مدیر جهادکشاورزی شهرستان خُنج در استان فارس گفت: گرده‌افشانی نخل‌ها در این شهرستان از اوایل اسفند شروع شده است و تا اواخر فروردین ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ 18 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا؛ علی علی‌پور شنبه ۲۷ اسفند به خبرنگاران گفت: عملیات گرده افشانی از حساس‌ترین و مهم‌ترین اقدامات زراعی مربوط به نخلستان‌ها محسوب می‌شود و کاری تخصصی است.

علی‌پور با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۷۰۰ هکتار نخلستان در خُنج، وجود دارد، گفت: عملیات گرده افشانی نخیلات به صورت سنتی و دستی به شکل گذاشتن گرده نر بین خوشه های ماده انجام می شود.

او ادامه داد: میزان استفاده از گرده مهم است؛ به طوریکه اگر به میزان کم یا زیاد از آن استفاده کنیم باعث کال شدن یا ریزش محصول می شود؛ به همین دلیل گرده افشانی نخیلات باید توسط افراد مجرب و ماهر (در اصطلاح محلی مُهر گفته می‌شود) اجرا شود.

علی‌پور اضافه کرد: بهترین زمان گرده افشانی از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۵ عصر است و در صورت مواجهه با بارندگی یا وزش باد بهتر است گرده افشانی به وقت مناسب موکول شود.

او افزود: شهرستان خنج، از قطب‌های مهم تولید خرما در جنوب فارس بوده و ۲۷ واریته در آن وجود دارد که ارقام غالب آن شامل واریته‌های زاهدی(قصب)، هلیله‌ای، خاصویی، شاهانی، پیارم و مجول است.

مدیر جهادکشاورزی خُنج با بیان اینکه محصول خرمای این شهرستان از نظر کمی پُرمحصول و به لحاظ کیفی مرغوب است، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزارتُن خرما از نخلستان‌های خُنج برداشت شود.

برچسب ها: برداشت ، خرما ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار