مسئول امور فرهنگی و مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در خصوص اتفاق اخیر در «حافظیه» توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ 25 March 2023

تابناک فارس بهنقل از برنا: طی روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی از حضور گردشگران در حافظیه شیراز منتشر شد که فارغ از بی حرمتی به مقبره لسان الغیب، آسیب های جدی به این جاذبه گردشگری ادبی و مکان تاریخی را نشان می داد.

محمدکاظم بهادری پور، مسئول امور فرهنگی و روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در گفت وگو با خبرنگار گردشگری برنا درباره اتفاق اخیر در «حافظیه» گفت: زمانی که خیل جمعیت چندصد هزار نفری وارد یک مجموعه می شوند، کنترل شرایط و افراد سخت و گاهی غیرممکن می شود.

وی با بیان اینکه علی رغم حضور نیروهای حفاظتی، امکان کنترل جمعیت به سختی صورت گرفت، افزود: متأسفانه در جریان اتفاقی که در «حافظیه» رخ داد شیشه حفاظ مقبره حافظ شکسته شد و آسیب زیادی هم به باغچه های اطراف وارد شد.



بهادری پور ادامه داد: ساعت کاری مجموعه در ایام نوروز از 8 صبح تا 12 شب است اما روز اول نوروز و پس از اتفاقات رخ داده، ما تا ساعت 4 صبح مشغول هدایت مردم به سمت درب های خروجی بودیم، خوشبختانه به سرعت پاکسازی محیط انجام و بلافاصله باغچه های اطراف مرمت شد، فقط یک شیشه حفاظ مانده که در حال آماده سازی است و به زودی نصب می شود.

مسئول امور فرهنگی و روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس عدم توزیع مناسب سفر را دلیل چنین اتفاقی دانست و گفت: باید کار منسجم تری صورت گیرد تا ما در تعطیلات مناسبتی شاهد چنین اتفاقاتی به واسطه حضور چندصد هزار نفر در یک مجموعه فرهنگی و تاریخی نباشیم.

وی ادامه داد: کنترل چنین جمعیتی از عهده میراث فارس خارج است، ضمن اینکه ما نمی توانیم مانع بازدید گردشگران شویم، در صورتی که اگر توزیع سفر در طول تعطیلات به درستی انجام شود مردم می توانند از همه جای کشور بازدید کنند.

82e0da65-362c-4070-ba44-a44335b27c91

بهادری پور با بیان اینکه استان فارس در تمام فصول مقاصد سفر مناسبی دارد، گفت: کازرون در زمستان یا سپیدان در تابستان می تواند مقصد گردشگری باشد، اما متأسفانه عدم توزیع مناسب سفر باعث می شود که ما شاهد خسارات جانی در تصادفات جاده ای و گازگرفتگی ها در چادرهای مسافرتی باشیم.

مسئول امور فرهنگی و روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بر لزوم فرهنگ سازی برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: رسانه ها در این بین می توانند به ما کمک کنند، قطعاً گردشگران باید بدانند که اگر ضوابطی برای بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی وضع شده در راستای حفاظت از میراث بر جای مانده در ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار