مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به اینکه حفظ باغ‌های قصردشت از مطالبات جدی و به حق مردم محسوب می‌شود، از سپرده شدن قرارگاه حفاظت از باغ‌های قصردشت گذاشته شده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳ 31 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: ذبیح‌الله سیروسی چهارشنبه دهم خرداد به خبرنگاران گفت: براساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال فارس، حفظ و حراست و برخورد با تخلفات باغ‌های قصردشت را بر عهده یک قرارگاه گذاشته است که اعضای آن را یگان حفاظت امور اراضی، تخلفات شهرداری‌های مناطق یک و ۶، ستاد باغات شیراز و به تناسب سایر دستگاه‌های متولی امور زمین، تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که با تشکیل این قرارگاه، تخلفات و تغییر کاربری‌های اعمال شده در محدوده باغ‌های قصردشت پس از گزارش یا رویت به سرعت شناسایی و در کمترین زمان و خارج از نوبت و با قاطعیت در دستور رسیدگی قرار خواهد گرفت.

سیروسی با اشاره به بُعد گردشگری باغ‌های قصردشت و شهرت ملی و جهانی آن، گفت: این محدوده یک سرمایه محسوب‌ می‌شود که سالیان گذشته با زحمت کشاورزان و هزینه از آب و خاک شهر شیراز ایجاد شده و شامل درختان چندصدساله است؛ محدوده‌ای که مانند ریه شهر، از ورود آلودگی به این شهر ممانعت کرده و موجب شده که تعداد روزهای آلوده شیراز، برخلاف دیگر کلانشهرها، از حد استاندارد فراتر نرفته و گاهی به سمت صفر میل داشته است.

او ادامه داد: متاسفانه چند سالی‌ست باغ‌های قصردشت دستخوش سوء استفاده افراد سودجو قرار گرفته که با استفاده از رانت یا نفوذ نسبت به تغییر کاربری باغ، خشک کردن درختان و ساختمان سازی اقدام کرده‌اند تا آنجا که بر اساس آمارها و عکس‌های هوایی رشد کلانشهر شیراز در دو، سه دهه اخیر به نحوی بوده که از ده ها هزار هکتار باغ سرسبز اطراف و داخل شهر اکنون کمتر از ۳ هزار هکتار باقی مانده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز گفت: بنا به آمارهای بروزتر، از مساحت فعلی گروه یک باغ‌های قصردشت حاکی از مساحت حدود هزار هکتاری است که حفظ این میراث چند صد ساله به عهده مسئولان و مردم این کلانشهر است و آیندگان در خصوص حفظ این میراث انتظار دارند؛ هر چند هنوز هم سودجویان درصدد هستند تا همین اندک مساحت را کوچکتر کنند و وسط باغ‌های داخل شهر برج‌های آنچنانی و منازل ویلایی اعیان نشین بسازند.

سیروسی با قدردانی از همراهی مقامات عالی رتبه قضایی، اجرایی و انتظامی استان فارس و شهرستان شیراز، به تشریح جزئیات عملیات همپوشان قرارگاه حفاظت از باغ‌های قصردشت پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۸ ساختمان عمدتا کامل و بزرگ و ۲۹ مورد دیوارکشی تخریب و قلع و قمع شده است.

او گفت: از این تعداد، ۴ مورد ساختمان بزرگ در چهارراه ستارخان کوچه ۲۸ مطهری، ۱ مورد ساختمان در کوچه ۴۸ بلوار شهید چمران، ۲ مورد دیوارکشی و ساختمان در خیابان رادفر، ۱ مورد ساختمان و ۳ مورد دیوارکشی در کوچه ۴۶ بلوار شهید چمران دو مورد دیوارکشی در خیابان زنبق، ۲ مورد دیوارکشی در کوچه قنادی کامران، ۳مورد در کوچه ۳۲ بلوار شهید رجایی(فرهنگ شهر)، ۸ مورد دیوارکشی خیابان خلبانان معالی آباد، ۳ مورد دیوارکشی خیابان رمضانی و ۶ مورد دیوار کشی در خیابان عبدالملکی و یک مورد ساختمان کامل خیابان رادفر که در تاریخ ۴ خردادماه رفع تخلف و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اراضی جهادکشاورزی شهرستان شیراز نیز گفت: با هدف هم‌افزایی در اجرای آرای کمیسیون ماده صد باغ‌های قصردشت مبنی بر رفع تخلف، امروزه عملیات اجرایی به صورت هم پوشان و در لوای قرارگاه انجام می‌شود تا مازاد متراژ ساخت، علاوه بر رای کمیسیون نیز تخریب شود.

آرمان کمالی گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر روسای محترم تخلفات شهرداری مناطق ۱ و ۶ و معاونین محترم شهرداری شیراز و همچنین مسئولین ستاد باغات قصردشت، سطح تخلفات در محدوده باغ‌های قصردشت، بعد از ایجاد این قرارگاه بسیار کم و برخورد قاطع با متخلفین بسیار بهتر شده است.

او با بیان اینکه آمار تخلفات و پرونده‌ها بعد از تشکیل این قرارگاه بسیار کاسته شده است، گفت: کاهش آمار پرونده‌های تخلف کمیسیون ماده صد در این باغ‌ها از زمان ایجاد قرارگاه به نسبت مشابه سال گذشته موید کارایی و تاثیر اقدامات جهادی قرارگاه حفاظت اراضی باغات قصردشت در حفظ کاربری این محدوده بوده است.

کمالی گفت: با توجه به اینکه باغ‌های قصردشت حدود ۵ درصد کل وسعت شیراز را شامل می‌شود و موقعیت جغرافیایی آن حد فاصل جبل دراک و باباکوهی، تونل اکولوژیک شیراز و بسیار استراتژیک است، حفظ آن نقش بسیار مهمی در پایداری شرایط مناسب زیست محیطی این شهر دارد.

این مقام مسئول از شهروندان درخواست کرد که گزارش‌های خود پیرامون هرگونه ساخت و ساز و تغییرکاربری در محدوده باغ‌های قصردشت و فضاهای سبز را با ذکر دقیق مکان، از طریق سامانه‌های ۱۳۱ امور اراضی و ۱۳۷ شهرداری شیراز، اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار