مدیرکل انتقال خون استان فارس، گفت: در حال حاضر در پایگاه‌های انتقال خون استان با کمبود ذخایر خونی به ویژه گروه‌های خونی O و A مثبت مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷ 30 April 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: محمد اکبرزاده مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه با بیان اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی، سرطان‌ی‌ها، مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه، مصدومان سوانح جاده‌ای و بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به صورت روزانه نیازمند خون هستند، عنوان کرد: تامین این ذخیره حیاتی، نیازمند گسترش مشارکت مردم استان در این اقدام خداپسندانه با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون است.

وی با بیان اینکه خون همچون دارو نیست که در قفسه داروخانه‌ها جا بگیرد، اظهار کرد: پلاکت‌های خون اگر بیش از سه الی پنج روز از آن بگذرد نمی‌توانیم استفاده کنیم .

اکبرزاده با اشاره به اینکه مردم اگر در ایام هفته و سال حضور داشته باشند و خون‌شان را اهدا کتتد ما میتوانیم ذخیره پایداری را داشته باشیم اضافه کرد: اکنون بعد از ماه رمضان و بهار هستیم معمولا مراجعات مردم را بهتر از ماه‌های سال داریم و با توجه به تعطیلاتی که پیش آمد مخصوصا هفته‌های اخیر مسافرت‌های مردم در خارج از شیراز و استان باعث شد مراجعات مردمی به پایگاه‌های انتقال خون کاهش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه هر فرد با ۲۰ دقیقه وقت گذاشتن می‌تواند موجب نجات جان سه بیمار نیازمند به خون شود، تصریح کرد: خوشبختانه با طی کردن شب‌های قدر توانستیم ذخایر را به سطح مطلوب برسانیم و باز هم بعد از تعطیلات هم افزایش مصرف و هم کاهش نسبی مراجعات مردمی در شیراز و شهرستان‌های فارس باعث شده یک مقدار ذخایر خونی کاهش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر استان فارس با کمبود ذخایر خونی به ویژه گروه‌های«O مثبت»، «A+» مواجه است، ادامه داد: این به این معنی نیست که ما در بحران هستیم اما نیاز است که مردم در دو الی سه روز آینده مراجعه داشتنه باشند تا کمبود در این دو گروه خونی جبران شود همچنین در سایر گروه‌های خونی وضعیت به نسبت خوب است.

اکبرزاده درباره ساعت کاری پایگاه‌های انتقال خون شیراز اعلام کرد: پایگاه قوامی واقع در خیابان قصرالدشت و پایگاه نمازی واقع در میدان نمازی، از روز شنبه تا پنجشنبه، از ساعت هشت صبح تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب و روزهای تعطیل و جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و۳۰ دقیقه به صورت یکسره آماده ارائه خدمات و دریافت خون‌های اهدایی مراجعان است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه کانکس اهداء خون حضرت سیدالشهدا (ع) در شهرک استقلال از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته، از ساعت ۱۵ تا ۱۹و۳۰ آماده دریافت خون از سوی مراجعان است، گفت: در شهرستان‌های لامرد، فسا، مرودشت، کازرون، اباده،جهرم و داراب همکاران ما شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳و۳۰ دقیقه آماده ارائه خدمت به مردم هستند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس در پایان اظهار کرد: تیم‌های سیار و اتوبوس اهداء خون سازمان نیز طبق اعلام و هماهنگی‌های قبلی در ادارات، محله‌ها و شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

 

برچسب ها: کمبود خون ، اهدا خون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار