ماده اصلی تنباکوهای میوه ای، ماده ای صنعتی ، شیمایی و بسیار خطرناک به نام معسل است که بیشتر از کشور عربستان وارد می شود
کد خبر: ۲۳۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲ 17 May 2016
رییس مرکز تحقیقات سلامت علوم پزشکی از افزایش مصرق قلیان در میان بانوان خبر داد و گفت: با توجه به این روند پبش بینی می شود ابتلا به سرطان ریه در میان بانوان افزایش یابد.

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: کامران باقری لنکرانی می گوید: در کشور ما سالانه 15 هزار نفر از زنان به دلیل ابتلا به انواع سرطان می میرند که از این تعداد هزار و 200 نفر به دلیل ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه جزو شایع ترین سرطان ها و یکی از عمده ترین عوامل مرگ و میر در میان سرطان ها در جهان به شمار می رود. بر اساس آمار جهانی، سالانه حدود یک میلیون و 800 مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می شود و از هر پنج مرگ ناشی از سرطان، یکی بر اثر ابتلا به سرطان ریه است، یعنی 20 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ها، مربوط به این بیماری است.

در ایران، آمار دقیقی از میزان ابتلا به سرطان ها ثبت نشده است اما سن سرطان ریه در ایران کاهش یافته است به طوری که برخی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی در دهه سوم عمر خود، به این بیماری مبتلا شده اند.

در مورد ابتلا به سرطان ریه علل مختلفی همچون مصرف دخانیات، سیگار، قلیان و قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی مانند آلودگی هوا مطرح می شود.

شهین امانت، کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز می گوید: مصرف دخانیات به هر شکلی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و افرادی که قلیان می کشند در هر بار مصرف، دود زیادتری را نسبت به سیگاری ها به ریه ها می رسانند.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان علوم پزشکی شیراز نیز می گوید: تا کنون دو هزار و 139 نفر در استان فارس، بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 880 نفر زن بوده اند.
زهرا خسروی زادگان با بیان اینکه مصرف مواد دخانیات، علت حداقل 30 درصد مرگ و میرهای ناشی از انواع سرطان ها در کشور است افزود: در استان فارس 211 نفر به سرطان ریه مبتلا شده اند که از این تعداد 64 نفر زن بوده اند.

مربی ارشد کلینیک ترک دخانیات استان فارس، قلیان های میوه ای را خطرناک تر از سایر قلیان ها می داند و می گوید: ماده اصلی این قلیان ها، ماده ای صنعتی به نام معسل است که شیمیای و بسیار خطرناک است و بیشتر از کشور عربستان وارد می شود و با طعم های مختلف سیب، هلو، نارگیل، انبه، نعناع و توت فرنگی به فروش می رسد.

رضا زال زاده افزود: این ماده خطرناک عامل ایجاد سرطان دهان، گلو ، حنجره و سرطان مثانه است و به دلیل ورود مستقیم به خون حالت های شدید عصبی و اضطراب ایجاد می کند.

به گفته زال زاده، مصرف قلیان در زنان و دختران سبب ناباروری، اختلال در عملکرد بافت های حساس بدن به خصوص کبد، افزایش ابتلا به کبد چرب و کاهش شیر دهی در مادران می شود.

او با توجه به ضررهای زیاد قلیان های میوه ای و به ویژه تاثر آن ها در ناباروری، احتمال می دهد ورود این قلیان های میوه ای با سیاستی مشخص از کشورهای مشخص به بازار های کشورمان وارد شده باشند.
با توجه به اینکه قلیان های میوه ای ترکیبی از الکل ها صنعتی خطرناک است استعمال آن به وسیله زنان باردار آسیب های جبران ناپذیری در سه ماهه دوم و سوم بارداری به جنین وارد می کند، زیرا در این زمان اندام های جنین به تدریج تشکیل می شوند.

رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی فارس نیز گفت: دختران و زنان جوان در رستوران ها، باغ ها و اماکن عمومی در کنار مردان قلیان می کشند در حالی که شناخت درستی از عوارض استفاده از قلیان ندارند.

سرهنگ علی جوکار افزود: در دو ماه گذشته هزار و 945 عدد قلیان از رستوران ها، باغ ها و اماکن عمومی سطح شهر شیراز جمع آوری شده است و در بازرسی از 645 مکان عمومی، 76 مورد پلمپ و 15 نفر نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: پارسال حدود 100 مرکز مواد غذایی که قلیان عرضه می کردند توسط بازرسان بهداشت محیط تعطیل شده اند.

سیامک شمس افزود: راه اندازی اولین پارک سلامت بدون قلیان، در پارک بعثت شیراز با همکاری شهرداری، تهیه، چاپ و توزیع 90 هزار کتابچه آموزشی ویژه پزشکان، بهورزان، والدین و کودکان گروه سنی چهار تا پنج سال و آمادگی در مهد کودک ها با هدف مقابله با مصرف قلیان از مهمترین اقدامات علوم پزشکی شیراز برای مقابله با مصرف قلیان در جامعه است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انصاری
|
United States
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
آقا جان قلیان میوه ای را ممنوع کنید اصلا کار سختی نیست.
جلوی واردات آن ماده خطرناک را هم بگیرید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار