مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای فارس از پُـر و بی بهره کردن بیش از یک هزار و 800 چاه غیرمجاز در استان فارس سخن گفت و بیان داشت : 210 حلقه از این چاه های غیر مجاز امسال پُـر شده است.
کد خبر: ۲۵۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 02 July 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس:محمد مهدی شریفی با اشاره به اینکه 64 هزار چاه مجاز در استان وجود دارد گفت: در سال جاری تعداد 201 حلقه چاه غیر مجاز و در سال گذشته 1614 حلقه چاه غیرمجاز در فارس پُـر شده است.

به گفته این مسوول در حال حاضر تعداد 19 هزار و 634 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم طبق برنامه اعلام شده از سوی وزارت نیرو نسبت به پُـر و بی بهره نمودن چاههای باقیمانده در استان اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در شرایط خشکسالی باید از منابع موجود آب حفاظت و نگهداری کنیم و بهترین راهکار باقیمانده برای برون رفت از این وضعیت طرح مهم احیا و تعادل بخشی است که در قالب 15 پروژه در استان های مختلف با اولویت بندی های متفاوت در حال اجراست.

شریفی اضافه کرد: پروژه گروه های گشت و بازرسی اولین پروژه طرح احیا و تعادل بخشی در استان فارس است و این گروه ها از سالیان گذشته به کار گیری شده اند و به صورت شبانه روزی در حال گشت و بازرسی از دشت های استان هستند.

شریفی گفت:این گروه ها ضمن آمارگیری از چاه های موجود، به محض مشاهده تخلف و حفاری غیرمجاز سریعا وارد عمل می شوند و با هماهنگی های انجام گرفته با دادگستری، نیروی انتظامی و پشتیبانی حقوقی اقدام به پیشگیری و جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز می کنند که این امر به مراتب کم هزینه تر از زمانی است که چاه غیرمجاز به بهره برداری رسیده و نیاز به پُـر و بی بهره کردن دارد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای فارس ادامه داد : در حال حاضر مهمترین پروژه طرح تعادل بخشی برای استان فارس در کنار بستن و پُـر کردن چاه های غیرمجاز، تجهیز تمام چاهها به لوازم اندازه گیری است ، برداشتهای غیرمجازی که از چاههای پروانه دار و از طریق افزایش غیر مجاز قطر لوله آبده و در پی آن افزایش قدرت اسب بخار موتور محرکه صورت می گیرد به مراتب بیشتر از برداشت های صورت گرفته از چاه های غیرمجاز است. چنانچه بتوان توسط نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاههای برقی و کنتورهای حجمی بر روی چاههای دیزل از بهره برداری های غیرمجاز توسط چاههای پروانه دار جلوگیری به عمل آورد به تعادل رسیدن محدوده های مطالعاتی استان دور از دسترس نیست.

وی اضافه کرد: میزان حجم مجاز برداشت آب از چاه بر حسب متر مکعب در قالب یک کارت هوشمند شبیه کارت سوخت خودروها، به کشاورزی که چاه وی مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده تحویل داده می شود. این کارت در محفظه تعبیه و در تابلو برق قرار داده می شود و بهره برداری از چاه آغاز می شود. چنانچه کل سهمیه شارژ شده برای بهره بردار مورد استفاده قرار گرفت پس از هشدارهای لازم، برق چاه از مدار خارج شده و بهره برداری بیش از حد مجاز متوقف می شود.

شریفی در خصوص اهمیت و تاثیر این کنتورها با ذکر یک مثال گفت: علیرغم فوق بحرانی بودن دشتهای خالد - تازه آباد در استان اصفهان و دشت اسفراین در خراسان شمالی، این دشت ها با استفاده از این پروژه در سالهای قبل به تعادل رسیده و از بحران ایجاد شده رهایی یافته اند.
وی ابراز امیدواری کرد با بهره برداری صحیح و مدیریت مصرف بهینه آب در میان بهره برداران، دشت های استان به تعادل برسد و شاهد صرفه جویی و استفاده درست از منابع آبهای موجود باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
چاه اب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
با سلام
چرا چاههای اب قاچاق در روستای پهلوانی واقع در شهرستان اقلید پرنمیشود؟؟با اینکه ده سال است مردم شکایت کرده اند؟؟؟چرا اقلید رسیدگی نمی کند؟
بیدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
واقعا چرا بازرسین و مسولان اداره اب با پرونده پاههای غیر مجاز در منطقه حسین اباد و قوام اباد یواشکی رد میشوند و همه هشدار های بحران بی ابی را نا دیده می گیرند . کنار بزرگراه شیراز - اصفهان در منطقه پاسارگاد .گفتار و کردار را یکسان و هماهنگ فرمایید ای مسولان محترم و نازنین شهرستان نامبرده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
با سلام تنها اداره ای که.رسیدگی به مشکلات مردم. نکرده اداره آب شیراز و مرودشت بوده. بمدت سه ماه روزی دو الی سه بار تماس گرفتم و موفق نشدم بخاطر انتقال آب در روستای علی آباد سفلی کامفیروز
کشاورزان اقلید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
اقلید پشت تل چشمه رسول الله باغیست در حدود سه هکتار
در آن چاه غیر مجاز حفر نموده اند و یکبار هم توسط هیئتی از شیراز پلمپ گردید ولی دوباره راه اندازی گردیده و هرچه هم به اداره اب اقلید گوشزد میگردد اصلا فایده ی ندارد گویا با ایشان نسبت فامیلی دارند علیهذا برداشت آب توسط ایشان حتی بر آب چشمه رسول الله هم تاثیر گذاشته چه برسد به قناتهای زیر دست. واقعا در این بحران کم آبی به کشاورزان لطمه وارد میشود. خواهشمند است به این مسئله رسیدگی فرمایید
لازم به ذکر است نامبرده به طرز عجیبی چاه را استتار کرده فقط از طریق استخر بالای باغ و دنبال کرده لوله میتوان به وجود چاه پی برد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
وزارت نیرو پاییز 96 اومدن کامفیروز با تجهیزات کامل شبیه جنگ چاهارو پر کردن ولی بعد از گذشت فقط سه ماه همه چاه ها دوباره تخلیه شدن و روز از نو روزی از نو
فقط خواستم بغهمم این هزینه از کجا اومده بود
ههههههههه یک میلیاردو هفتصدمیلیون تومن پول رو ریختن تو اب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار