مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: نیازمند بهره مندی از توان و مشارکت سازمان های مردم نهاد برای ساماندهی مناطق بحرانی و حاشیه نشین استان فارس هستیم.
کد خبر: ۲۳۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴ 23 May 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید علی محمد موسوی بیان کرد: از مشارکت سازمان های مردم نهاد در اجرای برنامه ها در این زمینه در استان استقبال می کنیم که فراخوان همکاری با سازمان های مردم نهاد در زمینه ساماندهی مناطق بحرانی و حاشیه نشین شهر شیراز و استان فارس را اعلام می کنیم.
وی افزود: این سازمان ها می توانند تقاضای فعالیت و مشارکت خود را در سایت www.saman.moi.ir ثبت کنند که کارشناسان ما در سریع ترین زمان به آن پاسخ می دهند.
موسوی اظهارداشت: در زمینه استفاده از توان سازمان های مردم نهاد در این زمینه، طرح محله محوری در این مناطق مورد نظر و تاکید مدیریت ارشد استان است.
وی اضافه کرد: عمده فعالیت های ما در بخش کنترل و ساماندهی مناطق حاشیه نشین با همکاری تشکل های مردم نهاد انجام می شود به طوری که این تشکل ها نیازهای محله ها، نوع آموزش های مورد نیاز، وظائف دستگاه ها و ارتباط برای مشارکت مردم این مناطق را شناسایی می کنند و انجام می دهند.
او ادامه داد: یکی از دلایل استقبال مردم مناطق حاشیه نشین از برنامه ها و شرکت در دوره ها و کلاس های ویژه مناطق آسیب دیده، مردمی دنبال شدن برنامه هاست زیرا وجود سازمان های مردم نهاد در راس کارها، پل ارتباطی مناسبی بین دولت و مردم مناطق حاشیه نشین است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس عنوان داشت: به دنبال مشارکت بیشتر سازمان های مردم نهاد برای ساماندهی و کنترل مناطق بحرانی و حاشیه نشین استان فارس و به میدان آوردن مردم این مناطق برای اجرا این مهم هستیم که در این زمینه برنامه جامعی تدوین شده است که به زودی رونمایی می شود.
موسوی افزود: بر این باوریم اگر مردم برای کنترل آسیب های اجتماعی با دولت مشارکت نکنند در این عرصه موفق نخواهیم بود و اگر از نظر و عقیده مردم در این زمینه استفاده شود مشارکت مردم نتیجه مطلوب تری را برای اجتماع رقم می زند.

** 10 محله حاشیه نشین در شیراز شناسایی شده است
وی گفت: استان فارس و به ویژه شهر شیراز نیز گرفتار پدیده حاشیه نشینی است و هم اینک 10 محله از جمله محله های سعدی، سهل آباد، سلطان آباد، مهدی آباد، شهرک بهار، گل کوب، شیخ علی چوپان و کوشک میدان در شیراز و محلاتی در اطراف شهرستان های مرودشت و کازرون با وسعت حدود هزار و 200 هکتار و جمعیت بالغ بر حدود 250 هزار نفر زندگی می کنند.
او بیان کرد: در ده سال گذشته بیش از 50 درصد از مهاجرت ها در استان به شهر شیراز بوده که مهمترین علت این مهاجرت ها نیز برخورداری از امکانات و فرصت ها در این کلان شهر است.
موسوی اظهارداشت: علاوه بر 10 منطقه شناسایی شده برخوردار از حاشیه نشین در شهر شیراز، در بافت شهری شیراز نیز مناطق پر خطر و بحرانی مانند بافت تاریخی و سنتی نیز وجود دارد که متاسفانه در حال حاضر خالی از سکنه شده و به پاتوق افراد ولگرد، معتاد، مواد فروشان تبدیل شده است.
او عنوان داشت: حاشیه نشینان دارای خرده فرهنگ های مختلف مناطقی هستند که از آن مهاجرت کردند که با فرهنگ شهرهای بزرگ مغایرت دارد و منجر به وجود مشکلات برای آنها می شود، لذا آسیب های اجتماعی و جرایم در این مناطق بیشتر است.
وی اضافه کرد: ساماندهی حاشیه نشینی یکی از موضوع های مورد نظر و تاکید دولت تدبیر و امید است که تلاش می کنیم با اجرای برنامه ها و برنامه ریزی های مناسب ابعاد زندگی فرهنگی و اجتماعی حاشیه نشینان را با زندگی اجتماعی شهر ادغام شود و در بعد رفتاری نیز با این ها رفتارتکریم مدارانه صورت گیرد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ادامه داد: معتقدیم ساماندهی و کنترل پدیده حاشیه نشینی نیازمند تدبیر است که بحث توانمند سازی حاشیه نشینان به عنوان یک اولولیت و سیاست در دستور کار دولت است.
موسوی عنوان داشت: بیشتر افرادی که در مناطق حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند به شغل هایی از جمله کشاورزی و دامداری مشغول بوده اند و پس از مهاجرت هیچ شغلی ندارند لذا برنامه ریزی هایی توسط دولت انجام شده که به این افراد از طریق آموزش های فنی و حرفه ای حرفه و شغل آموزش داده شود.
او افزود: همچنین آموزش مهارت های مختلفی از جمله مهارت زندگی، ارتباطی و زناشویی به مردم ساکن در مناطق حاشیه نشین با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق و کاهش ناهنجاری ها در حال انجام است که با استقبال خوب مردم این مناطق در حال برگزاری است.
وی گفت: در حال حاضر ما در هر محله از مناطق بحرانی و برخوردار از حاشیه نشین، واحدی به نام خانه محله در فارس فعال است که در این خانه محله ها برنامه های توانمند سازی مردم ساکن در مناطق حاشیه نشین استان برنامه ریزی و اجرا می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار