهر زرقان به صورت مستمر، باشکوه و مردمی برگزار می شود.
بهزاد مریدی افزود:این سنت مردم شهر زرقان فارس که به تازگی در فهرست آثار معنوی کشورمان نیز ثبت ملی شده است سابقه چند صد ساله تاریخی دارد و نکته مهم این برنامه مردمی بودن آن است به طوری که تمام هزینه های این برنامه ره مردم این شهر تامین می کنند.
وی با بیان اینکه جریان عاشورا برای همه مردم دنیا ارزشمند و ماندگار است بیان کرد: این مراسم سنتی در شهر زرقان هر ساله با حضور بسیاری از جوانان و نوجوانان این خطه برگزار می شود که این نشان از زنده بودن و پویایی حادثه عاشورا دارد که رمز ماندگاری این آیین سنتی نیز همین انتقال صحیح داشته های معنوی خود به نسل جدید است.
مریدی اظهارداشت: شهر زرقان از دیر باز قلب تپنده تعزیه در کشور است که هر سال در ماه محرم و صفر برنامه های ویژه کشوری در بخش هنر تعزیه در این شهر برگزار می شود.
او اضافه کرد: به دلیل اینکه هنر تعزیه در فارس و شهر زرقان یکی از هنرهای مورد توجه جدی مردم است در چند سال اخیر سوگواره تعزیه با حضور تعزیه خوانان کشوری در سطح ملی در زرقان برگزار می شود که امسال نیز این برنامه در این شهر اجرا خواهد شد.
مریدی ادامه داد: جریان عاشورا پیروزی حق بر باطل است و امام حسین(ع) نماد آزادگی، ایثار و مقاومت است که این مفاهیم مهم در فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) باید برای نسل امروز و جوان تبیین شود و ایام محرم و صفر بهترین زمان برای فرهنگ سازی دینی و ارتقای سطح دینی و معنوی مردم جامعه است.
شهر زرقان ازتوابع شهرستان شیراز است که در فاصله 25 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار