مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن بر ضرورت برنامه‌ریزی برای اتصال مراکز استانی به شهرهای اقماری از طریق قطار حومه تاکید کرد.
کد خبر: ۲۳۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 28 May 2016
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما:وحید علی‌قارداشی در تشریح جزئیات احداث قطار‌های حومه‌ای در کشور (غیر از پایتخت) گفت: باید در توسعه شبکه حمل و نقل شخصی رژیم بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ‌در کنار استان تهران، برای سایر کلان‌شهرها‌ نیز طراحی قطارهای حومه‌ای در دست انجام است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن بیان کرد:‌ توسعه قطارهای حومه‌ای در شهرهای دیگر نظیر شیراز و اصفهان نیز در دستور کار است، تا بتوان مسیر بهینه حومه‌ای این شهرها را از طریق مطالعات مشخص کرد و سیستم قطارهای حومه‌ای پیاده‌سازی شود.

ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد

وی با تأکید بر اینکه ایستگاه‌‌های راه‌آهن باید در دل شهرها باشد، بیان کرد:‌ در شهرهایی که ایستگاه‌های ریلی در مرکز شهرها قرار دارد (نظیر مشهد یا یزد) مردم برای رفتن به این شهرها یا سفر از این شهرها، حمل و نقل ریلی را اولویت اول خود می‌دانند، اما در شهرهایی که ایستگاه راه‌آهن بیرون از شهر بوده است، (مانند ایستگاه راه‌‌آهن شیراز) مردم ‌رغبتی برای استفاده از قطار به صورت رفت و برگشت به این منطقه ندارند و خودروی شخصی معمولاً جایگزین سیستم حمل و نقل ریلی شده است.

علی‌قارداشی افزود: ‌ایستگاه محمدیه قم هم وضعیتی نظیر ایستگاه راه‌‌آهن شیراز را داشت که در این ‌دولت دوباره به محل قبلی خود برگشت و این تجربه‌ای است که موجب شده بود که مردم نیز از این ایستگاه برای تردد استفاده نکنند.

وی بیان کرد:‌ ضروری است که‌ در شهرسازی‌، خط‌آهن محور قرار گیرد و این مدل حمل و نقلی حتماً محور اصلی باشد، همچنین لازم است پروژه‌های مترو نیز توسعه یابد و به جای احداث اتوبان‌های دو طبقه و حفاری تونل برای خیابان‌سازی‌ در شهر‌ها، به توسعه مترو بپردازیم و جذابیت‌های حمل‌ونقل شخصی را کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: در همه جای دنیا می‌گویند باید در توسعه شبکه حمل و نقل شخصی، «رژیم» بگیریم و در مقابل آن، عرضه وسیع حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

علی‌قارداشی بیان کرد: حتی باید در توسعه سیستم‌های جاده‌ای که به توسعه حمل و نقل شخصی کمک می‌کنند، سخت‌گیر باشیم و عوارض جاده‌ای برای آنها در نظر بگیریم تا به شهر پایدار و پاکیزه برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار