معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس گفت:مزه گوجه‌فرنگی که اکنون وارد بازار می‌شود به سبب واریته (نوع) آن است که برخلاف گوجه‌های آبدار و ترش‌مزه قدیم اکنون گوجه‌فرنگی‌ها از واریته‌ای هستند که قابلیت تبدیل به رب داشته باشد و بعد از بین رفتن تازگی برای رب استفاده شود که به همین سبب ممکن است چندان خوش‌طعم نباشد اما خوش‌طعم نبودن به معنای عدم سلامت نیست.
کد خبر: ۲۴۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 19 June 2016
به گزارش تابناک فارس:محمد صادقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 94 با 16 هزار هکتار سطح زیر کشت آبیاری تحت‌ فشار رتبه نخست کشور را داشته‌ایم.

صدقی گفت:ما برای هر کیلو محصول زارعی تولیدی در استان فارس کمتر از یک ریال و برای هر کیلو محصولات باغی زیر پنج ریال اعتبار دولتی دریافت می‌کنیم، با این‌ وجود در سال 94 از نظر سطح زیر کشت آبیاری تحت‌فشار با 16 هزار هکتار استان نخست بوده‌ایم و استان دوم با 8 هزار هکتار بعد از فارس قرار دارد.

وی با بیان اینکه تولید محصول ارگانیک مستلزم بالا بردن قیمت محصولات زراعی است، افزود: در حال حاضر تولید ارگانیک بسیاری از محصولات زراعی تنها برای صادرات توجیه دارد و هر تغییری در این حوزه می‌تواند مشکلات در حوزه اشتغال را رقم زند چرا که این محصولات در داخل کشور بازار ندارد و رسیدن به استانداردهای صادرات نیز بسیار مشکل است.

صادقی در بخشی از سخنان خود در مورد طعم برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی اظهار داشت: مزه گوجه‌فرنگی که اکنون وارد بازار می‌شود به سبب واریته (نوع) آن است که برخلاف گوجه‌های آبدار و ترش‌مزه قدیم اکنون گوجه‌فرنگی‌ها از واریته‌ای هستند که قابلیت تبدیل به رب داشته باشد و بعد از بین رفتن تازگی برای رب استفاده شود که به همین سبب ممکن است چندان خوش‌طعم نباشد اما خوش‌طعم نبودن به معنای عدم سلامت نیست.

معاون جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه استان فارس در مجموع 235 هزار هکتار سطح تجهیز شده زیر کشت آبیاری تحت‌ فشار دارد، تصریح کرد: جهاد کشاورزی نهال‌های شناسه دار و مرغوب تولید می‌کند چنانکه اکنون در صدرا 180 هزار اصله نهال در اختیار داریم برای پیوند آن یارانه هم می‌دهیم اما به سبب تولید نهال فاقد مجوز و انتقال نهال از استان‌های دیگر، نهال‌های ما روی دستمان مانده است که در این راستا شهرداری باید کمک کند و اجازه فروش نهال فاقد شناسه در کوچه و خیابان را ندهد.

وی بیان کرد: پایه‌های نهال‌های ما اصلاح‌ شده است و برای فصول و مناطق مختلف تولید شده اما نهال‌های فاقد شناسه این شرایط را نداشته گاه دارای آلودگی‌هایی هستند که مراکز مجاز نهال‌های شناسنامه‌دار باید به مردم معرفی شود ضمن اینکه ما نهالستان‌های فاقد مجوز را پلمب می‌کنیم.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس گفت: وزارت نیرو در مورد چاه‌های مجاز برداشت به‌اندازه ظرفیت پروانه و در مورد چاه‌های غیرمجاز پلمب را مدنظر دارد.

وی ادامه داد: با توجه به روند برداشت غیرمجاز آب در سالهای اخیر که منجر به بروز مشکلاتی شده همین اکنون برنامه وزارت نیرو در زمینه تعادل‌بخشی پلمب چاه‌های غیرمجاز و نظارت بر برداشت مطابق پروانه از دشت‌های مجاز است که در این راستا جهاد کشاورزی نیز وظیفه تهیه الگوی کشت را بر عهده دارد.

صادقی با بیان اینکه استان فارس در زمینه افزایش بهره‌وری آب پیشتاز است، گفت: در حال حاضر بیشتر باغات فارس آبیاری قطره‌ای می‌شود و از نظر عدد آبیاری کم‌فشار نیز از برنامه جلوتر هستیم.

استفاده از ارقام مرغوب کم آب بر دیگر موضوعی بود که صادقی به آن اشاره و بیان کرد: بسیاری از ارقام گندم ما با یک مرحله آب یا بدون آب در شهرستان‌ها به تولید نشسته است و این موضوع در مورد محصولات دیگر نیز انجام خواهد شد.

وی از طولانی بودن روند تولید ارقام مرغوب سخن گفت و افزود: رقم سیر ما دو آب کمتر نیاز دارد و 25 درصد افزایش تولید در همین سال کم بارش رقم خورده است.

این مسئول یادآور شد: کشت چغندر را از تابستان به زمستان آوردیم و به اندازه نیمی از محصولات رایج آب مصرف می‌کند.

صادقی اضافه کرد: ما برای کشت خود برنامه و الگو داریم هرچند ایجاد الگوی کشت یک کار فرابخشی است و متخصصان اقتصادی نیز باید در آن کمک کنند چون فردی که 15 میلیون تومان برداشت دارد به 2 میلیون تومان راضی نمی‌شود.

وی ابراز داشت: بر مبنای برنامه اقتصاد مقاومتی ما 20 هزار هکتار کشت گوجه‌فرنگی نیاز داریم و کل برنامه صادرات ما حدود 50 هزار تن است و از این نظر خروج آب مجازی ما چندان زیاد نیست و تنها در بحث هندوانه صادرات داریم چون مردم حرف ما را گوش نکردند چون ما شهرستان به شهرستان اعلام می‌کنیم اگر به این میان از فلان محصول بکارید دچار مشکل نخواهید شد.

صادقی خاطرنشان کرد: در مرکبات و انجیر سم خاصی مصرف نمی‌کنیم و در مورد صیفی نیز در لار مواردی از تولید ارگانیک داشته‌ایم و اگر محصولات فارس را به آزمایشگاه بدهید بالای 80 درصد  سالم هستند.

وی تصریح کرد: کشاورزی در پیک تولید خود 120 هزار تن تولید داشته اکنون به 5 هزار تن رسیده و در الگوی کشت ما بنا داریم با یک آب او را به 50 هزار تن برسانیم و از این نظر توصیه‌های ما مبتنی بر حفظ منابع آبی و معیشت کشاورزان است که کاری با این دو هدف قطعاً کاری بلندمدت خواهد بود.

جعفر صبوری پور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه گفت: از ردیف اعتباری 16 هزار میلیارد تومانی برای رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط 517 میلیارد تومان به فارس اختصاص یافته که 200 میلیارد تومان سهم کشاورزی است و طرح‌های ما در این حوزه آماده است ضمن اینکه 65 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت خشکسالی نیز برای فارس در نظر گرفته شده که بیش از 45 میلیارد تومان آن جذب شده و 570 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز تاکنون پرداخت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار