یکی از دغدغه‌های والدین در ماه رمضان، موضوع تغذیه روزه اولی هاست. در این نوشتار به بیان اصول تغذیه مناسب برای کودکان در ماه رمضان می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶ 03 April 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: همه ما می ­دانیم یکی از اصول مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان، اصول تغذیه صحیح به ویژه برای کودکان می­ باشد. در این ماه باید از خوردن یک سری غذا‌ها اجتناب کرد و بهتر است بعضی مواد غذایی را بیشتر مصرف کنیم .
والدین باید توجه خاصی به تغذیه کودکان در این ماه عزیز داشته باشند به طوری که تمام مواد مغذی و مفید مورد نیاز بدن آنان به خوبی تامین شود.
در این ماه باید حتما مانند سایر اوقات سال کودکان سه وعده غذایی: سحری، افطاری و شام را داشته باشند و نباید هیچ کدام از وعده‌های غذایی حذف شود، زیرا آنان در سن رشد هستند و بدن آنان باید از تمام پنج گروه اصلی تغذیه بهره ­مند شود، که شامل: (۱-نان، سیب زمینی و غلات ۲-گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات ۳-شیر و لبنیات ۴-میوه ۵-سبزیجات) می ­باشد.
والدین سعی کنند غذا‌هایی که داری فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاه) به کودکان خود دهند که این غذا‌ها شامل: میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات می­باشد، زیرا این گونه غذا‌ها مغذی هستند، فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می ­کنند، به آرامی هضم شده و به تدریج جذب می­ شوند که این موضوع سبب شده که کودک را برای مدتی طولانی سیر نگه دارد، همچنین داراب ویتامین‌های c و ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی (آهن) و مفید برای بدن است پس مصرف آنان برای کودکان امری مهم به شمار می ­آید.
کودکان باید در هنگام سحر و افطار از خوردن تنقلات به شدن پرهیز کنند، زیرا این خوراکی‌ها به شدت دیر هضم هستند و فقط سبب پر شده معده کودکان و در نتیجه بی اشتهایی آنان برای خوردن وعده‌های غذایی مهم می ­شود. [۱]کودکان بهتر است در هنگام افطار با خوردن شیر گرم، خرما یا آب ولرم روزه خود را باز کنند و از خوردن غذا‌های سرد و نوشابه گاز دار، آب سرد به شدت پرهیز کنید، زیرا این امر سبب کمک به دستگاه تنفس می­ شود، موجب سر حالی و سر زندگی کودک شده است.
کودک در هنگام افطار به یک منبع انرژی به صورت گلوکز دارد که سریعا انرژی لازم را در اختیار بافت‌ها و سلول‌های عصبی و مغز قرار دهد، امروزه از نظر علمی به اثبات رسیده که «خرما» بهترین غذایی است که می ­توان فرد روزه دار روزه خود را با آن بگشاید، همینطور در قرآن کریم و حدیثی از پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) در مورد این ماده غذایی مقدس سخن گفته شده است.
از پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) نقل شده است: هر گاه کسی از شما روزه بود با خرما روزه را بگشاید و اگر خرما نیافت با آب افطار کند چرا که آب پاک کننده است.
به طوری کلی می­توانیم بگوییم غذا‌هایی که حضرت محمد (صلی علیه و اله و سلم) در ماه مبارک رمضان به خوردن آن توصیه می­کند شامل: شیر، خرما، گوشت، نان و جو و در قرآن کریم به میوه‌هایی همچون زیتون، خرما و انجیر اشاره شده است.
غذا‌های سرخ شده باید به مقدار کمی مصرف شوند و به جای آن از سبزیجات و سیب زمینی‌های پخته یا آبپز یا اگر کودکان به غذا‌های سرخ کردنی علاقه دارند از روغن‌های گیاهی برای کودکان استفاده شود، زیرا سبب تشنگی بیش از حد در کودکان می­شود.
برای رفع تشنگی در کودکان والدین از پختن باید از غذا‌های پر نمک و شور خود داری همچین به کودکان خود مقادیر فراوانی لیمو ترش، ماست، سبزیجات، کاهو و... دهند. [۲]به طور کلی باید به تمام والدین سفارش کنیم که مصرف غذا‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده در هنگام سحر برای کودکان و آب کافی در فاصله افطار تا سحر دو اصل اساسی در روزه داری می ­باشند.

سحری از دو وعده افطار و شام برای کودکان مهمتر است، به طوری که کمبود بیش از حد انرژی در کودکانی که سحری نمی‌خوردند سبب کاهش کارایی روزانه در آنان، کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می­شود پس با توجه به مطلبی که گفته شد حذف وعده سحری در کودکان سلامت آن‌ها را به خطر می­اندازد.
پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) می­فرماید: خداوند تبارک و تعالی و فرشتگان بر استغفار کنندگان و سحری خوران در سحرگاهان درود می­فرستد، پس بایسته است هر یک از شما سحری بخورد هر چند به جرعه‌ای آب باشد. [۳]خوردن افطاری مفید، سبک و پر کالری در کودکان سبب افزایش انرژی درون آنان شده و خوردن غذا‌هایی که برای بدن مفید نمی­باشد و سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش که ساعت‌های زیادی خالی بوده است ایجاد می­ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار