مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی فارس از پیشگیری از تولد نوزادان دچار مشکلاتی از قبیل فلجی های عصبی- عضلانی با مشاوره و آزمایش های ژنتیک در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۲۵۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳ 28 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر مريم تقديري گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد تولد نوزادان دچار فلجيهاي عصبي- عضلاني، عقب ماندگي هاي ذهني، ناشنوايي و بيماري هاي پوستي ژنتيكي در استان هستيم در حالي كه تعداد متولدين مبتلا به فلجي هاي عصبي- عضلاني بالاتر از انتظار ما است.

وي افزود: با وجود تاكيدهاي بسيار بر مشاوره هاي قبل از ازدواج و قبل از تصميم به بارداري، برخي اين امر را جدي نمي گيرند و در حال حاضر هنوز با تولد نوزادان دچار معلوليت در فارس مواجه هستيم و زوج ها به ويژه افراد داراي سابقه خانوادگي بيماريهاي ناشنوايي، مشكلات پوستي ژنتيكي، عقب ماندگيهاي ذهني و فلج هاي عصبي- عضلاني براي پيشگيري از اين معلوليت ها بايد قبل از تصميم به ازدواج، مشاوره شوند و در صورت نياز آزمايش هاي مربوطه براي آنها انجام گيرد و در صورت عدم انجام مشاوره قبل از ازدواج، مي توانند پيش از تصميم به بارداري نيز به اين منظور مراجعه كنند.

مسئول فني مركز جامع ژنتيك بهزيستي شيراز گفت: تشخيص اختلالات كروموزومي مانند سندرم داون نيز با غربالگري هاي سه ماهه اول و دوم بارداري در مركز ژنتيك بهزيستي و مركز جامع ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي شيراز امكان پذير است.

اين پزشك و مشاور ژنتيك افزود: افرادي كه سابقه خانوادگي معلوليت داشته و يا صاحب فرزند معلول ديگري مي باشند، همچنين ازدواجهاي فاميلي بايد براي مشاوره و آزمايشهاي ژنتيك به مركز بهزيستي شيراز و دانشگاه علوم پزشكي شيراز مراجعه كنند تا از تولد نوزاد معلول پيشگيري شود.

دكتر تقديري گفت: در همين خصوص زوجهاي بسياري به مركز ژنتيك بهزيستي شيراز مراجعه مي كنند به طوري كه متوسط مراجعه هفتگي به اين مركز بيش از 60 مورد مشاوره ژنتيك جديد است كه برخي پس از مشاوره با آگاهي هاي مربوطه حتي از ازدواج با يكديگر انصراف مي دهند.

مسئول فني مركز جامع ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: با توجه به زمان بر و هزينه بر بودن آزمايش هاي ژنتيك، توصيه ما مراجعه قبل از ازدواج است و ساير افراد اگر صاحب نوزاد دچار معلوليت شديد مي شوند قبل از مرگ نوزاد براي انجام آزمايشهاي ژنتيك بايد به مراكز ما مراجعه كنند تا قبل از بارداريهاي بعدي، راهكارها و تصميمات موثر براي تولد نوزاد سالم اتخاذ گردد.

دكتر تقديري گفت: به منظور انجام آزمايشهاي ژنتيك مورد نياز براي زوج هايي كه امكان پرداخت هزينهها را ندارند پس از مددكاري در اين خصوص به آنها كمك مي شود به طوري كه از آغاز امسال تاكنون 80 ميليون تومان از سوي بهزيستي فارس و شيراز براي انجام اين آزمايش ها اعتبار
تامين شده است.

اين مقام مسئول بهزيستي فارس افزود: اين اعتبارات سال گذشته 200 ميليون تومان بوده كه به نظر مي رسد با توجه به نيازها، امسال اين ميزان افزايش يابد.

دكتر تقديري گفت: با توجه به امكانات موثر و پيشرفته اي كه در فارس و شيراز براي پيشگيري از تولد نوزادان دچار معلوليت در قالب مشاوره، آزمايش و غربالگري هاي قبل از ازدواج، قبل از بارداري و دوران بارداري فراهم شده، تولد درصد بالايي از نوزادان معلول به صورت ژنتيكي را بايد ناشي از كم كاري خانواده ها دانست و از زوج ها خواستاريم اطلاعات خود را در اين خصوص افزايش دهند و پيشنهاد ما به تمامي گروه هاي پزشكان نيز اطلاع رساني به مردم درخصوص آزمايش ژنتيك و ارجاع مادران باردار و يا افرادي كه تصميم به بارداري دارند به مراكز ژنتيك مربوطه است.

وي افزود: متاسفانه برخي مادران بسيار دير به ما مراجعه مي كنند و با توجه به زمان بر بودن آزمايش هاي ژنتيك، در اين خصوص با مشكلات بسياري مواجه مي شويم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار