معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت سلامت محصولات کشاورزی، از برخورد قاطع با کشاورزانی خبر داد که از فاضلاب شهری و تصفیه نشده برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸ 01 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر عباس رضاییان زاده گفت: آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شهری و تصفیه نشده یکی از چالش‌هایی است که سالهاست مورد توجه مسوولان قرار گرفته است، زیرا محصولات کشاورزی به وفور مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند و می‌توانند با خود، بیماری را وارد بدن افراد کنند.
او ادامه داد: آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام و پساب تصفیه نشده ممنوع است و در صورت مشاهده، بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات‌های اسلامی، ماده ۱۵ حفاظت از خاک و ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، از سوی مراجع قضایی با متخلفان برخورد و در صورت لزوم مزرعه معدوم می‌شود.
این مقام مسوول در دانشگاه بیان کرد: در سال گذشته اقدامات موثری در زمینه مهار این چالش بهداشتی انجام شده است که از نمونه‌های آن می‌توان به صدور ۱۵۹ اخطار بهداشتی، معرفی ۱۳۱ متخلف به مراجع قضایی، امحاء و معدوم سازی محصولات ۱۰ هکتار زمین کشاورزی آلوده به فاضلاب اشاره کرد.
معاون بهداشت دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در خصوص تمامی موارد بهداشتی به ویژه مشکل آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب، گفت: در راستای فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی کشاورزان و عموم مردم جامعه درباره مضرات استفاده از فاضلاب شهری و تصفیه نشده در سال ۱۴۰۱، اجرای برنامه آموزشی با حضور هزار و ۶۹ کشاورز، توزیع هزار و ۳۱۵ پمفلت و بروشور آموزشی و پخش ۲ برنامه تلویزیونی با حضور کارشناسان امر از صدا و سیمای مرکز فارس انجام شده است.
دکتر رضائیان زاده با بیان اهمیت موضوع از پیگیری جدی مقامات قضایی و برخورد قاطع با متخلفان خبر داد.
او از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی، مورد مشاهده شده را از طریق شماره ۱۹۰ به بازرسان ما اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار