گزارش تابناک قم از جلسه رسمی و علنی شورای شهر:
در جلسه شورای شهر قم بررسی اصلاحیه بودجه و تمدید مهلت پرداخت تخلفات شهرداری مطرح شد. شش نفر از اعضا این شورا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بودند که هیچ یک موفق به کسب اعتماد مردم در حوزه‌های انتخابیه خود نشدند.
کد خبر: ۱۸۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 29 February 2016
به گزارش تابناک قم، جلسه صد و هفتاد و یکم شورای اسلامی شهر قم بیش از پیش رنگ و بوی انتخابات دارد. 

طبق عادت هر جلسه کلیپی از سخنرانی مقام معظم رهبری پخش می‌شود اما امشب حال و هوای این کلیپ نیز با فضای جلسه بسیار متناسب است.

«بدیهی است در هر انتخاباتی، یک عده‌ای به نتیجه‌ی مطلوبِ خودشان نمی‌رسند من نمی‌خواهم اسمش را بگذارم بازنده‌ انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژه‌ها و اصطلاحات غربیِ مادی را به کار برد؛ اگر برای خدا و برای انجام تکلیف وارد می‌شویم، برد و باخت وجود ندارد خب، این‌ها اعتراض دارند.... باید همه‌ آنچه را که پیش می‌آید که، مبتنی بر قانون است تحمل کنیم؛ این را باید همه‌مان یاد بگیریم؛ این صبرِ انقلابی است، این تحملِ انقلابی است. امیدواریم خدای متعال هم دل‌ها را هدایت کند به آنچه که برای کشور بهتر است» 

خنده زیرزیرکی اعضا به رای نیاوردن رئیس شورای شهر 

این‌ها بخشی از جملات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات است که هنگام پخش آن بسیاری از اعضا زیرزیرکی می‌خندند و به ولی الله بیاتی که در انتخابات مجلس رای نیاورده است نگاه می‌کنند. اگرچه ظرفیت شوخی بیاتی بسیار بالا است و خودش هم می‌خندد. 

از این شورا شش نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بودند که هیچ یک موفق به کسب اعتماد مردم در حوزه‌های انتخابیه خود نشدند. 

طبق معمول بیاتی در ابتدای جلسه ضمن اشاره به حضور باشکوه مردم در انتخابات خطرنشان می‌کند: از همه کاندیدای انتخابات مجلس از جمله خودم! تشکر می‌کنم که موجب شدیم این حضور حداکثری اتفاق بیبفتد. 

با این جملات صدای خنده حضار بلند می‌شود. 

بی توجهی شهرداری به فضاسازی شهری برای معلولان

مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی که به گفته بیاتی فردا عازم کربلا است در ادامه به پیشرفت پروژه مترو قم اشاره می‌کند و می‌گوید: تونلینگ مترو پیشرفت ۶۵۰ متری داشته است و بالا‌ترین رکورد حفاری مکانیزه در کشور در یک ماه در قم انجام شده هر چند مترو چراغ خاموش حرکت می‌کند اما پیشرفت آن بسیار امیدوارکننده است. 

سعادت طلب هم چنین با اشاره به لزوم مناسب سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان به موضوع پایان نامه ارشد خود اشاره می‌کند و می‌گوید: ۱۵درصد مردم کشور معلولیت دارند اگر چه در ظاهر این آمار به چشم نمی‌آید.

وی تاکید می‌کند: در این خصوص به جای سپردن کار به یکی از معاونت‌ها باید فردی متخصص به پی گیری بپردازد تا به صورت ویژه آن را مدیریرت کند. 

سه لایحه مربوط به توافق‌ با صاحبان سه پلاک در بخش یک قم از اولین لوایحی است که با موافقت اعضا همراه و به تصویب رسید. 

عقربه‌های ساعت19:05 را نشان می‌دهد که محسن عابدینی‌پور دیگر کاندیدای رای نیاورده انتخابات مجلس که جزو لیست صدای ملت هم بود، طبق عادت همیشه با تاخیر بیست دقیقه! وارد جلسه می‌شود. 

لایحه بعدی که توسط عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم طرح می‌شود درباره تعرفه عوارض تبلیغات محیطی و ارسال آن به فرمانداری است. 

وی به نامه فرمانداری اشاره می‌کند که براساس آن آراه دیوان عدالت اداری را خارج از محدوده وظایف و اختیارات اعضا شورا می‌داند. 

سرانجام پس از بحث و گفت‌و‌گوهای فراوان این لایحه با رای حداکثری تصویب می‌شود. 

کنایه آتش زر به ذاکریان

پس ازتصویب این لایحه و صلوات بعد از آن، حجت الاسلام آتش زر رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به گرم شدن تنور انتخابات امسال اظهار می‌کند:‌ای کاش بعضی‌ها که در این انخابات شرکت کرده بودند، انصراف نمی‌دادند تا تنور آن گرم‌تر شود. 

منظور او عباس ذاکریان است که پس از کاندید شدن انصراف خود را اعلام کرده بود. 

«کاهش عوارض کاربری و تخفیف و تقسیط مبلغ هزینه صدور پروانه پردیس خواهران جامعه‌ المصطفی ‌العالمیه»  لایحه‌ای است که این عضو شورا قرائت می‌کند. 

آتش زر به کابری فرهنگی این زمین اشاره می‌کند و مدعی می‌شود طبق مصوبه شهرداری عوارض ناشی از کاربری نباید گرفته شود.

 گلایه شهردار از تصمیمات شورای شهر

این سخنان موجب اعتراض سقاییان‌نژاد شهردار قم می‌شود و می‌گوید: تغییر کاربری آموزشی امری من درآوردی است چرا که اگر قانون محملی ایجاد نکرده نم توان بحث تخفیف را به میان آورد. 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم از تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه دفاع و بیان می‌کند: با توجه به تعامل و ارتباط شهرداری با دستگاه‌های مختلف، کمیسیون با این تصمیم درصدد است این فضا در اختیار شهرداری قرار گیرد. اگر این دستگاه‌ها زمانی ساختمانی در طرح‌های شهرداری داشتند می‌توان از این تفاهم‌نامه به عنوان نقطه مثبت و تعامل با آن‌ها استفاده کرد. 

حسین فاکرخراسانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم که با آتش زر موافق است تصریح می‌کند: شهر یک موجود زنده است و بر اساس قواعد فیزیکی و ریاضی زندگی می‌کند به همین دلیل باید برای آن قواعد فیزیکی و ریاضی داشته باشیم و تمدنی هم که می‌سازیم بر اساس این قاعده باشد و باید حرف‌های منطقی و اصولی بزنیم که بعداً نیز بتوانیم پای آن بایستیم. 

شهردار قم تاکید می‌کند: وقتی اصل قضیه تخفیف مسجل نیست نمی‌توانیم برای آن تصمیم‌گیری کنیم. 

سرانجام این لایحه در شرایطی کم سابقه با ۱۰ رای موافق، ۵رای ممتنع و ۴ رای مخالف به تصویب می‌رسد. گویا حرف‌های شهردار مورد توجه بسیاری از اعضا قرارگرفته است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به قرائت نامه شرکت تعاونی مسکن کارگران منطقه یک شهرداری قم در خصوص مساعدت در پرداخت عوارض و جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌پردازد و بیان می‌کند: در کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد شد که ۲۰ درصد عوارض و جرائم تخفیف و الباقی طی ۳۶ ماه تقسیط شود. 

عواطف رستمی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از اعضای این تعاونی که موسوم به کارکنان شهرداری است، کارمند یا کارگر شهرداری نیستند. 

وقتی مقیمی سکوت خود را می‌شکند

نکته قابل توجه شکستن سکوت مقیمی دیگر عضو شورا پس از سه هفته است که بالاخره حاضر می‌شود در خصوص یکی از لوایح ابراز نظر کند. 

با اینکه رئیس کمیسیون خدمات شهری این موضوع را خلاف قائده کلی شورا درخصوص تعاونی‌ها می‌داند اما این لایحه به تصویب می‌رسد. 

در ادامه جلسه لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۴ سازمان حمل و نقل ترافیک با مبلغ ۸۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۴ سازمان قطار شهری ربا مبلع حدودا ۱۹ میلیارد ۴۶۳ میلیون، لایحه بودجه سال ۹۴ سازمان آرامستان‌های شهرداری به میزان ۹۰ میلیارد ریال، اصلاحیه بودجه سال ۹۴ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال، اصلاحیه بودجه سال ۹۴ سازمان زیباسازی شهرداری قم به میزان ۳۸ میلیارد و لایحه متمم بودجه سال ۹۴ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۹۰۶ میلیون به تصویب اعضا می‌رسد.

تمدید مهلت استفاده از تخفیفات عوارض ساختمانی 

در ادامه لایحه دوفوریتی «اخذ مجوز تمدید مصوبه تخفیفات عوارض ساختمانی به مناسبت دهه مبارک فجر» پس از تصویب دو فوریت آن قرائت می‌شود. 

نعمت‌الله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم وی درخصوص لزوم تخفیف می‌گوید: در دهه فجر زندانیان تخفیف می‌گیرند چرا نباید مردم عادی تخفیف بگیرند؟ 

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از شهروندان همچنان علاقه‌مند به پرداخت عوارض هستند که باید این فرصت در اختیار آن‌ها قرار داده شود که از این تخفیفات استفاده کنند. 

حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر چند تمدید مهلت پشت سر هم را جالب و منطقی نمی‌داند. 

حسین فاکرخراسانی عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این مهلت تا هر زمانی که تمدید شود باز هم افرادی منتظر تمدید هستند، تصریح می‌کند: این اتفاق نشان می‌دهد که شهرداری نظم ندارد و هر چند می‌گویند محاسبه کردیم اما با این بی‌نظمی مشخص می‌شود که حرفشان درست نبوده است و نباید با تمدید مکرر، مردم فکر کنند شورا و شهرداری بی‌نظم است و محاسباتی ندارد. 

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز عنوان می‌کند: با توجه به اینکه این لایحه پیش از این نیز تمدید شده بود موافق به تمدید نیستم. 

معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز با دفاع از این لایحه تصریح کرد: درخواست مردم بیش از پیش‌بینی ما در این زمینه بود و اسم آن را نمی‌توان بی‌نظمی گذاشت. 

سرانجام تخفیف‌های شهرداری که تا دهه فجر ادامه داشت تا بیستم اسفندماه نیز تمدید شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار