قصه غم انگیز محصولات غذایی تقلبی و سبد ناامن تغذیه مردم كشورمان سر دراز دارد. اکنون، سال هاست که مرکبات خوش‌ چهره و شیک در سبد میوه خانواده‌ ها خودنمایی می کنند و برخلاف چهره خوب و غلط ‌‌اندازشان، بعد از خوردن اغلب متوجه می‌شویم محتوایی کال دارند.
کد خبر: ۲۳۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 24 May 2016
تابناک فارس به نقل از نیم نگاه:یکی از میوه هایی که با گرم شدن هوا سرو کله انواع مختلف آن در بازار پیدا می شود، هندوانه است. این میوه پرآب و پر فیبر گرچه در جنوب کشور به خصوص استان فارس به وفور کشت می شود و راحت و به نسبت ارزان در دسترس مردم قرار می گیرد؛ اما این فراوانی، علاوه بر این که باعث می شود بازار اشباع شود و مقدار زیادی از هندوانه های کشاورزان خوراک دام شود، بعضاً زمینه ساز یک تقلب و رفتار ناجوانمردانه هم می شود!
به احتمال زیاد مردم شیراز در نقاط مختلف با هندوانه هایی مواجه شده اند
که علی رغم قرمز بودن اما دارای شیرینی نیستند و به محض رسیدن به منزل در سطل های زباله قرار می گیرد. نكته قابل توجه هندوانه های تو قرمز، خوش رنگی است كه برخلاف انتظار طعم شیرین و خوشمزه ای ندارد. حکایت این هندوانه های قرمز رنگ بی مزه در نوع خود جالب است به طوری که برخی از آن ها از طریق ریشه ها رنگ شده اند و برخی از ظاهر! حتماً دیده اید که انبوهی از هندوانه ها پشت وانت ها و در كنار جاده ها با نظم خاصی روی یكدیگر چیده شده اند و به فاصله چند متر جلوتر یکی از فروشندگان نصفه ای از هندوانه قرمزرنگ را در دست گرفته و روی تكه مقوایی نوشته؛ هندوانه قند و عسل به شرط چاقو!
مشتری به امید خرید هندوانه قرمز با مزه شیرین توقف می کند و هر هندوانه ای که انتخاب و چاقو می زند قرمز است، فکر می کند به هدف خود رسیده است؛ اما این ساده اندیشی است! و آن کسی که به هدفش رسیده، فروشنده است نه خریدار! چون برای فروشنده، هندوانه به اصطلاح دربسته نیست و می توان از درون این محصول جالیزی خبر داد. برخی می گویند عده ای سودجو قبل از چیدن هندوانه، در كانال های
ورودی آبی كه به پای بوته هندوانه می رسد، از مواد غیرمجاز قرمز رنگی كه احتمالاً از تركیب نوعی كود رنگی تهیه می شود استفاده و به این ترتیب آب را قرمز می كنند و سپس آبیاری را قطع می كنند. در این مدت رنگ به همراه آب وارد ریشه و سپس آوندهای محصول شده و سبب رنگی شدن هندوانه می شود.
یک محقق صنایع غذایی نسبت به مصرف هندوانه های بسیار سرخ غیر طبیعی و سایر میوه ها یا مواد غذایی مشابه هشدار می دهد و می گوید: رنگدانه های غیرارگانیک افزودنی به هندوانه و میوه های دیگر مغایر با سلامتی است. تولید این نوع میوه ها نه تنها اثرات سوء زیست محیطی دارد؛ بلکه مصرف دراز مدت آن‌ها نیز می تواند افراد را به بیماری های مهلکی مبتلا کند. دکتر زهرا عبدالهی یکی از مسئولین سابق وزارت بهداشت هم با هشدار نسبت به سرطان‌زا بودن محلول های رنگی که برخی کشاورزان برای قرمزتر کردن هندوانه‌ها از آن‌ها استفاده می ‌کنند از مردم می خواهد تا نسبت به خرید هندوانه‌ های که رنگ قرمز غیرعادی دارند خودداری کنند.
برخی اما این موضوع به کلی رد می کنند و رنگ کردن هندوانه ها از طریق ریشه را شایعه ای بیش نمی دانند. آن ها معتقدند این فضاسازی ها
ساخته و پرداخته برخی فعالان فضامجازی کشورهای عربی است تا مردم این کشورها هندوانه ایرانی نخرند. با این وجود اما، نمونه دیگری از رنگ کردن هندوانه وجود دارد که برای فریب دادن مشتری هاست! متأسفانه برخی هندوانه فروش های كنار جاده برای این که راننده های در حال حركت را از حركت بازدارند، رنگ قرمز هندوانه را كه به ظاهر گویای شیرین بودن و طعم و كیفیت بالای هندوانه است را به رخ راننده ها می کشانند. روش كار آن‌ها این گونه است كه یك هندوانه را از وسط دو نیم می كنند و می گذارند سطح هندوانه زیر آفتاب خشك شود و سپس با اسپری قرمز یا سرخابی تا می توانند به سطح گوشتی هندوانه رنگ می پاشند تا قرمز شود و جذابیت آن موجب وسوسه مشتری شود. در واقع آن‌ها با این كار راحت تر از یك پلیس راهنمایی، رانندگان را متوقف می كنند. مشتری اما خوشحال از خرید هندوانه خوشمزه و خوش رنگ به محض رسیدن به خانه، پشیمان می شود، چراکه هندوانه حتی مزه خیار هم نمی دهد. به نظر می رسد برای مقابله با این پدیده نیاز به درخواست برخورد از سوی مسئولین نیست. بایستی ریشه این مسائل را در وجود افراد سودجو جست که برای سود بیشتر به هر ترفند غیرانسانی متوسل می شوند. این اندازه از قساوت نسبت به همدیگر و تلاش برای فریبکاری و سودجویی محض، ترسناک نیست؟! آیا این مصداق همان ضرب المثل گنجشک رنگ کردن و فروختن به جای قناری نیست؟!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
چرا متولیان بهداشت، کشاورزی و استاندارد اقدامی برای رفع این موارد ندارند؟!!
چرا مجازات های سنگینی برای این عاملان توسعه سرطان در نظر گرفته نمی شود؟!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار