کد خبر: ۱۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 15 March 2015

تفکری که پشت ورود بی رویه اجناس خارجی پنهان شده است، کوچک و بزرگ را به چهار میخ می کشد، غافل از اینکه فرهنگ درست مصرف به رگبار تبلیغات دروغین بسته شده است و سرمایه ملی را تهدید می کند.

به گزارش مهر، همه جا هست - تفکری که پشت ورود بی رویه اجناس خارجی پنهان شده است. کوچک و بزرگ را با نور و نئون به چهار میخ می کشد.. به ذهن و شعور تو تحمیل می شود.. نیاز کاذب عطشی می شود که با خرید جنس های بنجول و بی کیفیت با ظاهر و رنگهای زیبا و قیمت های کنترل نشده و عمرهای کوتاه به سراب می رسد. اجناسی که فرهنگ و آیین و دین تو را به چالش می کشد حتی قد و هیکلت را که نژاد و تبار تو را معرفی می کند.

با دروغ های تبلیغاتی به رگبار بسته می شوی و فرصت اندیشه از تو سلب می شود گویی صدای یک نوار ضبط شده است که فهرستی از کیفیت و قیمت مفت آن را به مغزت می ریزد و جای تو تایید می کند و تیر خلاص: خارجیه خانم ایرانی که نیست...چه آشنا ...وقتی خانه ای می خری : شخصی سازه! و تو می مانی و این پرسش : پس کی قرار است محصول وطنی و با کیفیت و خوش قیمتش را با افتخار تبلیغ کنیم و بخریم و از اینکه آشنایانمان بفهمند ایرانی است ، خجالت نکشیم.

در پایان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی به کجا رسیدیم

دکتر افشانی جامعه شناس و آگاه مسائل اقتصادی می پرسد: سال عزم ملی و جهاد اقتصادی را چگونه به پایان می بریم؟ برای حمایت از تولید کنندگان داخلی چه کرده ایم؟ پاسخ به این پرسش نتیجه یک سال خرج بیت المال و مسیر خرجکرد آن است و اینکه هزینه پژوهش ها کانالیزه شده یا خیر؟ و آیا اساسا پژوهشی شده که به هدف معینی برسد؟

وی می گوید: ورود بی رویه کالای خارجی - بگوییم چینی و ترک- در بازار مصرف کشور، قدری مایوس کننده به نظر می رسد که تلاش مسولان در اجرایی شدن شعار ملی رهبر معظم را کمرنگ می کند. متاسفانه آنقدر که برای شعارها پوستر می کشیم نقشه نمی کشیم آنقدر که دلمان جنس شیک بی محتوا می خواهد استقلال اقتصاد ملی نمی خواهد وگرنه بسیاری کشور ها رفتند و رسیدند، ما جا مانده ایم.

افشانی می گوید: در هر جامعه ای قشر رفاه زده ای که انبان پول های باد آورده خود را بر روی هر قیمت و جنسی که خارجی تر! و گرانتر باشد گشوده اند، وظیفه مسولان است که رنگ و بوی تجارت داخلی و حال و هوای ملی فروشگاه های بی شماری را که کوی برزن را اشغال کرده اند، حفظ کنند. برپایی نمایشگاه های نوروزه و فصلی و بهانه های دیگر راه آسانی برای اشباع دیدگان و اذهان عموم از جنس خوب و شکیل و ملی ایرانی است که متاسفانه امسال کرج همان بازار نیم بند و جنس ایرانی و خارجی فروش نوروزی را هم ندارد! در این میان ایجاد فرصت های ویژه و تخفیف های مناسب در راستای شناساندن کالای تولید داخلی بازار و تولید کالا بی تاثیر نیست.

از سوی دیگر متاسفانه نه تنها قانون منع نصب تابلوی برند های خارجی و اسامی بیگانه بر سر در فروشگاه ها اجرا نمی شود، مالیاتی هم که از کسبه فروشنده اجناس خارجی دریافت می شود همان است که از فروشنگان محصولات داخلی دریافت می شود.

این جامعه شناس می گوید: در حقیقت پرداخت مالیات سالانه بدین معناست که هر شهروند باید درصدی از سود سالانه خود را به عنوان مالیات به خزانه ملی واریز کند تا از طریق آن دولت در جهت پیش برد پروژه‌های عمومی و تامین منافع ملی هزینه کند، نه این که موز و انگور و اسباب بازی و پیژامه و آدامس و غذای کودک وارد کند. البته از دمنوش های خارجی و فرش و ترمه خارجی حرفی نمی زنیم. شهروندانی که به دنبال اجناس با کیفیت و قیمت مناسب هستند توقع دارند با پرداخت مالیات و هزینه های سنگین اقتصادی افق روشنی از رشد تجاری محصولات داخلی را شاهد باشند.

تکرار اشتباه رسانه های خارجی الگوهای مصرف جامعه را تغییر می دهد

افسانه قره داغی کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی می گوید: به ویژه رویکرد مسخ و هدایت جوانان به خریداری و انتخاب لباس‌های مارك‌دار و برندها نه تنها در ایران كه در بسیاری دیگر از كشورهای جهان از سال‌ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و بیش از آن كه ناشی از نیازها و حتی انتخاب واقعی انسان‌ها باشد، برآیند تبلیغات گسترده و تلاش‌های سازمان یافته‌ای است كه برای معرفی و ارائه یك برند (تصویر مطلوب ذهنی از یك كالا) انجام شده است.

خانواده اولین الگو ساز و بنیان فرهنگی فرد است اما جامعه تعیین کننده است

افسانه قره داغی معتقد است اگرچه فرهنگ مصرف از خانه ها شروع می شود و مادران و پدران اولین الگوی مصرفی را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند، اجتماعی و برتری جوست همواره در تلاشی بی وقفه جهت بالا بردن استاندارد های زندگی خویش است اگر دهه پنجاه ماشین پیکان بالاترین آرزوی یک جوان بود، امروز با دیدن تعداد بی شمار خودروهای فراری و لامبورگینی و پورشه میلیاردی و آمار بی شمار دیگر ماشنهای خارجی، با آخرین تکنولوژی ساخت و ایمنی که کوچه های شهرهای کوچک هم از حضورشان در امان نیستند، فکر سوار شدن به خودرو بی کیفیت داخلی نخواهد بود. خب، این کالای لوکس چه طور و چرا وارد می شود؟ و هزینه هایش صرف بهسازی خودرو داخلی نمی شود.

قره داغی معتقد است وقتی رسانه های داخلی در پوشش بازیکنان فوتبال و هنرمندان و کارشناسان دعوتی به سیما، که قشر الگو شونده جامعه هستند، نظارت فرهنگی و ملی ندارند، فیلم و سریال داخلی مصرف زدگی و آدمهای شیک و خانه های شیکتر با وسایل خارجی را در معرض دید می گذارد عادی سازی رخ می دهد.

به گفته این کارشناسان تلویزیون و رسانه و دانشگاه ما در رقابت با رسانه های خارجی و ماهواره ها متاسفانه همان کاری را می کند که آنها می کنند و تاثیر رسانه‌هاست كه مستقیم یا غیرمستقیم سبك زندگی یكسانی را به جوامع مختلف و با فرهنگ‌های متنوع تحمیل می‌كنند و مجال اندیشه را از آنها می گیرد.

ضعف طراحی صنعتی و عدم رعایت زیبا شناسی بازار داخلی را از رونق انداخته است

یک فروشنده می گوید: از آنجا که آمار فروش لوازم خانگی خارجی در خرید جهیزیه بالاتر است قطعا سود بیشتری هم دارد و من فروشنده ترجیح می دهم جنسی را که حداقل از نظر زیبایی ظاهری توجه خریدار را به خود جلب کرده است، تبلیغ کنم که معمولا خارجی است. متاسفانه به رغم کیفیت مشابه یا حتی بهتر بعضی اجناس داخلی به لحاظ ضعفی که در طراحی صنعتی دارند از صحنه رقابت بیرون زده می شوند و مشتری ظاهرپسند به رغم توضیحات فروشنده باز هم اقدام به خرید جنس خارجی می کند تا پولی که هزینه کرده به چشم بیاید.

کاروانچی فروشنده لباس می گوید: پیش از این بیشتر این لباسها دوخت داخلی بود و مارک خارجی می خورد و خوب هم فروش می رفت در نهایت تولید داخل سود می کرد. کم کم شد جنس ترک دوخت ایران باز هم مارک می خورد . اما امروز که ماهواره هست و مردم هر روز مدلهای غربی را رصد می کنند دنبال هر چیز قشنگ می گردند حتی مارک اگر لاتین نوشته شده باشد، برایشان جذاب تر است. و هر چه که ماهواره ها نشان بدهد از ما می خرند و باید جنسمان جور باشد.

به گفته این فروشنده ما در شهر کرج همه جور قوم و فرهنگی داریم اما ارائه لباس و نیاز های آنان شناسایی نشده است. خانمهایی به دنبال لباس مجلسی شیک و پوشیده و جوان پسند به مغازه ها می روند اما دست خالی برمی گردند چون لباسهای خارجی پوشش لازم را ندارند اما زیبا و جوان پسندند و لباس داخلی بعضا پوشش مناسب دارد اما دوخت خوب و زیبایی ندارد.

وی می گوید: اگرچه برخی به دنبال لباس های اصطلاحا سنتی هستند اما با ترکیب من درآوردی در حال تغییر فرهنگ و از بین بردن اصالت لباس هستند و البته تعدادشان در کنار قیمت بسیار گران جواب گوی جایگزینی لباسهای تنگ و ترش و خارجی نیست.

وی اشاره می کند که سایزهای چینی اساسا برای نژاد ایرانی دوخته نشده و کوچک تر از استانداردهای ماست پس خانمها را به سمت لاغری مفرط و پوشیدن لباس نامناسب ترغیب می کند . لباس های ترک بزرگتر از استاندارد ایران است و مسائل دیگری را باخود به جامعه تحمیل می کند.

هرچه که نامش خارجی باشد بیشتر فروش می کند

بهرامی فروشنده مواد غذایی خارجی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین کسبی را انتخاب کرده می گوید: مواد غذایی خارجی هم بهتراست هم بیشتر خاصیت دارد و برای هر گروه سنی دسته بندی دارد و بسته بندی های زیباتری دارد و بچه ها و خانواده ها استقبال می کنند.

حتی در کافی شاپ ها همین است و کسی چای سفارش نمی دهد گاهی قهوه گاهی دمنوش مد است اما اگر اسم آن خارجی باشد که حتی معنی خاصی هم نمی دهد فقط شبیه یک نوشیدنی در یک سریال باشد آن را می خرند زیرا الگوهای مصرف داخلی فراموش شده اند. گل گاوزبان را هم از چین وارد می کنند و زعفران ایرانی با نام اسپانیا بسته بندی می شود به خودمان می فروشند.

به اعتقاد رامین خمامی کارشناس صنایع نساجی، روزگاری صنعت پوشاک ایران آنچنان رشد و اعتماد به نفسی داشت که حتی لباسهای پلیس انگلستان را هم صنایع پوشاک ایران فراهم می کرد، اما اکنون بسیاری از تولیدات داخلی با برچسبهای تقلبی خارجی عرضه و به فروش می رسد، هر چند این مسئله درباره تمام تولیدات داخلی صدق نمی کند.

رضایی کارشناس ارشد و مشاور روانشناس می گوید: اگرچه روانشناسان با برخوردهای فیزیکی و قهرآمیز در مقابله با هجوم اینگونه برندهای ورودی مخالفند، با قطعیت موافق بسترسازی مناسب برای شناخت مصرف بهینه و اصولی در مسیر تربیت هسنتد. تا وقتی مسولان دست اندر کار در تبلیغات و تصویر سازی و معرفی محصولات ملی بیکار نشسته و دغدغه ای نداشته باشند این رنگ ها و مارکها و نئونها هستند که برای مصرف کنندگان تعین تکلیف می کنند و رفته رفته جامعه به سمت تربیت مردمی مصرف زده می رود، که دکمه منطقشان خاموش و مسخ نام و رنگ و لعاب برندهای بی شمار بازارها خواهند بود.

بدیهی است با افزایش تعرفه گمرکی برای اقلام و محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارند از ورشکستگی صنایع داخلی جلوگیری شده همچنین با حمایت از تولید ملی، امکان تولید محصولاتی برتر و باکیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی فراهم خواهد شد و تولید کننگان به خود باوری خواهند رسید.

بی تفاوتی شهروندان نسبت به قیمتها سود جویان را جری ترمی کند

در این خصوص رئیس اتاق اصناف کرج در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود بیش از هشت ماشین و اکیپ گشت و بازرسی خبر داد و افزود: در حال حاضر اتاق اصناف و بازرسی و صنعت و معدن با تمام قوا در حال نظارت شبانه روزی و بازرسی قیمتهاست.

حمید کریمی با تاکید بر لزوم همکاری و گزارشگری شهروندان در امر کیفیت و کمیت و نرخ کالاهای شب عید تصریح کرد: عدم حساسیت شهروندان به داخلی و خارجی بودن اجناس و قیمتهای بی پایه و نظارت نشده خود عامل بزرگی برای فرصت طلبان است تا در شلوغی بازار های شب عید کالای خود را با هر قیمتی که می خواهند بفروشند.

وی از عموم شهروندان خواست تا نسبت به قیمت ها بی تفاوت نبوده و مراتب تخلف را به بازرسین نظارت اطلاع رسانی کنند. زیرا بی تفاوتی خریداران است که سودجویان را جری تر می کند.

وی همچنین از مردم خواست تا ضمن خودداری از خرید کالای خارجی تولید کنندگان داخلی را حمایت کنند.

کریمی در این راستا یادآور شد: بیش از 450 طرح داخلی برای لباس و کالا به تصویب رسیده است که به زودی بر روی کالای داخلی اعمال خواهد شد.

امید است با حمایت مالیاتی و تبلیغاتی گسترده تر در کنار اعمال محدودیت برای پخش و توزیع کالاهای غیرضروری خارجی، شاهد رونق هرچه بیشتر و روز افزون کالاهای ملی باشیم و یا حداقل دیگر شاهد نصب و تبلیغ نام برندهای خارجی بر سر در فروشگاه ها و بنرها و و تبلیغات صدا و سیما نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار