بسیاری از نقاط استان فارس که در اقلیم گرم و خشک قرار دارند با تداوم خشکسالی مشکلاتی حاد در تامین آب شرب دارند، شهرستان ارسنجان نیز از جمله مناطقی است که در این زمینه در تیررس مشکلات تامین آب قرار دارد و با شرایط حاد و سخت بحران تامین آب دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۲۴۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 19 June 2016

تابناک فارس به نقل از ایرنا: همچنان در برخی از روستاهای این شهرستان شاهد زنان و مردانی هستیم که با گالن و بشکه و کوزه و دبه به دنبال آب می گردند ، بسیارند مناطقی که با اجاره چاه های آب کشاورزی آبرسانی می شوند و کم نیست روستاهایی که با استفاده از تانکر سیار آبرسانی می شود .
مشکلات تامین آب برای مناطق عشایر نشین بیشتر از مناطق روستایی است ، این معضلات به ویژه در فصل کوچ بیشتر از سایر روزها دامنگیر عشایر کوچرو این شهرستان است.
برای تشریح مشکلات تامین آب روستایی در شهرستان ارسنجان با تنی چند از شهروندان این شهرستان به گفت و گو نشسته ایم.
نظر خادم الحسینی رییس سابق شورای اسلامی شهرستان ارسنجان و از معتمدین محلی دراین زمینه به ایرنا گفت : روستاهای دولاب پایین ، دولاب بالا، قلات جیرو ، کوهنجان، کتک، خیرآباد، جوادیه ، دهک، صفرآباد و قصرجمال از جمله مناطقی است که با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند .
به گفته وی همچنین روستاهای شوراب ، نظام آباد، حسین آباد ، کوه خضر، کفر، فتح آباد، مقبل آباد، دوکوهک، نجف آباد یک و دو ، حسین آباد قیطاس، احمدآباد، چاشتخوار، حسن آباد ایزدی، کورش آباد ،سهل آباد سروش، خان آباد، چشمه شیرین با مشکل تامین آب شرب روبرو هستند.
این شهروند ساکن شهرستان ارسنجان اضافه کرد: روستاهای کوشک، رحیم آباد، جعفرآباد ، عبدالله آباد ، حسین آبادعرب شیبانی ، دهنو ، بکر، علی آباد سالار، جلودر ، عزآباد ، حسن آباد ، دهبید و ولی آباد نیز از جمله مناطقی است که با مشکل تامین آب شرب مواجه شده اند.
به گفته خادم الحسینی اغلب روستاهای دارای معضل آب شرب دربخش مرکزی ارسنجان هستند ، روستاهای شرق آباد و منطقه گمبان نیز دچارمشکل هستند که امید است با پیگیری مسوولین این مشکلات رفع شود.
سجاد جعفری رییس شورای اسلامی شهرستان ارسنجان نیز دراین زمینه گفت : به طور کلی تمام شهرستان ارسنجان با بحران تامین آب مواجه است به طوری که اداره آبفا شهری نیز تا کنون با اجاره چاه های آب کشاورزی نیاز شهر را رفع کرده است اما حدود چهل پارچه روستای بخش مرکزی که از طریق چهار حلقه چاه منطقه قدمگاه آب رسانی می شوند بحرانی ترین وضعیت را دارند.
این شهروند ساکن شهرستان ارسنجان ادامه داد : آب برخی از مناطق به هیچ عنوان قابل شرب نیست ومردم فقط برای شست و شو از آن استفاده می کنند ، آنها از سرناچاری از این آب استفاده می کنند ودر کنار این معضل بزرگ فرسودگی شبکه های آبرسانی وترکیدگی های پی در پی نیز وجود دارد .
به گفته وی قطع برق نیز در شرایطی در منطقه قدمگاه مزید بر علت شده تا همین آب بی کیفیت نیز به مردم این چهل روستا به سختی برسد .
جعفری ادامه داد : دهستان شوراب ، در بحرانی ترین شرایط استان وشاید کشور از نظر تامین آب به سر می برد و از مسولان عاجزانه تقاضای رسیدگی داریم .
امید فروردین شهروند ارسنجانی و فعال زیست محیطی در این شهرستان نیز معتقد است : در مورد وضعیت بحران آب و بحران خشکسالی کارشناسان و محققین و دانشگاهیان تا کنون بسیار هشدار داده اند و همچنان با رویکردی سیاسی و نه البته زیست محیطی و اقتصادی به این مقوله نگریسته شده است .
به گفته وی متاسفانه نه تنها قدمی در مسیر کنترل بحران تامین آب برداشته نشده بلکه روز به روز با نبود برنامه ریزی صحیح بر ابعاد فاجعه بار این بحران افزوده شده است .
وی با ارائه تحلیلی از شرایط خشکسالی و بی آبی در شهرستان ارسنجان گفت : وسعت شهرستان ارسنجان هزار و پانصد کیلومتر مربع معادل 150 هزار هکتار است از طرف دیگر هر یک میلی متر بارندگی در هر هکتار مساوی با ده هزار لیتر یا ده متر مکعب آب حاصل می شود.
این فعال زیست محیطی گفت : سالانه 375 میلیون متر مکعب آب وارد حوضه آبریز شهرستان ارسنجان می شود و در بهترین شرایط هم حتی بیشتر از پانزده درصد این آب استحصال نمی شود یعنی مجموعا ما حدود پنجاه و شش میلیون متر مکعب ورودی آب سالانه در بهترین شرایط به مخازن و چاه های ارسنجان داریم.
فروردین همچنین گفت: در نظر داشته باشیم که حدود سه هزارچاه آب در منطقه داریم و در شرایط خوشبینانه اگر یک هزار چاه را هم نادیده بگیریم سهم هر یک از این دو هزار حلقه چاه موجود شهرستان از بارندگی سالانه بیست و هشت هزار متر مکعب خواهد بود. این بیست و هشت هزار متر مکعب آب فقط تامین کننده کشت دو هکتار گندم را به شیوه سنتی و چهار تا چهار و نیم هکتار را در آبیاری تحت فشار و کنترل شده خواهد بود.
وی اضافه کرد: این مقدار تولید گندم در بهترین حالت فقط نان سنگک سال یک خانواده را می تواند تامین کند ، این یعنی پایان کشاورزی سنتی در منطقه ، اگر فقط دو هزار حلقه چاه در شهرستان داشته باشیم و هر چاه فقط ۱۰ لیتر در ثانیه برداشت کند آنگاه ۵۶ میلیون متر مکعب آب استحصال شده در بارش های یک سال زراعی را فقط ظرف مدت ۲۴ روز برداشت می کنیم.
وی همچنین گفت : آب را باید نگه داشت و نوشید تا از تشنگی تلف نشویم و بتوان برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر برنامه ریزی و اقدام کرد.
این فعال محیط زیست اظهارداشت : عمیق شدن روز افزون چاه ها و خشک شدن مداوم سفره های آب زیر زمینی یعنی خرج کردن بی برنامه منابع نسل آینده و محکوم کردن اجباری نسل هایی که هنوز بدنیا نیامده اند به فقر و فلاکت و مهاجرت اجباری آنها.
فروردین گفت: این یعنی تیشه به ریشه ی منابع آبی منطقه زدن به قسمی که تا چند صد سال آینده هم به شرط مهربانی اقلیم ، اندکی از ضرر و زیانی که بدست خودمان حاصل شده را نتوان جبران کرد. این یعنی نشست زمین و خسارات مترتب به آن ، یعنی بحران های اجتماعی و اخلاقی و امنیتی مترتب به مهاجرت از سر اجبار و تشدید آسیب ها اجتماعی مثل فقر، اعتیاد، فحشاء و دیگر معضلات .
این فعال محیط زیست پیشنهادهایی برای خروج از این بحران ارائه داد و بیان داشت : فشار کمتر به بخش کشاورزی و پرداختن به صنعتی مانند نیروگاه گازی خصوصی که در روستاهای تابعه ارسنجان نزدیک کورش آباد هم مکان یابی شده است که در این نیروگاه نزدیک به یک هزار نفر پرسنل بصورت مستقیم بکار گمارده خواهند شد.
وی افزود: تشکیل شرکت های خصوصی حفاظت و بهره برداری محیط زیست در گردشگری می تواند تحرکی در ایجاد اشتغال و نگهداری عرصه های طبیعی و جلوگیری از تخریب مراتع باشد ، خرید چاه های کشاورزی کم بازده و تشکیل یک شرکت سرمایه گذاری بخش خصوصی که سهامدارانش مالکان چاه های آب و کشاورزان بی آب باشند هم راهگشاست .
فروردین افزود: توجه به صنعت توریسم به ویژه اکو توریسم که پتانسیلهای زیادی در منطقه ما دارد نیز می تواند به ایجاد اشتغال و فشار کمتر به بخش کشاورزی بیانجامد.
اواسط اردیبهشت ماه 95 کلنگ تامین آب شرب شهرستان ارسنجان و سعادت شهر با حضور محمد علی افشانی استاندار فارس و تنی چند از مدیران و مسئولان محلی و استانی در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه های امید برای رفع بخشی از مشکلات تامین آب شرب دراین شهرستان دمید.
بدین ترتیب از محل احداث شش چاه حفر شده در منطقه تنگه بلاغی و سد سیوند قرار شد آب شرب این شهرستان تامین شود.
استاندار فارس هم در این مراسم با تایید مشکلات آب شرب شهرستان ارسنجان اظهار داشت:خوشبختانه امروز با تلاش های گسترده که انجام شده است، شاهد شروع پروژه آبرسانی به شهرستان های پاسارگاد و ارسنجان و کل روستاهای مسیر هستیم.
وی ادامه داد: این پروژه در فاصله زمانی دو ساله به بهره برداری خواهد رسید که طول پروژه 47 کیلومترمی باشد و اعتبار مورد نیاز حدود 35میلیارد تومان است.
استاندار فارس ادامه داد: تامین آب شرب اولویت اول در استان فارس است و با توجه به خشکسالی هایی که وجود دارد امیدواریم با اجرایی شدن این پروژه مشکل آب شهرستان های پاسارگاد و ارسنجان و روستاهای مسیر رفع شود.
حمیدرضا دهقانی مدیر عامل آب منطقه ای فارس نیز اظهار داشت: با این پروژه تلاش شده است کمبود آب دو شهرستان و روستاهای تابعه تامین شود، با توجه به خشک شدن چاه های آبرفتی این دو شهرستان مشکل در تامین آب پایدار برای این مناطق وجود دارد.
وی ادامه داد: این طرح،طرح بلند مدتی است که آب شرب پایدار تا سال 1417 را برای جمعیت 50 هزار نفری که در این پروژه دیده شده است، تامین می کند.
دهقانی اضافه کرد: برای هر نقطه از کشور وزارت نیرو وشرکت های تابعه یک پروژه آبرسانی دارد که این پروژه ابرسانی شهرستان های پاسارگاد و ارسنجان کلان و بلند مدت است که برای روستا های مسیر و این دوشهرستان می باشد.
وی بیان داشت: ممکن است نقطه ای در مسیر این پروژه دچار کمبود آب شرب باشد و در آن منطقه که حتی یک خانواده عشایر هم می تواند باشد،مشکل کم آبی و یا بی آبی وجود داشته باشد که قطعا با برنامه ریزی همکاران ما در آبفا انجام می دهند، مشکل آب این روستاها نیز حل خواهد شد.
تلاش برای دریافت و بازتاب دادن دیدگاه های امیر حسین دیانت رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان ارسنجان و علی بوستانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس بی نتیجه ماند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار