2500 هکتار جنگل با درختان 200 ساله دود شد/شدت آتش سوزی در زیستگاه خرس قهوه ای/آتش سوزی فقط با همت خود فارسی ها مهار شد/سهل انگاری دامداران و مرتع داران عامل آتش سوزیست/وزارت دفاع به تعهداتش عمل نکرد/هیچ کمکی از تهران و سایر استان ها نشد/هواپیمای آب پاش اعزام شده است
کد خبر: ۲۴۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰ 09 June 2016
منطقه جنگلی خرسی پاسارگاد از ساعت 10 صبح دیروز دچار حریق شد و کار اتفاء آن بیش از 24 ساعت طول کشید.متأسفانه زمان طولانی مهار آتش باعث از بین رفتن وسعت زیادی از این جنگل ها شد.
این منطقه دارای پوشش گیاهی انواع درختان جنگلی مانند بنه، بادام کوهی، سرو کوهی و کیکم و زیستگاه اصلی خرس قهوه ای، کبک، طیور، جغد و مار است.



به گزارش تابناک فارس:این حادثه ضعف های بزرگی در مدیریت بحران کشور را هویدا ساخت.
بسیار عجیب است که در پی این حادثه تقاضای هواپیمای آب پاش از تهران شده است!یعنی استانی که بیشترین عرصه جنگل و مرتع در کشور را داراست هواپیمای آب پاش ندارد.نکته دردناک تر اینکه استان فارس دارای بیشترین حجم آتش سوزی جنگل نیز است.



و باز تأسف برانگیز است که استانی با چنین شرایط دارای لوازم اتفای حریق مناسب و هلیکوپتر به اندازه کافی نمی باشد.
البته باید به عدم تعهد وزارت دفاع هم در این موضوع اشاره کرد.

مسلماً ظرفیت های عظیم استان فارس جای گله گذاری از سایر استان ها به خاطر عدم کمک را نمی گذارد،چرا که ظرفیت مردمی دیار پارس به تنهایی جوابگوست اما مسأله بر سر امکانات و تجهیزات است.

استان فارس با دارا بودن بیشترین عرصه جنگل و مرتع باید بهترین و بیشترین امکانات اتفاء حریق در کشور را داشته باشد.


2500 هکتار جنگل با درختان 200 ساله دود شد
دبیر شورای اسلامی بخش پاسارگاد گفت: تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از جنگل های منطقه تنگ بلاغی با درختان ۲۰۰ ساله در آتش از بین رفته است.



شدت آتش سوزی در زیستگاه خرس قهوه ای

دبیر شورای بخش پاسارگاد از شدت گرفتن آتش در منطقه تنگ بلاغی پاسارگاد و زیستگاه خرس قهوه ای خبر داد.
سلمان پویا در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی منطقه تنگ بلاغی تاکید کرد: در حدود ساعت ۱۱ آتش تا حدودی مهار شده بود اما متاسفانه در حال حاضر در منطقه تنگ بلاغی که همان زیستگاه خرس قهوه ای است شدت گرفته است.
وی ادامه داد: بالگرد حاضر در منطقه چند سرویس انجام داد اما طی یک ساعت گذشته به دلیل پایان یافتن ساعت پروازی خلبان، بالگرد نیز زمین گیر شده و امکان رساندن نیروی انسانی مردمی وجود ندارد.
دبیر شورای بخش پاسارگاد با اشاره کمبودهای موجود، گفت: در حال حاضر نیاز فراوان به آب معدنی در شهرستان پاسارگاد وجود دارد و درخواست ما از همگان رساندن آب معدنی به پاسارگاد است.


آتش سوزی فقط با همت خود فارسی ها مهار شد
به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس 70 تا 80 درصد دامنه آتش سوزی مهار شده است.
علت ادامه آتش سوزی سخت گذر بودن منطقه، وسعت آتش، پوشش گیاهی انبوه و کمبود بالگرد برای انتقال نیروهای امدادی اعلام شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت محیط زیست از شهرستان‌های آباده، اقلید، خرم‌بید، ارسنجان، مرودشت، شیراز به این منطقه اعزام شده‌اند گفت: نیروهای مردمی برای مهار آتش همکاری زیادی کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.



سهل انگاری دامداران و مرتع داران عامل آتش سوزیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در مورد میزان خسارت این آتش‌سوزی به عرصه منابع طبیعی گفت: چون منطقه کوهستانی است و آتش‌سوزی نیز به صورت پراکنده است هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت نمی‌توان داد و آماری که اعلام شده غیرکارشناسی است و صحت ندارد.
بوستانی سهل‌انگاری دامداران و مرتعداران را علت بروز این آتش‌سوزی اعلام کرد.

وزارت دفاع به تعهداتش عمل نکرد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با انتقاد از وزارت دفاع برای  عمل نکردن به تعهداتش گفت: سال گذشته از سوی مدیریت بحران کشور هشت میلیارد تومان به وزارت دفاع برای دو سال پرداخت و وزارت دفاع متعهد شد بر حسب اعلام مدیران کل منابع طبیعی یا محیط زیست استان ها به صورت شفاهی یا تلفنی، نسبت به اعزام بالگرد و نیروهای نظامی اقدام کند.

هیچ کمکی از تهران و سایر استان ها نشد
فرماندار شهرستان پاسارگاد گفت:با وجود تمام تلاش‌ها و پيگيري‌هاي انجام شده، هيچ كمكي از تهران و ساير استان‌ها براي مهار اين حريق گسترده انجام نشده است.فرماندار پاسارگاد تصريح كرد: هيچ هلي‌كوپتري جز هلي‌كوپتر هلال‌احمر كه از ساعت ۹ صبح امروز به منطقه اعزام شده و چندين نوبت و در هر نوبت ۱۵ نيرو را به منطقه تنگه بلاغي انتقال داده است، در اين حادثه حضور نداشت.
ايزدي با اشاره به تماس تلفني نماينده مردم مرودشت با وي، گفت: ايشان از هماهنگي انجام شده براي اعزام بالگرد از تهران و ساير تجهيزات خبر داد و شماره تلفني هم براي هماهنگي در اختيار من گذاشت اما تاكنون خبري از اعزام بالگرد يا نيرو از تهران نيست.

هواپیمای آب پاش اعزام شده است
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری‌ گفت:به محض اعلام خبر آتش‌سوزی در جنگل‌‌های پاسارگاد،‌ هواپیمای ایلوشن 76 متعلق به شرکت هواپیمایی پویا پیش از ظهر به منطقه برای اطفاء حریق اعزام شد.
وی با اشاره به اینکه ‌این هواپیمای باری امکان تخلیه 40 هزار تن آب را در مدت زمان 10 ثانیه دارد، گفت: در این مأموریت حدود 40 هزار لیتر آب در مکان آتش سوزی تخلیه کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
سپاه و ارتش چرا ورود نکرده اند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار