معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به اجرای خدمات دندان‌پزشکی در قالب 15 عنوان خدمت اشاره کرد که به‌صورت رایگان و یا پرداخت کمترین هزینه برای روستاییان انجام می‌شود.رحمانیان تعداد دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها را بیشتر از مقیاس جهانی عنوان کرد و مصرف بالای قند و شکر را از مهم‌ترین دلایل آن دانست که در کشور ایران سالانه 35 کیلوگرم برای هر نفر است.
کد خبر: ۲۲۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 08 May 2016
به گزارش تابناک فارس:کرامت‌الله رحمانیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اجرای بسته سلامت دهان و دندان در طرح تحول نظام سلامت که در سه گروه هدف خردسالان تا شش سال و نوجوانان تا 14 سال، زنان باردار و مادران شیرده و سالمندان در حال انجام است، آموزش پیشگیری از پوسیدگی، ترمیم و درمان دندان‌ها و سایر خدمات مربوط به این بسته از طرح تحول نظام سلامت در دستور اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای غربالگری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان زیر 14 سال از ثبت الکترونیک اطلاعات دهان و دندان دانش‌آموزان خبر داد و اظهار کرد: اجرای کامل طرح وارنیش فلوراید که جایگزین دهان‌شوی فلوراید است، به کاهش 40 تا 60 درصدی پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان کمک می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به معاینه دندان‌های 17 هزار و 800 دانش‌آموز شهرستان جهرم و ثبت اطلاعات آن‌ها در پرونده الکترونیک خبر داد و گفت: در این راستا دانش‌آموزان نیازمند به سطح دو خدمات دندان‌پزشکی شناسایی و برای درمان و مداوا به مراکز بهداشتی درمانی معرفی شدند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر این خدمات در 18 مرکز بهداشتی درمانی و دندان‌پزشکی شهرستان جهرم انجام می‌شود، گفت: با جذب نیروی انسانی، تمام مراکز درمانی قادر به ارائه خدمات هستند.

رحمانیان به اجرای خدمات دندان‌پزشکی در قالب 15 عنوان خدمت اشاره کرد که به‌صورت رایگان و یا پرداخت کمترین هزینه برای روستاییان انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه به‌طور متوسط کودکان و نوجوانان زیر 14 سال در شهرستان جهرم پنج تا هفت دندان پوسیده دارند، افزود: در سنین بالاتر نیز هر جهرمی به‌طور متوسط هفت تا 9 دندان پوسیده و مشکل‌دار دارد.

عوامل پوسیدگی دندان
وی رعایت رژیم غذایی و تغذیه مناسب در سلامت دندان‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: استفاده از انواع غذاهای پوره مانند برنج و ماکارونی و همچنین مواد قندی و شکر سفید و عدم استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا مانند سبزی‌ها سبب افزایش پوسیدگی دندان‌ها شده است.

پوسیدگی دندان ایرانی ها بالاتر از متوسط جهانیست
رحمانیان تعداد دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها را بیشتر از مقیاس جهانی عنوان کرد و مصرف بالای قند و شکر را از مهم‌ترین دلایل آن دانست که در کشور ایران سالانه 35 کیلوگرم برای هر نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بابیان اینکه بر اساس این شاخص، مردم چین دارای کمترین دندان پوسیده هستند، سرانه مصرف قند و شکر در این کشور را سالانه پنج تا شش کیلوگرم برای هر نفر عنوان کرد.

گزارش از:مهدی رحمانیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار