مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای برنامه رونمایی از یک‌هزار قلیان به گلدان، در شهر شعر، ادب و فرهنگ خبر داد.
کد خبر: ۲۹۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 14 September 2016
تابناک فارس به نقل ازخبرگزاری فارس:به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، احمد رضازاده از اجرای برنامه رونمایی از یک‌هزار قلیان به گلدان، در شهر شعر، ادب و فرهنگ خبر داد و اظهار داشت: در پی آغاز به‌کار پویش «قلیان‌ها را گلدان کنیم» در سطح کشور که با استقبال گروه‌های مختلف همراه شد، استان فارس نیز با این پویش همگام شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌عنوان متولی سلامت عمومی، استقبال بسیاری از این پویش داشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، هرکدام به شیوه‌ای، پیام تبدیل کردن قلیان‌ها به گلدان را منتشر کردند.

رضازاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی این استان، با تبدیل کردن تعدادی قلیان به گلدان، به شکل نمادین، آن‌ها را به مسؤولان اداره‌های فارس اهدا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر روابط عمومی این دانشگاه بابیان اینکه شهرستان مرودشت نیز از شهرستان‌های پیشرو در این زمینه بوده است، اضافه کرد: مسؤولان سلامت مرودشت نیز چندی پیش با تبدیل کردن 100 قلیان به گلدان طبیعی و اهدای آن به اداره‌های این شهرستان، زیبایی بیشتری به این پویش بخشیدند.

وی از طرح جدید استان فارس برای معرفی هرچه بیشتر این پویش خبر داد و گفت: شورای اسلامی شهر شیراز، حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری، شهرداری منطقه یک، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره بهزیستی، نیروی انتظامی و صداوسیمای مرکز فارس، در اقدامی مشترک، جمعه این هفته، بیست‌وششم شهریور، از ساعت 20 تا 22، در بولوار چمران، با رونمایی از یک‌هزار قلیان که به گلدان تبدیل شده، با این پویش ملی همگام می‌شوند.

رضازاده تأکید کرد: این برنامه حرکتی نمادین در راستای گسترش فرهنگ نفی دخانیات، به دلیل آسیب‌های ناشی از مصرف آن‌ها برای سلامت فرد و جامعه است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خطر مصرف قلیان، تصریح کرد: مصرف این ماده دخانی، فرد را با خطراتی به‌مراتب بیشتر از سیگار مواجه می‌‌کند و مصرف‌کنندگان در معرض خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها هستند که مهم‌ترین آن‌ها سرطان ریه، ‌پوست، ‌لوزالمعده، ‌مثانه و خون است.

وی یکی از زیان‌های مصرف قلیان را مربوط به اسانس‌های شیمیایی با بو و مزه میوه دانست که در اثر حرارت بالا تجزیه می‌شوند و مواد بیماری‌زایی را تولید و ضمن کاهش قدرت دفاعی بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های ریوی فراهم می‌کنند، همچنین در بعضی موارد سبب نمایان شدن آسم خفته در افراد می‌شوند.

رضازاده ادامه داد: افزایش ضربان قلب در افرادی که قلیان می‌کشند، چند برابر افراد سیگاری است و برخلاف تصور عموم که قلیان را اعتیادآور نمی‌دانند، این پدیده نیز به دلیل بالا بردن نیکوتین در خون، خاصیت اعتیادآوری دارد؛ البته رفتار قلیان کشیدن یک رفتار پیچیده است که به‌سرعت فرد را معتاد نمی‌کند و در درازمدت اثرات سوء آن ظاهر می‌شود.

مدیر روابط عمومی این دانشگاه، یادآور شد: آتش قلیان از ذغال برافروخته به وجود می‌آید و به همین دلیل میزان تولید منوکسید کربن آن چند برابر سیگار است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه تبدیل کردن یک‌هزار قلیان به گلدان در شیراز، این پویش فراگیر شده و عده بیشتری به آن بپیوندند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار