رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۵۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 23 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:مجيد عباسي اظهار داشت: فرش قشقايي و گبه فارس در سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو) به ثبت رسيد و از اين پس هيچ كشوري نمي تواند به اسم فرش قشقايي و يا گبه توليداتي از اين دست را روانه بازارهاي جهاني كند، قطعاً در صورت مشاهده چنين تخلفي ايران قادر به شكايت از اين كشورها در مراجع جهاني است.

وي با ابراز تاسف از آن كه كشورهايي همچون هند، پاكستان، نپال و ... اقدام به توليد و صادرات گبه مي كنند افزود: اين تخلف در حالي صورت مي گيرد كه گبه متعلق به ايران و استان فارس است و برند اين استان به شمار مي رود.

وي با اشاره به اين كه پرونده فرشهاي ديگر فارس نيز در حال آماده شدن براي ثبت جهاني است افزود: پرونده فرش بوالوردي، آباده، ني ريز و فرش هاي لري بافت نيز در حال تكميل براي ثبت جهاني است.

عباسي با بيان اين كه اين پرونده ها قبل از ارسال به سازمان هاي جهاني بايد در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسي قرار گيرد افزود: يكي از آيتم هاي مهم براي ثبت جهاني فرش آن است كه فرش بايد زنده باشد به اين معني كه بافت آن رونق داشته و جزو فرشهاي از رده خارج شده نباشد به عنوان مثال ما نميتوانيم فرش شيرازي كه از معتبرترين فرشهاي اين شهر و استان بود را ثبت جهاني كنيم چرا كه ديگر كسي اين نوع فرش را نمي بافد.

رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلايل آن كه فرش شيرازي ديگر بافته نمي شود گفت: اين معضل بايد ريشهيابي شود اما شايد از جمله دلايل آن عدم تمايل شيرازي ها به بافت فرش باشد چرا كه فرش شيرازي تنها در همين شهر بافته مي شد.
عباسي البته اين وعده را داد كه به دنبال ساز و كارهايي براي احيای فرش شيرازی است.

وي با بيان اين كه فرش قشقايي فارس يكي از مرغوب ترين فرش هاي كشور است افزود: فرش هاي توليدي فارس ويژگي خاصي دارد از جمله آن كه كاملاً پشم است، دست ریس است، رنگ طبيعي دارد و جزو فرش هاي ذهني بافت مي باشد. قيمت و كيفيت اين فرش ها بسيار متنوع است به گونه اي كه هر فرد با هر سطح درآمدي مي تواند فرش دستباف بخرد.

وي با بيان اين كه قيمت فرش هاي فارس بين 800 هزار تومان تا 6 ميليون تومان است افزود: گران ترين فرش فارس فرش قشقايي است كه قيمت آن به متري 6 ميليون تومان هم ميرسد.

عباسي بيان داشت: اين در حالي است كه در برخي شهرها از جمله قم عمدتاً فرش هاي گران قيمت بافته مي شود و فرش ابريشم قم بسيار معروف است اين در حالي است كه تنوع قيمت و كيفيت در فارس بسيار زياد است.

وي با بيان اين كه قصد نداريم بافت فرشهاي گران قيمت را جايگزين بافت فرشهاي فارس كنيم افزود: برخي از نمونه هاي فرشهاي فارس گرچه گاهي جزو فرش هاي ارزان قيمت هستند و شايد سود چنداني براي بافنده آن نداشته باشد اما جزو اصالت اين استان است و نبايد اين اصالت را از فارس گرفت.

رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه در خصوص تعداد فرشبافان فارس گفت: آمارها حاكي است كه 31 هزار نفر در فارس بيمه قالي بافي شده اند اين در حالي است كه آمارهاي غيررسمي موجود نشان مي دهد در اين استان 180 هزار قالي باف فعال مشغول بافت فرش هستند.

وي گفت: در سرشماري نفوس و مسكن كه قرار است امسال برگزار شود؛ درصدد برآورد دقيق تعداد فرش بافان هستيم.

عباسی در خصوص دلايل آن كه تعداد بيمه شده ها از تعداد قالي بافان استان بسيار كمتر است گفت: در اين خصوص دلايل زيادي مطرح است از جمله آن كه بسياري از قالي بافان نياز به بيمه نداشته يا آن كه اطلاعي از بيمه قاليبافي ندارند ضمن آن كه برخي از آن ها نيز پولي براي پرداخت حق بيمه در اختيار ندارند كه اميدوارم اين طرح به گونه اي اجرا شود كه تمامي مشمولاني كه مايل به قرار گرفتن تحت پوشش بيمه هستند از اين امكان بهره مند شوند.

لازم به ذكر است سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است.

 وایپو در پی امضای توافق نامه ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تاسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

هم اکنون ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین المللی را مدیریت می کند که یکی از آن ها موافقت نامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدا و ثبت بین المللی آن ها) است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار