تپه تاریخی 'بئر گال' شهرستان گراش از توابع استان فارس که متعلق به دوره ساسانیان و قرون میانه اسلامی است در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۵۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 03 July 2016

به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش با بیان این مطلب اظهار داشت: زمین‌های اطراف بئر گال نیز شامل این محدوده تاریخی است و باید از آن حفاظت شود.
جواد اسدی، بر حفظ حریم و برخورد با هر گونه تعرض به این محوطه تاریخی تاکید کرد و گفت: تا پیش از ثبت این یادمان تاریخی نمی‌توانستیم به طور جدی جلو ساخت و سازها را در این محوطه بگیریم اما اینک که این اثر به ثبت ملی رسیده می توانیم در صورت مشاهده تخلف از طریق قانونی با متخلفان برخورد کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش با اشاره به اینکه تپه تاریخی بئر گال، چهاردهمین یادمان تاریخی است که در این شهرستان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: تا به حال هیچ کاوش باستان‌شناسی در این تپه صورت نگرفته است اما مقرر شده با انجام تحقیقات باستانی در این محوطه، جزییات بیشتری از تاریخچه این اثر مشخص شود.
اسدی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: اگر چه هنوز سد گمپو گراش زیر نظر اداره میراث فرهنگی این شهرستان قرار نگرفته است اما می کوشیم این اثر تاریخی را به همراه مسجد سیف الدین، برکه گبری در محله فخرآباد، خانه فضل ‌الله‌خان و قهرمان‌ خان را که از دیگر آثار تاریخی شهرستان گراش به شمار می آیند به ثبت برسانیم.
بئر گال، تپه‌ای است سنگی با خاکی قرمز رنگ که در جنوب غربی شهرستان گراش واقع شده است و اطراف آن را نخلستان‌ها پوشش می‌دهند. آثار و بناهای برجای مانده از گذشته در اطراف این تپه، نشان‌دهنده وجود آبادی و سکونت مردمانی است که به احتمال قوی، ساکنان اولیه گراش بودند.
امتداد آثار و بنا‌های برجای مانده از دو سوی این تپه در جهت جنوب غربی تا ابتدای دشت بالا و در جهت جنوب شرقی تا محله فخی (fakhi)، ادامه دارد.
دست‌ساخته‌های سنگی و سفالی با قدمت بیش از 400 سال که در این نواحی پیدا شده است، گویای وجود زندگی متفاوت با زندگی مردم گراش در سده های اخیر است. گفته شده ساکنان این آبادی‌ها از پیروان آیین زرتشت یا به اصطلاح امروزی مردم گراش، گاور (گبرها) بودند.
شهرستان گراش در فاصله 355 کیلومتی جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار