رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز معتقد است مالکان، فضای مجازی وسایت هایی که قیمت رهن و اجاره را اعلام می کند معضل بخش مسکن هستند چراکه هر شخصی به به هر مبلغ و به هر نحوی که مایل باشد آگهی می‌زند و اطلاعات را ثبت می‌کند و این فایل را پخش می می کند.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 31 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: طراحی سایت های مختلف برای ارائه کالاهای مختلف و قیمت گذاری اگر چه منجر به سهولت دسترسی به خدمات مختلف شده است اما در واقعیت منجر به تحمیل هزینه هایی می شود که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.در این گونه سایت ها قیمت کالا صرفا بر اساس خواست مالک آن تعیین می شود و از هیچ ضابطه ای هم‌ پیروی نمی کند.

مشاوران املاک نقشی در قیمت گذاری سایت های رهن و اجاره ندارند

این موضوع درکنار موضوعات تورمی به افزایش هزینه ها در بخش های مختلف رهن و اجاره و خرید ملک دامن زده است و منجر به روند افسار گسیخته افزایش قیمت ها شده است.

بسیاری از متقاضیان معتقدند که قیمت مسکن در فضای مجازی بدون ضابطه است و از قاعده خاصی پیروی نمی کند.

این موضوع بارها مورد انتقاد مشاوران املاک نیز قرار گرفته است تا جایی که مالکان دیگر قیمت کارشناسی ملک را ملاک قرار نمی دهند، بلکه قیمت مدنظر خود را ثبت می کنند‌.

با نگاهی به این سایت ها مشخص شد که اکثر مناطق مختلف شهر شیراز افزایش قیمت دارند و قیمت های مشابه در متراژ زمین در مناطق مختلف حتی مشابه می شود و در برخی از مناطق خاص هم قیمت ها بسیار متفاوت از دیگر مناطق است.

آن طور که مشاوران املاک می گویند قیمت ها در سایت و فضای مجازی براساس ارزش واقعی ملک نیست و مشاورین املاک به عنوان کارشناس نقشی در قیمت گذاری ندارند.

اخیرا نیز سامانه ای اعلام شده است که مالک و مستاجر با مراجعه به آن سامانه می توانند قرارداد اجاره و رهن را منعقد کنند و به صورت رایگان کد رهگیری دریافت کنند.

بررسی این موضوع و سایت های اعلام قیمت مسکن موردی است که در ادامه گفت و گو با شهرام نامدار؛ رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز به آن پرداخته می شود.

ارزش گذاری ملک توسط مالک و به صورت سلیقه ای انجام می شود

نامدار ابتدا در خصوص فعالیت فروشندگان و مالکان در سایت های مختلف می گوید: مشاوران املاک با مشکلاتی مانند سایت ها و فضای مجازی رو به رو هستند که یکسری قیمت ها در این سایت ها برای خرید و فروش و اجاره مسکن اعلام می‌شود و این قیمت‌ها عمدتاً بدون نظر کارشناسی مشاوره املاک هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت در سایت های درج آگهی به این صورت است که ارزش و قیمت ملک صرفاً از سوی مالک قیمت‌گذاری می‌شود، بیان می کند: این درحالی است که این قیمت گذاری به صورت غیر واقعی است و در بسیاری از موارد خود افراد بدون مراجعه به بنگاه قرارداد رهن و اجاره می بندند و این نوع قراردادها می تواند بدون احراز هویت و فاجعه آفرین باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه مشکلاتی از قبیل تعداد مستأجرین و اجاره واحد به چند نفر از مشکلات رهن و اجاره ملک در سایت درج آگهی است، ابراز می کند: اما زمانی که قراردادها در بنگاه منعقد می شود با احراز هویتی که انجام می شود کاملا قانونی خواهد بود.

نامدار معتقد است مالکان، فضای مجازی وسایت هایی که قیمت رهن و اجاره را اعلام می کند معضل بخش مسکن هستند چراکه هر شخصی به به هر مبلغ و به هر نحوی که مایل باشد آگهی می‌زند و اطلاعات را ثبت می‌کند و این فایل را پخش می می کند.

به گفته وی زمانی که این قبیل سایت ها به حوزه مسکن ورود کردند مشکلات زیادی در قیمت گذاری به وجود آوردند و قیمت گذاری در این سایت بر هیچ اساس و مبنایی نیست و صرفاً سلیقه ای است.

نامدار با اشاره به اینکه در این سایت ها هر فردی به عنوان مشاور املاک می تواند خود را معرفی کند و سایت مدیریت و نیازسنجی در این زمینه نداشته باشد، خاطرنشان می کند: حتی نمی توان مشخص کرد که فردی که خود را به عنوان مالک معرفی می کند آیا در واقع صاحب ملک است یا خیر ؟

افزایش اجاره بها در شیراز تا ۲۵ درصد

نامدار با اشاره به اینکه اخیراً در کارگروه مسکن و شهرسازی و استانداری بنا شد افزایش کرایه و رهن منزل در شیراز ۲۵ درصد و شهرهای اطراف ۲۰ درصد باشد، خاطرنشان کرد: این مسائل بعد روحی و روانی خوبی دارد و در صورت عدم اجرا توسط مالکان به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

 

سامانه ثبت رهن و اجاره باید شفاف باشد

راه‌اندازی سامانۀ املاک و مستغلات نیز موضوعی است که براساس آن صاحب‌خانه‌ها و مستأجران می‌توانند قرارداد اجارۀ خود را بدون مراجعه به بنگاه‌ها به‌طور آنلاین ثبت کنند و بدون پرداخت پول کد رهگیری بگیرند؛ همچنین در این سامانه فعلا قراردادهای یک‌به‌یک قابل یعنی اجارۀ شش‌دانگِ ملک به یک نفر قابل ثبت است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک درباره این سامانه نیز می گوید: این سامانه اگر در جایگاه ساماندهی قرار دارد و اگر قرار است گره از مشکلات مردم و مشاور املاک بردارد باید کاملا شفاف باشد.

نامدار با اشاره به اینکه زمانی که یک واحد صنفی از مراجع ذی صلاح و واحدهای مختلف مجوز خود را می‌گیرد نیازمند یک امنیت شغلی هم است ، یادآور می شود: مشاور املاک هم نیز به همین صورت است و مشاورین املاک که دوره های آموزش عمومی و تخصصی می‌گذرانند و از استعلام ثبت و دارایی و شرایط لازم را عبور می کنند در نهایت موفق به دریافت مجوز می شود و زمانی که مجوز را دریافت کرد لازم است که امنیت شغلی داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه این سامانه به عنوان سامانه مردمی و خوب است، اما باید زیرساخت ها و نقطه ضعف های آن هم مشخص باشد، تصریح می کند: نحوه استعلام و امضا قرارداد در سامانه و اینکه آیا واقعاً مالک و مستاجر هستند باید مشخص باشد

نامدار با بیان اینکه در حال حاضر مشاوران املاک دو نفر را روبروی هم می نشاند که ضمن برقراری ارتباط قرارداد منعقد می شود، خاطرنشان می کند: باید در این زمینه باید رسیدگی شود و در شیراز حدود ۶ هزار مشاور املاکی داریم که در طرح تمدید و قرارداد همکاری دارند .

رئیس اتحادبه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه این سامانه روند برعکسی را دارد و اینکه در سامانه آیا یک ملک چند مرتبه به چند نفر اجاره داده شود یا اینکه فرد واقعاً مالک آن باشد باید شفاف اعلام شود، ابراز می کند: در مجموع سیستم امنیتی و زیرساختی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

نامدار می گوید سامانه کد رهگیری که در حال حاضر فعال است از سال ۸۷ شروع شد که مشکلات سیستمی زیادی داشت اما به مرور زمان حل شد و لذا این سیستم باید زمان ببرد تا و مشکلات آن احصا و حل شود.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک در کنار مردم هستند و هر جا که به صلاح مردم باشد ما استقبال می‌کنیم، یادآور شد: به شرط اینکه زیرساخت ها فراهم باشه و مشکلات برای مردم به وجود نیاید همراهی می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار