مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۲۰ تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله چین، هندوستان صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷ 30 May 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: این شهرستان با سطح یکصدهزار هکتاری آنغوزه در عرصه‌های منابع طبیعی از دیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خودرو بوده است.
وی افزود: در حال حاضر افزون بر یک‌هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که نزدیک به ۳۰۰ هکتار آن مثمر است.
بصیری اظهارکرد: هر غده آنغوزه در مدت برداشت به‌طور متوسط ۱۸ مرتبه به‌صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع هشتاد تا صد و پنجاه گرم شیرابه از آن به‌دست می‌آید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۲۰ تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله چین، هندوستان صادر می‌شود.
این گونه نادر گیاهی بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ رویشگاه آن منحصرا ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است؛ شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد.
گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند؛ رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می‌آید که به "آنغوزه" مشهور و شیرابه آن به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ و اسپاسم روده‌ای مورد توجه بوده است.
دوره باردهی گیاه آنغوزه هر پنج تا هفت سال یک‌بار است؛ از این‌رو برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، می‌توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

برچسب ها: برداشت ، آنغوزه ، نی ریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار