مناظره صادق زیباکلام با عبدالرضا داوری
سازمان هسته ای در دولت اصلاحات بهشت جاسوسان بود/مشکل هسته ای غرب با ایران تهدید به نابودی اسرائیل است/مشکل غرب با ایران در موضوع هسته ای طبقاتی دیدن فناوری و منافع جهان است/فناوری هسته ای برای ایران فایده ای ندارد/دولت روحانی نه قشر محروم را همراه دارد و نه حزب اللهی ها را/اقتصاد دولتی ایران فاسد است
کد خبر: ۲۴۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۶ 09 June 2016
به گزارش تابناک فارس:جلسه مناظره صادق زيباكلام و عبدالرضا داوري،در دانشكده پزشكي شيراز با موضوع بررسي سه سال عملكرد دولت يازدهم برگزار و پيرامون مباحث وضعيت اقتصادي، چالش‌هاي دولت يازدهم، پرونده هسته‌اي و ... مطالبي مطرح شد.

صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و تحليل‌گر مسائل سياسي است.
عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد و معاون خبر سابق خبرگزاری ایرنا بود.

موضوع اول:هسته ای

سازمان هسته ای در دولت اصلاحات بهشت جاسوسان بود
داوری گفت:موضوع هسته ای در زمان دولت خاتمی لو رفت و در اختیار دشمن قرار گرفت و بنا به خاطرات دکتر روحانی سازمان انرژی هسته ای ایران در آن زمان بهشت جاسوسان شده بود.

مشکل هسته ای غرب با ایران تهدید به نابودی اسرائیل است
زیباکلام گفت:از اول انقلاب هر مسأله ای که انحصاراً در اختیار دولت و حکومت بوده است و نخبگان در آن ها مورد استفاده قرار نگرفته اند،خوب انجام نشده است و نمونه های آن تسخیر سفارت آمریکا،جنگ و ادامه آن پس از فتح خرمشهر است.
وی افزود:در مورد مسأله هسته ای شاید بپرسید چرا دیگر کشورها که این فناوری را داردند و حتی سلاح هم دارند انقدر با مشکل مواجه نمی شوند؟
جواب اینست:کشوری که به فناوری غنی سازی 3 درصد برسد خیلی زود به فناوری ساخت بمب هسته ای هم می رسد و مسأله آنجا برای ایران گره می خورد که ایران تنها کشوری است که به صراحت تهدید به نابودی کشوری دیگر(اسرائیل)کرده است.
تهدیدی که نه مصوبه مجلس است؛نه خواسته اعراب و فلسطینیان!

مشکل غرب با ایران در موضوع هسته ای طبقاتی دیدن فناوری و منافع جهان است
داوری اما با بیان این که به‌طور صد در صد با اظهارات زیباکلام مخالف است، گفت: تجربیات از نظام جهانی و واقعیاتی که وجود دارد نشان می‌دهد که مسئله مخالفت غرب به محوریت آمریکا با توسعه صنایع هسته‌ای در ایران مربوط به طبقاتی دیدن منابع و فناوری در سطح جهان است.
وی تصریح کرد: از این نظر شاید حساسیت در مورد انقلاب اسلامی با توجه به رویکرد آن بیشتر است اما این‌طور نیست که اگر محمدرضا پهلوی امروز حضور داشت این مجوز را به‌راحتی به وی اعطا می‌کردند چنانکه دکتر اعتماد رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در خاطرات خود چنین مواردی را ذکر می‌کند.

فناوری هسته ای برای ایران فایده ای ندارد
زیباکلام اما در پاسخ داوری اظهار داشت: در ایران عنوان می‌شود که دستیابی به فناوری هسته‌ای بسیاری فواید اقتصادی دارد و ایران وارد باشگاه هسته‌ای می‌شود اما این سخنان سرابی بیش نیست که دنیا پر از کشورهایی است که مسیر پیشرفت در انرژی هسته‌ای را تا به آخر آن رفته‌اند و به‌جایی نرسیده‌اند چنانکه کره شمالی، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ... راه هسته‌ای را تا به انتها رفته و از نظر اقتصادی و فناوری به هیچ جا نرسیده‌اند و اگر کمک‌های ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا نباشد نیمی از مردم کره شمالی از گرسنگی خواهند مرد و پاکستان و قزاقستان را نیز می‌بینیم و نیازی به توضیح نیست.

موضوع دوم:اقتصاد


دولت روحانی نه قشر محروم را همراه دارد و نه حزب اللهی ها را
داوری با اشاره به شلاق زدن کارگران معترض گفت: دولت روحانی دولت کارفرمایان است و فقط دو دهک اول جامعه را نمایندگی می کند.
وی افزود:دولت هاشمی با تفکر سرمایه داری قشر محروم و ضعیف جامعه را از دست داد و دولت خاتمی با گفتمان وابسته گرا حزب اللهی ها را از خود دور کرد.
اما حالا دولت روحانی معدلی از این دو شده است و احتمال دارد برای اولین بار در کشور دولتی فقط یک دوره بر مسند باشد.
داوری در ادامه گفت: خیلی از وزرای روحانی بعد از سه سال هنوز با ایشان جلسه خصوصی نداشته و در حاشیه دولت مطالب خود را عنوان می‌کنند و به همین جهت است که در حوزه فرهنگ و اقتصاد شاهد از هم فروپاشیدگی هستیم.

اقتصاد دولتی ایران فاسد است
زیباکلام پاسخ داد:مشکل اقتصاد ایران به سبب عملکرد روحانی، خاتمی یا هاشمی نیست بلکه کوهی از مشکلات از قبیل بیکاری، هزینه بالای تولید و رکود که در اقتصاد با آن مواجه هستیم به سبب دولتی بودن اقتصاد ما است.
وی عنوان کرد: هیچ محصولی در ایران قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارد و محصولات تولید داخل با تحمیل و از طریق ممانعت از ورود کالای مشابه خارجی مصرف می‌شود.
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: ما نمی‌گوییم در کشورهای دیگر فساد اقتصادی وجود ندارد اما در ازای یک پرونده آنها تعداد زیادی پرونده در ایران وجود دارد و دلیل این همه مشکل اقتصادی، وجود یک اقتصاد ناکارآمد دولتی است.
زیباکلام افزود: در جهان نمی‌توان یک اقتصاد دولتی را پیدا کرد که موفق بوده باشد و یکی از دیگری درمانده‌تر و ناکارآمدتر است.

داوری با رد سخنان زیباکلام در مورد محصولات ایران گفت: آمار صادرات در یک دهه اخیر رشد داشته و ما البته مدعی رشد آن نیستیم اما رشد کشور در حوزه‌های مختلف قابل کتمان نیست.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Canada
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
من تا بحال اسم آقای داوری رو نشنیده بودم . بهرحال سالی که نکوست ازبهارش پیداست . ایشون هنوزم فکرمیکنه زمان احمدی نژاده که حرفها و آمارهاواعدادو ارقام عوام فریبانه وتقلبی و گزافه بدی به خوردمردم و اطرافیانت هم دوروبرت به به و چهچه بکنند (مثل آقای متکی البته پیش از عزل ).
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
آقای داوری تا به کی سخنرانی های پروپاگاندا را میخواین انجام بدین.خب این دولت قبل بود که با تورم بالا و رکود اقتصادی باعث ریشه کنی طبقه متوسط شد و اقشار کم هزینه رو با مشکلات معیشتی روبرو کرد و درمورد اینکه آقای روحانی دو دهک بالا رو نمایندگی میکنه باید گفت پس 18میلیونی که در انتخابات به آقای روحانی رای دادن جزو دو دهک بالا هستند
دکتر ما هشت ساله کابوس بار قبلو دیدیم.تفکرات شما متاسفانه جایی برای دفاع نداره
غضنفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
اینها گند های خودشان را فراموش کرده اند سرشان را مانند کبک زیر برف کرده اند واقعا چرا اینها خجالت نمیکشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
فساد دولتی رو خوب اومدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
این همه خبر اختلاس و چپاول اموال ملی مربوط به کدام بخش از تاریخ این مملکت است؟
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
اقای زیباکلام از شخصیت شما بعیده با ادمای خالی بند مناظره کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار