اینجا با این قیمت های گزاف که گوش هر مسافری را می برد و هوش از سر آن ها می پراند، دیگر جایی برای خوش استقبالی و خوش بدرقه ای در شهر معروف به میهمان نوازی نگذاشته است.
کد خبر: ۲۲۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸ 12 May 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:فرودگاه شيراز جولانگاه گران فروشاني شده كه يك ليوان چاي نا قابل را 25 هزار تومان و نسكافه را 30 هزار تومان مي فروشند البته اگر دلار به دست و يورو در جيب باشيد قيمت ها به مراتب نجومي تر مي شود. در اين غرفه ها براي يك آب معدني 500 توماني بايد 3 هزار تومان پول بدهي و براي يك شيشه ويتامين سی كه در شهر نهايتاً 4 هزار تومان قيمت دارد بايد دل از 15 هزار تومان بكني. اين گرانفروشي شامل حال غذاهاي فست فودي هم مي شود و بايد سه برابر نرخ واقعي يك پيتزا مخصوص پول بدهي تا بتواني يك به اصطلاح كش لقمه نه چندان مرغوب را در سالن فرودگاه رو به باند پرواز ميل كني.
اگر صبح راهي سفر هوايي از فرودگاه شيراز هستيد پيشنهاد سر آشپز اين مكان نيمروي مخصوص با خاويار ايراني است كه قيمت آن 60 هزار تومان است البته مختاريد كه نون و پنير سبزي 10 هزار توماني و نيمروي بدون خاويار 15 هزار توماني هم ميل كنيد.
اما اگر براي شام و نهار گذرتان به فرودگاه شيراز افتاد حتماً قبل از سفارش قيمت ها را ببينيد چرا كه دلي از عزاي جيبتان در مي آيد؛ قيمت يك همبرگر معمولي كه در خيابان 20 متري سينما سعدي كمتر از 3 هزار تومان است در فرودگاه شيراز 20 هزار تومان و دوبل برگر 25 هزار تومان است، پولي كه بابت يك ساندويچ گوشت و قارچ بايد بدهيد معادل پول خريد يك كيلو گوشت گوسفندي اعلاء ‌يعني 35 هزار تومان است. نرخ انواع پيتزاها نيز از 25 هزار تومان تا 35 هزار تومان در نوسان است.
اما اگر به دنبال ميان وعده در اين مكان هستيد حتماً حساب و كتاب جيبتان را داشته باشيد وگرنه بعد از خوردن يك ظرف فالوده شيرازي و يا بستني مخصوص يك نفره بايد 20 هزار تومان خرج كنيد.
قيمت نوشيدني هاي گرم نيز در فرودگاه داغ است و گران. يك ليوان چاي 25 هزار تومان است كه البته به اندازه يك كف دست كنارش ژله گذاشته اند و قيمت كاپوچينو و نسكافه با اسم هاي عجيب و غريب 30 هزار تومان تعيين شده است.
چنانچه قصد خريد سوغات در فرودگاه شيراز داريد بايد حساب كنيد كه 2 برابر ارزش واقعي سوغات بايد پول بدهيد. يك جعبه گز 400 گرمي 68 هزار تومان و 900 گرم پسته 90 هزار تومان است، مابقي قيمت ها هم دست كمي از اين نرخ ها ندارد. در فرودگاه عريض و طويل شيراز همه اجناس نه كه دولا و پهنا بلكه چندلا به شما قالب مي شود.
اما در اين ميان آن چه به ياري گران فروشان آمده و كار و بار آن ها را سكه كرده است تاخير پياپي پروازهاست كه باعث گرديده هر لحظه معطلي مسافران و همراهان آن ها و تبع آن خريدشان از غرفه هاي فرودگاهی سودهاي هنگفتي را روانه جيب اين غرفه داران كند اتفاقی که اولين حق مشتري كه بهره مندي از قيمت واقعي است را بيشتر از قبل زير پا له مي كند.
اما قسمت جالب اين ماجرا نهراسيدن غرفه داران از ذره بين هاي قانون است و حضور مداوم ماموران تعزيرات حكومتي و اتاق اصناف و تشكيل پرونده هاي تخلف غرفه داران در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم نتوانسته از بار تخلف و گرانفروشي در فرودگاه شيراز بكاهد. آن گونه كه معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مي گويد در سال گذشته 68 پرونده تخلف به ارزش 264 ميليون ريال و در سال 95 هم 9 پرونده تخلف به ارزش 57 ميليون ريال براي غرفه داران متخلف فرودگاه شيراز تشكيل شده و به تعزيرات حكومتي فارس براي صدور راي ارسال شد كه البته اين اقدامات نمي تواند به طور ريشه اي مشكل گرانفروشي در فرودگاه شيراز را برطرف كند.
به اعتقاد ابراهيم صداقت، حل مشكل گرانفروشي چه در فرودگاه شيراز و چه در ترمينال ها و پارك ها نيازمند تصويب ضوابط خاص و قوانين لازم است نه آن كه هر نهادي با برگزاري مسابقه قيمت گذاري در اجاره غرفه ها، فضا را به سمتي پيش ببرد كه هر كه قيمت بالاتر پيشنهاد داد غرفه هاي پر مشتري به او واگذار می شود.
وي تاكيد كرد: براي مزايده واگذاري غرفه ها بايد علاوه بر كف قيمت سقف قيمت نيز تعيين شود و اجازه نداد عده اي به دليل برنده شدن با قيمت هاي غير واقعي،‌گرانفروشي در مكان هاي خاص راه بيندازند.
وي تصريح كرد: متاسفانه از آ‌ن جا كه مردم خبري از واقعيت ماجرا ندارند و نمي دانند كه اين غرفه ها با چه قيمت هاي گزافي اجاره مي رود همه نگاهشان به نهادهاي نظارتي است در حالي كه اين نظارت ها بدون وجود قوانين موثر و كارآمد نمي تواند دواي درد گرانفروشي باشد.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در برابر این سوال که آیا امکان تعطیلی غرفه های فرودگاه شیراز وجود ندارد چنین پاسخ داد که این کار در حیطه وظیفه این سازمان نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تنها ناظر است و می تواند با بازرسی پرونده تخلف تشکیل دهد، وظیفه صدور رای، نصب پارچه و جریمه متخلفان و در نهایت تعطیلی غرفه های متخلف با تعزیرات حکومتی و پیگیری برای دریافت پروانه کسب و یا پلمپ غرفه ها به دلیل نداشتن پروانه با اتاق اصناف است.
وی، عامل اصلی گرانفروشی در غرفه های فرودگاه شیراز را اجاره بهای سنگینی دانست که از غرفه داران اخذ می شود و آن ها را وادار به فروش اجناس با قیمت بالا می کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انصاری
|
United States
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
چه خبر است مگه سر گردنه است دزدی در روز روشن؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار