کد خبر: ۲۴۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷ 12 June 2016
در پی سوختن جنگلهای کهن زاگرس در شهرستان پاسارگاد و افروخته شدن آتش در درختان 200 ساله و سوختن بخشی از حیات وحش آن و ...

ضمن سپاس از تلاش تمامی دلسوزان و  طبیعت دوستان ،مطالبی را هرچند ناچیز باختصار به رشته تحریر در آوردم.

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اهمیت و ضرورت صیانت از منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها، مراتع، منابع آب و جلوگیری از تعدی، تخریب و تغییر کاربری بی‌رویه این اراضی، همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی موظف به مبارزه با متجاوزین و حراست و حفاظت از این ثروت عظیم الهی هستند.

ترویج و تبیین فرهنگ منابع طبیعی امری است که مورد غفلت قرارگرفته اما در این راستا می‌توان با استفاده از ظرفیت گسترده رسانه‌ها در جلب مشارکتهای مردمی قدم های مهمی برداشت.
 
آتش همان اندازه که می‌تواند در خدمت انسان قرار گیرد، در صورت بی توجهی میتواند هولناکترین عامل نابودی ذخایر جنگلی و مرتعی باشد. ذخایری که امانت بی بدیل و گران بهای الهی است و زندگی بشر همواره تحت تأثیر سلامت آن بوده و خواهد بود و بالطبع باید از تهدید و آسیب در امان بماند.

نکته ای که در خصوص آتش سوزی  جنگلهای پاسارگاد میتوان مورد توجه قرار داد پیشگیری از ایجاد حریق در مراتع و کوتاه کردن عملیات مهار آتش در صورت بروز میباشد. آتش سوزی از
مسایلی است که باید در مدیریت مراتع و حراست بهینه از آنها مد نظر باشد.

مرحله آمادگی مقابله با آتش سوزی و اقدام به موقع در زمان وقوع آن بویژه در فصول احتمال،در کمترین زمان ممکن و همچنین مرحله بازسازی مناطق متأثر به منطقه سر سبز از مسائل مهم در مدیریت مراتع و جنگلها است و در کنار آن آموزش سواد زیست محیطی به شهروندان و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی و جنگلی اولویتی انکارناپذیر است.

در ارزیابی و تحلیل آتش سوزی جنگل ها در دنیا،که البته علل آن ممکن است متفاوت باشد، نباید از رد پای انسان در اکثر آتش سوزی‌ها غافل شد که جای بسی تامل و تاسف دارد و باید بعد از اطفاء حریق با مسببان این حوادث ناگوار برخورد جدی و قاطع صورت پذیرد.

و اما در خصوص جنگلهای پاسارگاد نیز می بایست شناخت علل بروز حادثه با دقت صورت پذیرد چراکه چنین خساراتی غیر قابل جبران است.

همانطور که همه می دانیم آتش سوزی‌ها منشا طبیعی و فصلی و عمدتا منشا غیر طبیعی ( انسانی  عمدی و غیر عمدی) دارند که حاصل آن جز تهدید حیات بشری نخواهد بود.

از بین رفتن بخشی از منظرگاه و تفرجگاه های زیبا و چشم نواز طبیعت بکر تنگ بلاغی، نابودی پوشش گیاهی چندصد ساله، از بین رفتن تعدادی از حیات وحش و گیاهان داروئی و صنعتی منطقه، نابودی علوفه مورد تعلیف دام‌ها، کاهش میزان بارندگی در مناطق مورد حریق، آسیب‌ به میکروکلیمای منطقه، افزایش فرسایش آبی و بادی و از بین رفتن خاک حاصلخیز، غیر اقتصادی شدن مراتع و جنگل‌ها، شیوع آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته را میتوان از جمله زیان‌های آتش سوزی در جنگلهای پاسارگاد نام برد.

به امید اینکه با الهام از جمله نجات بخش "پیشگیری قبل از درمان "  برنامه ریزیهای جامعی در مدیریت منابع طبیعی داشته و گرچه دیر است اما دست از تلاش در نجات عرصه های طبیعی برنداریم چراکه نفس های ما از نفس های طبیعت است.

و تو زاگرس بزرگ بدان و آگاه باش که تو نبض تپنده جنوب غرب و غرب ایرانی و ما دوست داران طبیعت، به پاس اینهمه بخشندگی پاس می داریمت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
زهرا حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
با سلام
طبیعت جزئی از انسان است وانسان جزئی از طبیعت با آموزش صحیح از طریق رسانه ها وفرهنگ سازی درست از میراث فرزندانمان پاسداری کنیم که این یک وظیفه شرعی واخلاقی است.
سعیدزارعی سعادتشهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
سلام.متن بسیارزیبایی بودازاقای رضاکوشش کردشولی بی نهایت سپاسگزاریم.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
بسیار آموزنده بود آقای کوشش عزیز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ازعمل کار برآید..به سخندانی نیست
میرزائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
بسیار عالی ودقیق مشکلات را گفته اید وبرای حفظ وصیانت جنگل ها باید کاری علمی و با پشتکار وبه گفته ها وحضور مفید دامداران البته با روش علمی واستفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای نگهداشتن جنگل ها ومراتع استفاده برد -ممنون جناب کوششی بزرگوار
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
با سلام...
متن بالا را خواندیم و فیض کامل را بردیم....اینجانب به نمایندگی از دانشجو های مراکز علمی _ و دانشگاه آزاد واحد پاسارگاد و عضو بسیج دانشجویی حمایت خود را از دل نوشته حضرتعالی به دیگر دوستان اعلام میکنم...و امید است مسولان شهرستان اندکی بیدارتر شوند...ممنون از آقای کوشش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار