وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته در سفری دو روزه به استان فارس از طریق فرودگاه شیراز، وارد این شهر شد.
کد خبر: ۱۱۰۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰ 26 May 2023

تابناک فارس به نقل از میراث آریا: سید عزت الله ضرغامی صبح روز گذشته به منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد و سپیدان وارد فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز شد و مورد استقبال رسمی استاندار فارس قرار گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر خود، از ظرفیت‌ها و پروژه‌های گردشگری این شهرستان‌ها بازدید کرد.

کوار ظرفیت افزوده شدن به منظر جهانی ساسانی را دارد

عزت‌الله ضرغامی در بازدید از پل تاریخی کوار با اشاره به وجود ۴۲ اثر ثبتی و ۵۵ اثرغیر ثبتی دارای ارزش تاریخی در کوار گفت: به نظر می‌رسد مجموعه ابنیه تاریخی در کوار ظرفیت افزوده شدن به منظر جهانی ساسانی را دارد.

وزیر میراث فرهنگی کشور ادامه داد: به پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی در این خصوص تاکید می‌کنیم که کار تحقیقی کاملی انجام دهد و معتقدم کوار به دلیل وجود بیش از ۱۰ اثر ساسانی قابل ثبت در منظر جهانی ساسانی است.

در این بازدید، مهندس ضرغامی در خصوص رفع مشکلات میراث‌فرهنگی کوار دستورات لازم را صادر کرد.

وجود زیرساخت تله‌کابین در کنار قلعه‌دختر فیروزآباد فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری است

سید عزت‌الله ضرغامی در ادامه سفر خود به استان فارس در بازدید از میراث‌جهانی قلعه‌دختر فیروزآباد گفت: وجود تله‌کابین برای بازدید از این قلعه و مناطق اطراف آن یک ظرفیت موثر است که زیرساخت آن وجود دارد و با جذب سرمایه‌گذار می‌توان از آن استفاده موثر به عمل آورد، زیرا وجود تله‌کابین در رونق گرفتن یک منطقه گردشگری نقش موثری دارد.

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: اداره‌کل میراث.فرهنگی فارس ماکت آثار تاریخی محور جهانی ساسانی را در ابعاد بزرگتر تهیه کرده و در معرض گردشگران این منطقه قرار دهد.

وی افزود: ساخت گنبد در معماری ساسانی برای نخستین بار یک موضوع مهم است و نشان از نوآوری ایرانی است که یک سازه دایره‌ای را بر روی پلان چهارگوش کار کرده است.

ضرغامی در این بازدید همچنین در خصوص تکمیل سریع‌تر و راه‌اندازی مجتمع رفاهی قلعه‌دختر فیروزآباد تاکید کرد.

بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از نمایشگاه صنایع‌دستی کاخ اردشیر

وزیر میراث فرهنگی در بازدید از محور جهانی ساسانی از نمایشگاه‌ هنرمندان صنایع دستی هنرمندان فیروزآباد که در مجاورت کاخ جهانی اردشیر در سیاه چادرهای عشایری بود بازدید کرد.

۲۶۰ رشته فعال صنایع دستی در فارس وجود دارد که ۸۴ رشته صنایع دستی از این تعداد در فیروزآباد فعال است و ۱۰ هزار بافنده دست بافته های داری از جمله فرش، گبه، جاجیم و ... وجود دارد که خود گواه ظرفیت غنی فیروزآباد در زمینه صنایع دستی است‌.

طرح جایگزینی اراضی کشاورزی اطراف «شهر گور» با اراضی کشاورزی در نقاط دیگر فیروزآباد

وزیر میراث فرهنگی در سفر خود به فارس و بازدید از شهر گور که در محور جهانی ساسانی قرار دارد، گفت: در مناطقی که در محدوده آثار میراثی اين منطقه قرار دارند که کشاورزان نمی توانند کشاورزی کنند، یک قطعه زمین جایگزین طبق مصوبات دولت سیزدهم واگذار شود.

ضرغامی افزود: ۲۰۰ هکتار اراضی دارای سند در شهر گور که چنین وضعیتی دارند باید مورد رسیدگی قرار بگیرند.

وی در خصوص کاوش های باستان شناسی شهر گور عنوان کرد: پایداری سازه ها و بقایای خانه های عصر ساسانی حائز اهمیت است و نقاشی موجود در سایت آرامگاهی این شهر باستانی هم بی نظیر است.

جاذبه‌ای بی‌نظیر در حوزه گردشگری هیجانی

سید عزت الله ضرغامی در ادامه سفر خود به فیروزآباد فارس و در بازدید از تنگه هایقر فیروزآباد گفت: تنگه هایقر برای گردشگری هیجانی مکان و فرصت خوب در سطح دنیاست و در جهان بی نظیر است و باید برای جذب سرمایه گذار خارجی در این منطقه اقدام شود.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: تنگه هایقر یک جاذبه گردشگری طبیعی است که باید به عنوان یک فرصت ویژه در حوزه گردشگری مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ضرغامی تاکید کرد: باید در معرفی این منطقه زیبای طبیعی منحصر به فرد اقدام کنیم و در این منطقه برای اجرای اقدامات گردشگری از آسانسورهای شیشه‌ای تا مسیرهای پیاده‌روی با جذب سرمایه گذار اقدام شود و ایمنی جاده منتهی به این تنگه هم باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: تنگه هایقر به طرح جامع گردشگری نیاز دارد و باید برایش چنین طرحی در نظر گرفته شود.

ضرغامی تاکید کرد: هدایت سرمایه گذاران از قطر و امارات و حوزه خلیج فارس به تنگه هایقر باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

مرودشت شهر برکت، ایثار و مقاومت است

وزیر میراث‌فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز مرودشت و بازگشایی هتل آپادانا تخت جمشید، گفت: فارس دارای ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بی‌نظیری است که نباید مغفول بماند، باز هم به فارس خواهم آمد و امشب با هدف ادای احترام به مرودشت به این شهرستان آمده‌ام که قرن‌هاست میراث‌دار میراث کهن این مرز و بوم بوده‌اند.

وی ادامه داد: برای مرودشت در دهه کرامت سه عنوان کرامت، ایثار و مقاومت در نظر گرفته شده است و بهترین مصداق برکت در دهه کرامت، برداشت محصول در این ایام است.

ضرغامی بازگشایی هتل آپادانا را مایه برکت دانست و گفت: این هتل ظرفیت مطلوبی در کنار مجموعه جهانی تخت جمشید است و از سرمايه‌گذار و صندوق احیا برای بازگشایی این مجموعه اقامتی تقدیر و تشکر دارم.

یک شهر و ۲ روستا به شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی افزوده شد

سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جریان سفر به استان فارس در روزی که به نام شهر مرودشت معروف است، به این شهر سفر کرد. در جریان این سفر ۲ روستا و یک شهر ملیِ هدف صنایع دستی به شهرهای ملی صنایع دستی استان اضافه شد.

همچنین شهر خشت کازرون به عنوان شهر ملی حصیربافی، روستای تنگ چوگان از توابع کازرون به عنوان روستای ملی رند بافی و روستای کندازی از توابع مرودشت به عنوان روستای ملی رو وار بافی ثبت ملی صنایع دستی شدند.

در پایان نیز لوح ثبت ملی آنها به فرمانداران کازرون و مرودشت اهدا شد. در این مراسم همچنین رونمایی از تمبر روز مرودشت هم به انجام رسید و از مجتبی قهرمانی، طراح این تمبر هم قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار