هیچ بودجه‌ای به «تخت جمشید» نداده‌اند و هزینه‌های ترمیم این اثر ثبت جهانی شده، از هزینه‌های جاری و باغات پاسارگاد تامین شده است.
کد خبر: ۲۴۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 20 June 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:بعد از پیگیری ها برای وصول کمک ده میلیاردی دولت برای ترمیم ترک های ایجاد شده در بخشی از تخت جمشید، خبرهای جدید از پیگیری معاونت میراث فرهنگی کشور برای دریافت این کمک حکایت می کند.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: «هیچ بودجه‌ای به تخت جمشید نداده اند و هزینه های ترمیم این اثر ثبت جهانی شده را از هزینه های جاری و باغات پاسارگاد تامین کردیم تا از وضعیت بحرانی خارج شود».

وی در ادامه افزود: «ما به مسئولین بودجه دهنده اعتراض خود را اعلام کردیم و قرار شد تا آنان به زودی مطالبات ما برای کمک به تخت جمشید را وصول کنند».

سال گذشته خبرهایی از کمک ده میلیاردی رئیس جمهور به تخت جمشید در رسانه های خبری منتشر شد اما بعد از گذشت حدود شش ماه از آن خبر محقق شدن این وعده ، بعید به نظر رسید.

مجموعه پرسپولیس (تخت جمشید) بزرگترین موزه رو باز و تاریخی ایران به شمار می رود که به دلیل قرار گرفتن در فضای آزاد و همچنین نشست زمین های کشاورزی اطراف آن، دچار ترک هایی در ستون ها و بعضی بخش های دیگر آن شده است.

به دلیل کمبود اعتبارات بعضی از اشیای تخت جمشید در معرض نابودی قرار دارند. در بعضی قسمت های کاخ آناهیتا جای خراشیدگی های عمیق دیده می شود و  بعضی ستون های آن به وسیله سیم های کابلی در گوشه ای رها شده اند.

بعضی بازدیدکنندگان بدون رعایت قوانین مجموعه، بر روی تخته سنگ ها رفته و روی آن ها عکس یادگاری می گیرند و متاسفانه بسیاری از قسمت های بدنه این اثر ثبت جهانی شده، با نوشتن یادگاری زخمی شده و حتی دیده شده است که توریست های خارجی به ایرانی هایی که روی تخت سنگ های تاریخی رفته و یا یادگاری نوشته اند، تذکر داده اند!

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت جهانی یونسکو، نوروز امسال 456 هزار و 486 نفر از مجموعه تخت جمشید استان فارس دیدن کردند.

مطابق این آمار، «پرسپولیس» رتبه نخست بازدید را در بین نوزده اثر و محوطه تاریخی ثبت جهانی شده ایران دارد و باغ ارم، کاخ گلستان، پاسارگاد، میدان نقش جهان، باغ چهلستون، شوش، شهر سوخته و سازه های آبی شوشتر در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از «پرسپولیس» دیدن می کنند و مراقبت و نگهداری از این اثر جهانی شده امری جدی به شمار می رود. چرا که علاوه بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، سازمان ثبت جهانی یونسکو هم بر آثار ثبت شده در این سازمان نظارت دارد.

بسیاری از گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی که به منظور آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران به کشور ما سفر می کنند مقصدشان استان های اصفهان و فارس، به ویژه مجموعه «تخت جمشید» است.

حفاظت از این مجموعه شناخته شده که توسط بسیاری از مستندسازان خارجی به جهان معرفی شده است، امری مهم به شمار می‌رود و انتظار دوستداران میراث فرهنگی از دولت اختصاص ردیف بودجه لا اقل برای نوزده اثری است که از ایران در یونسکو ثبت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار