شهر باستانی «دارابگرد» تنها شهر مدور جهان و جز میراث ملی بوده که مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱ 25 March 2023

تابناک فارس به نقل از مهر: پنجم فروردین ماه سال قبل بود که طی مراسمی این روز در تقویم ملی با عنوان روز داراب به ثبت رسید این در حالی است که شهرستان داراب منتصب به امام حسن مجتبی (ع) و جز شهرهایی است که در شاهنامه فردوسی از آن به نیکی یاد شده است.

شهر باستانی «دارابگرد» از مکان‌های دیدنی استان فارس به شمار می‌آید و تاریخ پرفراز و نشیبی را به خود دیده است. دارابگرد شهری باستانی و باابهت محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته این شهر تاریخی در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است و اولین پایتخت ساسانیان نیز به حساب می‌آید.

این شهر دارای قدمتی چند هزار ساله است و در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد. دارابگرد اولین شهر مدور فلات ایران و جهان محسوب می‌شود. این شهر باستانی در شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دارابگرد نام یکی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده و امروزه یکی از مکان‌های دیدنی داراب به شمار می‌آید. این شهر در ابتدا یک پایگاه نظامی مهم بود که در دوره هخامنشیان از آن به‌عنوان محلی برای نگهداری اسیران رومی استفاده می‌شد. دارابگرد در دوره اشکانیان گسترش یافت و به شهر پررونقی تبدیل شد.

در عهدنامه صلح میان امام حسن (ع) و معاویه، خراج این شهر به امام حسن (ع) واگذار شده بود. این مسئله نشان می‌دهد که این شهر در آن روزگار اهمیت زیادی داشته که متأسفانه در حال حاضر از شهر تاریخی دارابگرد خرابه‌ای بیشتر باقی نمانده است.

 

نام داراب در کتاب‌های فرهنگ لغت در ردیف اسامی خاص آورده شده و به‌معنای جایگاه آب فراوان، رب‌النوع آب و … تعریف شده است.

دارابگرد از دو کلمه داراب و گرد تشکیل شده به‌دلیل اینکه داراب این شهر را ساخت، بخش اول آن به اسم این پادشاه نام‌گذاری شد. درباره پسوند «گرد» مورخان و صاحب‌نظران عقاید مختلفی را بیان کردند. گروهی معتقدند که «جرد» یا «گرد» به‌معنای شهر است؛ پس دارابگرد شهر داراب معنا می‌دهد. عده‌ای دیگر می‌گویند که به‌دلیل مدور ساختن این شهر، آن را دارابگرد خواندند.

کد خبر 5740138

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار