کاهش 20 درصدی ذخایر سدهای فارس زمانی که حاتم بخشی زمین می کردند باید به فکر آب می بودند/کسی به هشدارها توجه نکرد/چاه غیرمجاز زیاد است/درودزن آب ندارد؛کشاورزان درخواست آب نکنند/تجمع استهبانی ها در اعتراض به انتقال آب به فسا
کد خبر: ۲۳۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 19 May 2016
استان فارس برای نهمین سال متوالیست که دچار خشکسالی است و هم اکنون شاید بتوان فارس را بحرانی ترین استان کشور در حوزه آب دانست.

به گزارش تابناک فارس:دیار پارس امسال  از نعمت بارش های خوب بهاره که تقریبا سراسر کشور را دربرگرفت بی بهره بود و حالا فقط 3 سد از 7 سد فارس آن هم به مقدار کم آب برای مصرف دارند.

از طرفی کشاورزی که بازوی اول اقتصاد و اشتغال استان است با این بی آبی دچار بحران شده است.

بحران آب در فارس حتی موجب اعتراضات و تجمعات مردم هم شده است.جا دارد هم استانی های عزیز با توجه به وضعیت پیش آمده بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنند.

کاهش 20 درصدی ذخایر سدهای فارس
به سبب خشکسالی از مجموع هفت سد قابل بهره بر داری استان، تنها سه سد، حجم آب قابل استفاده دارند.
مدیر عامل آب منطقه ای فارس گفت: هم اکنون در سد درود زن345 میلیون متر مکعب، سد ملاصدرا 80 میلیون متر مکعب و سد سلمان فارسی279 میلیون متر مکعب آب وجود دارد که از مجموع این آبها، 56میلیون متر مکعب قابل برداشت است.
وی از کاهش 20 درصدی ذخیره آب سدهای استان خبر داد و تاکید کرد: با تمهیداتی که اندیشده شده احتمالا شهرهای استان با کم آبی و جیره بندی آب مواجه نخواهند شد ولی اگر مردم رعایت نکنند ممکن است بحران کم آبی مشکل آفرین شود.دهقانی همچنین افزود: در استان فارس 72 هزار چاه مجاز وجود دارد که تاکنون 20 هزار چاه خشک شده است.

زمانی که حاتم بخشی زمین می کردند باید به فکر آب می بودند

دهقانی با اشاره به این‌که در مقطعی بار اشتغال استان بر گردن کشاورزی و آب افتاد، ادامه داد: مسئولان وقت به‌جای توجه به راهکارهای کارشناسان، در دست‌ترین مسیر را برگزیدند و با توجه به وسعت اراضی استان فارس برای حل معضل اشتغال به هر فرد 10 هکتار زمین دادند و گفتند کشت کنید بدون این‌که با کارشناسان آب مشورت کنند که این کار چه تمهیداتی لازم دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس تصریح کرد: اوایل هرسال زراعی در مهرماه اطلاعیه می‌دهیم و امسال تأکید کردیم که آب کافی برای کشت نداریم اما کشاورزان به این هشدارا توجه نکردند .
وی خواستار اعمال راهکار نوبت بندی آب در سالهای بعد بین کشاورزان شد و گفت : هر سال باید سطوحی از اراضی زیر سد درود زن کشت نشود و کشاورزانی که امسال از سهمیه کشت برخوردار می شوند سال بعد اراضی خود را نکارند تا آب عادلانه بین همه آنها توزیع شود .

کسی به هشدارها توجه نکرد
حمیدرضا دهقان افزود: دشت جهرم از سال 47 و دشت داراب از دهه 50 منطقه ممنوعه کشت شناخته‌شده و در توصیه‌های کارشناسی همان زمان بیان‌ شده در این مناطق باید بر صنایع کم آب‌بر تمرکز شود اما کسی به این هشدارهای کارشناسی توجه نکرده است.

چاه غیرمجاز زیاد است
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس گفت: سهم فارس از چاه‌های غیرمجاز کشور شش درصد است.
حسین صالح جهرمی اظهار داشت: استان فارس حدود 19 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز دارد که معادل شش درصد چاه‌های غیرمجاز کشور است.
وی افزود: در سال 94 در کشور حدود 7 هزار چاه غیرمجاز پر شد که از این تعداد یکهزار و 614 مورد یعنی بالغ‌بر 22 درصد در استان فارس بوده است.

درودزن آب ندارد؛کشاورزان درخواست آب نکنند
وی در خصوص مشکل پیش آمده برای کشاورزانی که از آب سد درودزن آبیاری می کنند گفت:معاون آب منطقه‌ای فارس تصریح کرد: در جلسه با حضور معاون استاندار، فرماندار مرودشت، خرامه و مدیرعاملان جهاد کشاورزی و روسای کشاورزی شهرستان و نماینده انجمن صنفی شهرستان‌ها باوجود بیان محدودیت آب، همه گفتند آب را در مرحله اول (فروردین) رهاسازی کنید.
آنها به امید بارش بودند.باران نیامد و حالا کشاورزان درمانده اند و ما هم نمی توانیم به آنها آب بدهیم و متأسفیم.

تجمع استهبانی ها در اعتراض به انتقال آب به فسا
چندی پیش تصمیم گرفته شد برای حل بخشی از مشکلات آب شرب مردم شهرستان فسا که با شهرستان استهبان در شرق فارس با یکدیگر هم‌مرز هستند چند حلقه چاه در استهبان حفر و آب آن به فسا منتقل شود.
این در حالیست که مردم  استهبان اعتقاد دارند خودشان با کمبود آب شرب دست و پنجه نرم می کنند و بیشتر از مردم فسا به این آب نیاز دارند.
گلایه های مردم استهبان در این رابطه تا جایی پیش رفت که مردم این شهرستان در تجمعی که طی هفته‌های اخیر رخ داد نسبت به توقف طرح تاکید کنند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
با سلام به محضر مسئولین محترم آب استان فارس همه میدونیم که بحران آب گریبانگیر جامعه شده ولی خدا وکیلی مسئولین بر روی میزان آب خروجی چاههای به اصطلاح مجاز هم کنترلی دارند یا نه ؟
فقط نوک پپیکان اتهام را به سمت چاههای غیر مجاز که فقط از روی ناچاری اقدام به حفر چاه دستی کرده اند و سطخ زیر کشت آنها به ندرت از سه هکتار تجاوز میکند نگیرید .
اگر واقعا به فکر حفظ منابع آبی زیر زمبنی هستید چاههای عمیق را بررسی کنید که صاحب هر حلقه چاه ظاهرا فقط آب را برای زمینهای زیر کشت خودش استفاده میکند ولی در اصل باسوء استفاده از این امتیاز دهها هکتار از زمینهای کشاورزان کم بضاعت را با قیمتهای ناچیز (سیصد یا چهار صد هزار تومن )در سال اجاره میکنند و این زمبنها را با سیستم بسیار مخرب (غرقابی) ابیاری میکنند بعد سازمان محترم آب حکم تخریب چاهی را میدهد که همه سطح زیر کشتش زیر یک هکتار میباشد و ناندانی یک خانواده را نابود میکند که سفره اب زیر زمینی را حراست کرده ..... واقعا که
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار