معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: شیوع حاملگی‌های زیر ۱۸ سال در شهرهای کوچک و روستاها حدود ۲۸ درصد است که این امر میزان سقط جنین و معلولیت کودکان را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۲۶۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 19 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسن نادری در همایش آگاه‌سازی مشاوره ژنتیک اظهار داشت: پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه های مختلفی را در بر می‌گیرد که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می‌دهد.

وی ضمن تأکید  بر اینکه مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم ، نقش مؤثری را در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی دارد، بیان کرد: امروزه  شانس داشتن فرزندی سالم برای خانواده‌ها کاهش یافته است.

معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین افزود: زندگی ماشینی و آلودگی صنعتی سبب شده هزاران نوع ماده شیمیایی جهش‌زا و سرطان‌زا و تراتوژن که همه روزه از طریق آب و هوا و مواد غذایی وارد بدن انسان‌ها شود که  از طریق خون به سلول‌های بدن زنان و مردان منتقل می‌شود.

نادری تصریح کرد: کاربرد تشعشعات به ویژه اشعه‌های ایکس و لیرز و همچنین تماس با امواج الکترومغناطیسی و تأثیرات عوامل فیزیکی و شیمیایی فوق بر بانوان موجب بروز هزاران نوع بیماری مادرزادی و ژنتیکی شده است.

وی گفت: روزانه هزاران کودک مبتلا به بیماری‌های غیرقابل علاج یا سخت علاج در کشور ما متولد می‌شوند به نحوی که شانس داشتن فرزندی سالم برای خانواده‌ها کاهش یافته است.

معاون  فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین بیان کرد: ازدواج فامیلی معضلی عمده در کشور ما بوده که حدود 40 درصد در شهرها و 70 درصد در روستا ها رخ داده و یکی از علل معلولیت مادرزادی به شمار می‌رود.

نادری حداقل سن بارداری را 18 سالگی عنوان کرد و گفت: شیوع حاملگی‌های  زیر 18 سال در شهرهای کوچک و روستاها  حدود 28 درصد است  که این امر میزان سقط جنین و معلولیت کودکان را افزایش می‌دهد.

وی در زمینه فعالیت‌های بهزیستی استان در راستای آگاه سازی و  لزوم مشاوره ژنتیک و کاهش معلولیت های ژنتیکی تصریح کرد : امسال بهزیستی استان با راه‌اندازی کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک در نظر دارد با  تهیه و توزیع 20 هزار بروشور، 10 هزار کتابچه آموزشی و نصب 2 هزار پوستر و 500 متر بنر در سطح شهرهای کوچک و روستاها  و چاپ 2 هزار 500 عدد اقلام تبلیغاتی همچون کلاه و خودکارو.. و  تهیه فیلم کوتاه و تیز و برگزاری همایش در مناطق مختلف استان سعی در آگاهی و کاهش معلولیت های ژنتیک در استان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار