کد خبر: ۲۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵ 15 April 2015
به گزارش تابناک فارس:

یکی از کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای در پزشکی است که به گفته رئیس انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران، شاخه ای از علم است که در آن مواد رادیو اکتیو برای تشخیص و درمان بیماری ها به کمک پزشکی می آید .
دکتر ساغری، می افزاید: این رشته تخصصی، نسبتا جدید است که از عمر آن در جهان حدود 67 سال و در ایران حدود 52 سال می گذرد .
پزشکی هسته ای، ترکیبی از علوم مختلف اعم از فیزیک، شیمی، مهندسی هسته ای، داروسازی و پزشکی است که با استفاده از روش هایی ایمن، بدون درد و کم هزینه به تولید تصاویری ارزشمند و کم نظیر از ساختار، فیزیولوژی و عملکرد ارگان های مختلف بدن اقدام می کند.
در کشور ما نیز راه اندازی بیش از 150 مرکز پزشکی هسته ای، نام ایران را در رتبه نخست پزشکی هسته ای در منطقه آسیای غربی قرار داده و سالانه به سلامت و بقای بیش از یک میلیون بیمار کمک می کند.
در این میان بخش پزشکی هسته‌ای مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز از نخستین بخش‌های ایجاد شده این رشته در کشور با قدمتی حدود 48 سال است.
سرپرست گروه پزشکی هسته‌ای مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز می گوید: گاما کمرای بخش‌پزشکی هسته‌ای نمازی، نخستین گاما کمرای اسپَکت نصب شده در ایران و در حال حاضر مجهز‌ترین گاما کمرای اسپکت موجود در جنوب کشور است.
دکتر حقیقت افشار می افزاید: این بخش سالانه بیش از 8 هزار بیمار پذیرش می کند و تنها مرکز تخصصی پزشکی هسته ای در جنوب کشور است که به بیماران استانهای فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان خدمات پزشکی هسته ای ارایه می دهد.
قربانی، بیماری که چند ماهی است به سرطان مبتلا شده از جنوب کشور به شیراز می آید و دوره درمان خود را در این شهر می گذراند .
او از خدمات بخش‌پزشکی هسته‌ای بیمارستان نمازی رضایت دارد .
دکتر قیصری، متخصص پزشکی هسته ای می گوید: این بیمارستان از کامل ترین بخش های پزشکی هسته ای در کشور و مجهز به 2 بخش درمان و تشخیص است.
وی می افزاید: در بخش درمان، متخصصان با استفاده از ماده رادیو اکتیو که در راکتور هسته ای تولید می شود برای درمان سرطان های تیروئید و پرکاری تیروئید اقدام می کنند.
دکتر قیصری می افزاید: در بخش تشخیص هم با استفاده از مدرن ترین دستگاه های پزشکی هسته ای انواع اسکن های پزشکی مانند اسکن قلب، استخوان، مغز و کلیه با مواد مختلف رادیو اکتیو صورت می گیرد.
سرپرست گروه پزشکی هسته‌ای مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز هم می گوید: دراین مرکز علاوه بر انجام انواع مختلف اسکن هسته‌ای قلب، ریه، استخوان، مغز، چشم، کلیه، کبد و طحال ، اسکن تمام بدن گالیوم، تالیوم و درمان با فسفر رادیواکتیو انجام می شود .
دکتر حقیقت افشار می افزاید: پیش از این بیماران برای انجام این اَعمال مجبور بودند به تهران و گاهی خارج از کشور بروند.
آقای انتظارمهدی کارشناس بخش پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز می گوید: پزشکی هسته ای که در درمان بیماریها کاربرد دارد از بارزترین جنبه های استفاده ی صلح آمیز انرژی هسته ای است.
وی می افزاید: مواد لازم برای تشخیص و درمان در بخش های مختلف پزشکی هسته ای بطور مستقیم از راکتور و شتاب دهنده های هسته ای تولید می شود.
به عقیده آقای انتظارمهدی کشورهای غربی با اعمال تحریم ها به مردم و سلامت جامعه آسیب می رسانند و علاوه بر کاهش دسترسی بیماران به داروهای اصلی باعث اختلال درفرایند درمانی آنان می شوند.
از این رو فیزیک دانان، مهندسان و دانشمندان هسته ای کشور در آماده سازی الزامات اولیه بخش پزشکی هسته ای فعالیت می کنند و در تلاشند بتوانند با خودکفایی در تولید این داروها در راکتورها و نیروگاه های هسته ای کشورمان در قطع وابستگی گام بردارند.
آقای عاطفی، کارشناس تحقیقات بخش پزشکی هسته ای شیراز نیز می گوید: رسالت همه اعضای این گروه، استفاده از علم و فناوری روز دنیا در شاخه پزشکی هسته ای برای آموزش و ارتقای سلامت جامعه است.
سرپرست گروه پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیگر اهداف این گروه را ارائه خدمات تشخیصی پزشکی هسته ای به بیماران، ارایه خدمات درمان با رادیو داروها به بیماران و اجرای پژوهش های علمی و پزشکی مختلف بیان می کند.
آقای حقیقت افشار در زمینه خدمات درمانی و بستری بخش هسته ای بیمارستان نمازی شیراز هم می گوید: بیماران مبتلا به سرطان تیروئید پس از عمل جراحی، برای دریافت درمان‌های تکمیلی با رادیو داروی ید رادیواکتیو در این بخش بستری می‌شوند و پس از گذراندن مراحل درمان، همانند یک فرد عادی به زندگی ادامه می دهند.
مرکز پزشکی هسته ای شیراز یکی از مراکز فعال کشور در زمینه علمی و پژوهشی است و گروه های مختلف پزشکی و پیراپزشکی دانشکده های مهندسی برای انجام تحقیقات بین رشته ای، بین مرکزی و حتی بین دانشکده ای به این مرکز مراجعه می کنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سهراب مرادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
سلام من در محل کارم با زباله اتمي تماس داشته ام بايد چکار کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار