رئیس پلیس راه شمال استان فارس، عوامل تاثیرگذار بر بروز حادثه واژگونی اتوبوس سربازان در نی‌ریز را ناتوانی راننده در کنترل خودرو، نبود گاردریل مناسب و شرکت مسافربری اعلام کرد.
کد خبر: ۲۵۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 28 June 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: سرهنگ کسری سیروسی صبح سه‌شنبه هشتم تیر در یک نشست خبری، گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس، ۵۰ درصد راننده، ۲۵ درصد راهداری و ۲۵ درصد هم شرکت تامین کننده اتوبوس مقصر تشخیص داده شده‌اند.

وی توضیح داد: ترمز اتوبوس به‌دلیل استفاده مکرر توسط راننده در گردنه‌ها، خالی کرده و اشکال فنی تحت عنوان بریدن ترمز وجود نداشته است.

سیروسی با تاکید براینکه راننده پس از خالی کردن ترمز سعی می‌کند با گاردریل خودرو را کنترل کند، گفت: نبود گارد ریل در محل سقوط خودرو به دره یکی از دلایل این واژگونی بوده است.

وی با تصریح اینکه کنترل و بازرسی اتوبوس حامل سربازان باید در پاسگاه‌های پلیس‌راه انجام شود، تاکید کرد: پلیس راه نمی‌تواند وجود کالای قاچاق را تشخیص دهد هرچند این اتوبوس قبل از رسیدن به اولین پاسگاه پلیس راه در استان فارس، واژگون شده بود.

سیروسی با یادآوری اینکه ۱۰ دقیقه بعد از زمان گزارش حادثه، خودروهای امدادی و پلیس در صحنه حضور داشتند،‌ خاطرنشان کرد: جاده‌های فارس بیش از ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز دارد که اگر اصلاح آنها در دستور کار نباشد، باز هم شاهد واژگونی و حوادث مختلف خواهیم بود.

سیروسی گفت: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده توسط پلیس، راننده اتوبوس به دلیل سرعت زیاد و ناتوانایی در کنترل وسیله نقلیه ۵۰ درصد و کوتاهی راهداری شهرستان نی‌ریز به دلیل ایجاد نشدن محافظ مناسب برای جلوگیری از سقوط خودروها ۲۵ درصد مقصر شناخته شده است.

رئیس پلیس راه شمالی استان با بیان اینکه بیشترین کنترل بر تعداد مسافران اتوبوس باید توسط مدیر فنی تعاونی های مربوطه در پایانه‌ها انجام شود، این حادثه در کیلومتر هفت جاده سیرجان - نی ریز و در حالی که اتوبوس حامل ۵۵ مسافر بوده، اتفاق افتاده است.

وی با تصریح اینکه باید ساز و کار و قانونمندی خاصی پیرامون جابجایی مسافران گروهی مانند گروه‌های دانشجویی، اردوهای دانش آموزی و موارد مشابه انجام شود تا شاهد وقوع اینگونه حوادث نباشیم.

سیروسی در پاسخ به سئوالی در مورد نقش پلیس در ایجاد فرهنگ و آموزش رانندگی، بیان کرد: با وجود اینکه اقدامات بسیار زیادی توسط پلیس در راستای فرهنگ و آموزش رانندگی انجام شده است، ولی باید گفت پلیس متولی فرهنگ و آموزش در جامعه نیست.

رئیس پلیس راه شمالی فارس با اشاره به شناسایی ۲۱۳ نقطه حادثه خیز در سطح جاده‌های استان، گفت: استان فارس دارای ۲۰ هزار کیلومتر جاده است که ۹.۸ درصد کل جاده‌های کشور را شامل می‌شود و با این اوصاف بیشترین تصادفات نیز در استان رخ می‌دهد.

سیروسی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون شاهد کاهش ۱۶ درصدی در تصادفات رانندگی بوده‌ایم. ۳۷ درصد از حوادث جاده‌ای، مربوط به واژگونی است که عامل بروز این نوع حادثه خواب‌آلودگی، خستگی، سرعت غیرمجاز و ناآشنا بودن راننده نسبت به جاده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار