آمار خانم‌هایی که در دهه چهل زندگی خود باردار می‌شوند در حال افزایش است و از سال ۱۹۹۰ بیشتر از دوبرابر شده است. تقریباً یک‌پنجم حاملگی‌ها برای خانم‌های بالای ۳۵ سال است.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳ 30 May 2023

به‌عنوان یک مادر با سن و سالی بالاتر بیشتر احتمال دارد بیشتر از یک جنین باردار شوید. این بارداری ممکن است با انعقاد نطفه طبیعی یا با کمک IVF باشد. داشتن بیشتر از یک جنین می‌تواند بارداری را پیچیده‌تر کند، خصوصاً اگر سنتان بالاتر باشد.

مادری با سن بالاتر بودن گاهی به این معنی است که بدن شما مجبور است سخت‌تر از زمانی که جوان بودید کار کند. شما در این شرایط بیشتر احتمال دارد دچار عارضه‌ای شوید و بیشتر ممکن است برای زایمان نیاز به کمک داشته باشید. همچنین بیشتر احتمال دارد قبل از بارداری عارضه‌‌ یا بیماری داشته باشید، مثلاً دیابت یا فشارخون بالا، خصوصاً اگر اضافه‌وزن داشته باشید. اما این را هم فراموش نکنید که بیشتر خانم‌ها باز هم بارداری‌‌های سالمی خواهند داشت.

اگر بالای چهل سال داشته باشید و باردار شوید آیا خطرات بیشتری وجود دارد؟
از نظر آماری بارداری بعد از ۳۵ سالگی ریسک فاکتورهای بیشتری وجود دارد و با هر سال بالاتر رفتن سن بیشتر هم می‌شود. اما اجازه ندهید این مسئله نگرانتان کند؛ چون بیشتر بارداری‌ها سالم و بی‌خطرند.
سن شما ممکن است بر کیفیت رشد جفت اثر بگذارد و این می‌تواند احتمال بروز سایر عوارض را بیشتر کند، از جمله:
. به‌دنیاآوردن کودکی با وزن کم
. جفت سرراهی
. پره اکلامپسی
. کنده‌شدن جفت
متأسفانه، سقط‌جنین و بارداری خارج از رحم در زنان سنین بالاتر شایع‌تر است. احتمال سقط‌جنین با بالاتر رفتن سن مادر بیشتر می‌شود؛ یعنی یک‌دوم بارداری‌های در خانم‌های بالای ۴۵ سال به سقط‌جنین منتهی می‌شود.

چه عوارضی در بارداری مادرهای بالای چهل سال شایع‌تر است؟
ظاهراً مادرهای سن بالاتر بیشتر ممکن است دچار عوارض و مشکلاتی در بارداری و زایمان شوند، مثل فشارخون بالا، دیابت، مشکلات جفت و مشکلات حین تولد. اما زیاد نگران نباشید؛ باز هم لزومی ندارد حتماً این اتفاق‌ها برای همه مادرهای بالای ۴۰ سال بیفتد.
اعتماد به نفسی که از تجربیات سال‌های بیشتر زندگی‌تان به دست آورده‌اید ممکن است کمکتان کند از بارداری و داشتن فرزند بیشتر لذت ببرید. همچنین بیشتر احتمال دارد از نظر هیجانی و مالی به ثبات رسیده باشید و آمادگی بیشتری برای بچه‌دارشدن پیدا کرده باشید. سعی کنید زیاد نگران سن‌وسال خود نباشید و فقط تمرکزتان را روی یک بارداری سالم و پیوند عاطفی قوی‌تر با فرزندتان بگذارید


دیابت بارداری
زنانی که در دهه چهل زندگی خود هستند و باردار می‌شوند بیشتر احتمال دارد دچار دیابت بارداری شوند.

نوزادی بزرگ‌
زنان باردار بالای ۴۰ سال بیشتر ممکن است نوزادی بسیار بزرگ به دنیا بیاورند (بیشتر از چهار و نیم کیلوگرم). داشتن نوزادی بزرگ اغلب با دیابت بارداری مرتبط است.

نیاز به سزارین
زنان بالای ۴۰ سال بیشترین گروه سنی هستند که سزارین می‌شوند. دلیل این مسئله این است که عضله رحم با افزایش سن، کارآمدی و قدرت خود را از دست می‌دهد، خصوصاً برای کسانی که بارداری اولشان است. اگر عوارض دیگری هم وجود داشته باشد، مثلاً بزرگ‌بودن جنین، به‌احتمال زیاد سزارین انجام می‌شود.

مرده‌زایی
مادران بالای ۴۰ سال در مقایسه با مادران زیر ۳۵ سال بیشتر احتمال دارد مرده‌زایی داشته باشند. واقعاً مهم است که حرکات جنین کنترل شود. اگر فکر می‌کنید حرکات جنینتان کمتر شده، تغییر کرده یا متوقف شده فوراً با پزشکتان تماس بگیرید.

ناهنجاری‌های کروموزومی
مادری با سن بالاتر بودن به این معنی است که بیشتر احتمال دارد کودکی با اختلالات کروموزومی به دنیا بیاورید، مثلاً سندرم داون و سندرم پاتو. اما همهٔ خانم‌های باردار تست‌های غربالگری اختلالات کروموزومی را انجام می‌دهند.

چه‌کار می‌توانم بکنم تا بارداری سالم‌تری داشته باشم؟
اگر بالای ۴۰ سال دارید و قصد دارید باردار شوید سعی کنید با رعایت نکات زیر تا جایی که امکان دارد سالم بمانید:
. سیگار نکشید
. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
. اگر چاق هستید یا اضافه‌وزن دارید پیش از باردارشدن وزن کم کنید
. اگر طی بارداری خیلی وزن اضافه کردید یا چاق شدید، افزایش وزنتان را مدیریت کنید
. سعی کنید از عفونت‌ها دور بمانید
. از یک سری از غذاها طی بارداری پرهیز کنید
. فعالیت بدنی داشته باشید
. مصرف کافئین را قبل و طی بارداری محدود کنید
و البته این را هم مدنظر داشته باشید که بیشتر آمارهای موجود از کشورهایی است که مصرف الکل در آن‌ها رواج دارد و مصرف الکل یکی از عوامل ایجاد ناهنجاری‌هاست و هرچه سن افزایش یابد تجمع سموم ناشی از آن در بدن افزایش پیدا می‌کند.

آیا مادری با سن بالاتر بودن سودی هم دارد؟
در این سن‌وسال نسبت به وقتی که جوان‌تر بودید احتمالاً تغذیه سالم‌تری دارید و بیشتر ورزش می‌کنید. ضمناً خانم‌های سن بالاتر کمتر ممکن است سیگار بکشند.
اعتماد به نفسی که از تجربیات سال‌های بیشتر زندگی‌تان به دست آورده‌اید ممکن است کمکتان کند از بارداری و داشتن فرزند بیشتر لذت ببرید. همچنین بیشتر احتمال دارد از نظر هیجانی و مالی به ثبات رسیده باشید و آمادگی بیشتری برای بچه‌دارشدن پیدا کرده باشید. سعی کنید زیاد نگران سن‌وسال خود نباشید و فقط تمرکزتان را روی یک بارداری سالم و پیوند عاطفی قوی‌تر با فرزندتان بگذارید. اگر هر گونه نگرانی و سوالی دارید آن را با ماما یا پزشکتان مطرح کنید.

بیشتر خانم‌هایی که در دهه چهل زندگی باردار می‌شوند بچه‌های سالمی دارند
باردارشدن بعد از ۴۰ سالگی با ریسک‌های بیشتری همراه است؛ اما اگر مراقبت‌های پیش از زایمان به‌خوبی انجام شوند بیشتر مادرها و فرزندان آنها سالم خواهند بود، در هر سن و سالی. چکاپ‌های منظم برای هر زن بارداری مهم هستند و اگر در دهه چهل زندگی‌تان هستید و باردار شده‌اید این مراقبت‌ها و چکاپ‌ها اهمیت بیشتری هم دارند.
اگر در دهه چهل زندگی‌تان باردار شوید، بارداری‌تان پُرریسک محسوب می‌شود، حتی اگر سالم باشید؛ اما این بدان معنی نیست که نمی‌توانید کودک سالمی به دنیا بیاورید. طی مراحل بارداری تست‌های غربالگری متعددی انجام می‌شوند تا هر گونه مشکلی هر چه زودتر تشخیص‌داده‌شده و درمان مناسب جهت محافظت از سلامت مادر و کودک در پیش گرفته شود.

برای باردارشدن بعد از چهل‌سالگی راه‌های زیادی دارید
بعد از چهل‌سالگی احتمال باردارشدن به طور طبیعی کمتر می‌شود. هر چند بعضی از خانم‌ها در دهه چهل زندگی خود می‌توانند به طور طبیعی بچه‌دار شوند، اما خیلی دیگر از درمان‌های باروری مثل IVF ‌ یا تخمک اهدایی استفاده می‌کنند.

برچسب ها: بارداری ، سن بالا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار