رئیس کل دادگستری استان فارس:قشر ضعیف و آسیب پذیر خانواده زندانیان علی رغم محرومیت بسیار در زمره اقشار فراموش شده هستند و با وجود بیشترین نیاز،کمترین کمکی به آنان می شود.
کد خبر: ۲۳۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 24 May 2016
تابناک فارس به نقل از میزان:علی القاصی از آزادی 40  زندانی جرائم غیر عمد با کمک انجمن حمایت زندانیان استان فارس خبرداد و گفت: سال گذشته خیرین یک میلیارد و 700 میلیون ریال برای آزادی زندانیان نیازمند کمک کردند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به  روزنسیم مهر روزحمایت از خانواده زندانیان اظهارکرد: آمار موجودی زندانیان جرائم غیر عمد قابل توجه است، تا اردیبهشت امسال بیش از 700 زندانی جرائم غیر عمد در زندان به سر می برد که این امر به معنای بی سرپرست بودن همین تعداد خانواده و در معرض آسیب قرار گرفتن زنان و فرزندان آنان است.

این مسئول عالی قضایی با بیان اینکه کمک های خیرین و مردم به خانواده زندانیان به افرادی تعلق می گیرد که در اثر جرائم غیر عمد در زندان به سر می برند گفت: ممکن است وضعیت مشابه  این مددجویان برای هر فردی از افراد جامعه  نیز رخ دهد و به یقین در چنین شرایطی انتظار کمک داشتن از دیگران طبیعی به نظر می‌رسد.

القاصی اضافه کرد: قشر ضعیف و آسیب پذیر خانواده زندانیان علی رغم محرومیت بسیار در زمره اقشار فراموش شده هستند و با وجود بیشترین نیاز،کمترین کمکی به آنان می شود.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: آن کسی که در رفع نیاز محرومان تلاش نکند بنابر نص صریح قرآن در شمار تکذیب کنندگان دین به شمار می آید.

رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر اینکه انفاق  در راه خدا در ردیف نماز و جهاد توصیف شده است گفت: اهمیت انفاق و کمک به هم نوع در لسان نبی مکرم اسلام (ص) در درجه ای از اهمیت قرار دارد که از این اهتمام و باور عملی به عنوان شرط مسلمانی از آن یاد شده است.
وی با اشاره به این مطلب که آموزه های ما در اسلام بر محرومیت‌زدایی منطبق است یادآور شد: در آموزه‌های متعالی دین به صراحت یاد شده است " کسی که شب را به روز برساند و به امور مسلمین اهتمام نورزد مسلمان نیست ".

وی با برشمردن ویژگیهای افراد متقی افزود: خداوند فرموده است افراد متقی کسانی هستند که ایمان به غیب دارند ، نماز به پا داشته و از آنچه به آنان روزی داده شده است انفاق می کنند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس خانواده زندانیان را افرادی بی گناه و قربانیان جرم خواند و افزود: با زندانی شدن سرپرست خانواده و رها شدن خانواده زندانیان و عدم تأمین نیاز های مادی و معنوی این قشر آسیب دیده  متأسفانه زمینه تکمیل چرخه جرم فراهم می شود .

القاصی توجه و اختصاص بودجه و حمایت های دولتی از این قشرآسیب دیده را وظیفه دولت خواند و خاطر نشان کرد: به لحاظ آنکه تاکنون به هر علت این وظیفه مهم دولت اجرایی نگردیده بر همه مؤمنان و نیک اندیشان فرض است که با کمک های خیرین زمینه صیانت از جامعه فراهم گردد.

این مسئول عالی قضایی افزود: کسانی که به دلیل پرداخت دیه محکوم شده اند یا آن کسانی که به دلیل نوسانات اقتصادی در کسب خود شکست خورده‌اند در کار خود عمد ندارند و لازم است همان‌طور که مردم برای بیمارستان‌سازی و مدرسه‌سازی کمک می‌کنند به خانواده این افراد نیز کمک کنند.

رئيس شوراي قضايي فارس با بیان اینکه اجر و پاداش کمک به خانواده زندانیان نیاز مند کمتر از سایر اقدامات خیر خواهانه در زمینه مدرسه سازی و بناهای آموزش و مذهبی و بهداشتی نیست گفت: سال گذشته تنها یک میلیارد و 700 میلیون ریال معادل 170 میلیون تومان کمک مردمی به  انجمن حمایت زندانیان فارس انجام شده است  در حالی که برای احداث بیمارستان  یا مدرسه گاهاً  افراد خیر ارقام بالایی را کمک می کنند هر چند اقدام خیرین در کمک به مدرسه سازی و یا  مراکز درمانی نیزکار بسیار پسندیده ای است اما کمک به خانواده های محروم نیز اجر و پاداشی کمتر از آن ندارد.

 وی عمده ترین علت عدم توجه به خانواده های زندانیان نیاز مند را تصور اشتباه و برداشت ناصحیح از صرف مبالغ اهدایی به زندانیان خطر ناک ، ضعف تبلیغاتی و عدم اطلاع رسانی از محل هزینه کرد مبالغ اهدایی خواند و خاطر نشان کرد: بایدتلاش کنیم از همه ابزار های فرهنگی و رسانه و تبلیغاتی به منظور آگاه سازی و روشنگری در راستای کمک به زندانیان نیازمند استفاده کنیم .

وی کمک سازمان ها و نهاد های فرهنگی، رسانه ها و کانون های تبلیغاتی به این امر را نوعی زکات اموال و دانش آنان توصیف کرد و افزود : روشن ساختن اذهان حتی ذهن یک فرد در  اهمیت کمک به زندانی نیازمند و یا خانواده وی می تواند زمینه ساز تبلیغات سینه به سینه افراد و ترویج این سنت حسنه باشد.

القاصی تصریح کرد: در سال گذشته 40  نفر زندانی جرائم غیر عمد با کمک انجمن حمایت از زندانیان  این استان آزاد شدند که نتیجه کمک یک میلیارد و 700 میلیون ریالی  خیرین بوده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس  افزود: آمار موجودی زندانیان جرائم غیر عمد را  قابل توجه خواند و خاطر نشان ساخت:  تا اردیبهشت امسال بیش از 700 زندانی جرائم غیر عمد در زندان به سر می برد که این امر به معنای بی سرپرست بودن همین تعداد خانواده و در معرض آسیب قرار گرفتن زنان و فرزندان آنان است.

 القاصی تعداد خانواده های تحت پوششش انجمن حمایت از زندانیان استان فارس را بیش از یک هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر خواند و خاطر نشان کرد: این افراد به غیر از دریافت مستمری های ماهیانه ،تحت پوشش پیگیری مسائل درمانی و آموزشی  نیز قرار دارند.

وی با اشاره به عدم اختصاص کمک های دولتی به این انجمن کمک های خیرین را زمینه ساز استمرار کمک به خانواده زندانیان و پوشش کامل این افراد دانست .
گفتنی است 5 خرداد ماه در تقویم فرهنگی کشور به عنوان روز نسیم مهر و کمک به خانواده زندانیان نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار