فارس، از مناطق خشک و کم بارش محسوب می‌شود و اقلیم این منطقه بیش از یک دهه اخیر با خشکسالی دوئل کرده است!
کد خبر: ۱۰۹۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ 25 February 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: در مسیر توسعه صنایع به ویژه صنایع آب‌بر، نیازمند منابع آبی پایدار است و این امر با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درازمدت محقق می‌شود.

از سوی دیگر این استان، زادبوم گیاهان، مزارع و محصولات ارزنده‌ای است که برخی از آنان در کشور بی‌نظیر است.

اما بحران کم‌آبی و کمبود آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و آب شرب، این استان را با تنگناهایی مواجه کرده که با توجه به شرایط اقلیم و آب و هوا، در فصل گرم سال تشدید می‌شود.

دوئل استان فارس با تنگنای کم‌آبی

فارس، از مناطق خشک و کم بارش محسوب می‌شود و اقلیم این منطقه بیش از یک دهه اخیر با خشکسالی دوئل کرده است!

این وضعیت ناشی از استفاده بی‌رویه و بهره‌برداری ناصحیح از سفره‌های آب زیرزمینی همچنین حفر چاه‌های متعدد است که یا غیرمجاز حفر شده یا بی حساب و کتاب، مجوز دریافت کرده‌اند. بنابراین مدیریت نکردن بهره‌برداری‌ها در گذر زمان و خشکسالی‌ مداوم نیز مزید بر علت شده است.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از ابتدا با هدف تامین آب صنایع استان تعریف شد اما به گفته دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، بخش کشاورزی و مصارف آب شرب نیز می‌تواند از این این طرح منتفع شود.

 

 

پروژه انتقال آب و فرصت‌ پیش روی بهره‌برداران

با توجه به اهمیت تامین آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، پروژه انتقال آب از خلیج می‌تواند فرصتی را پیش پای بهره‌برداران قرار دهد و ایجاد رقابت بین آنها، به تسریع اجرای پروژه کمک کند.

اکنون این کلان‌پروژه به قافله‌ای تبدیل شده که همراهی و پیگیری نمایندگان استان و جذب سرمایه‌گذار در هر شهرستان، می‌تواند اتفاق خجسته‌ای را برای آنجا رقم بزند و هر منطقه که از این قافله باز می‌ماند، ضرر کرده است.

روند اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، بسته به میزان استقبال صنایع و مصرف کنندگان در مسیر، همچنین تامین بخشی از هزینه خرید آب توسط وزارت نیرو بستگی دارد.

اکنون این کلان‌پروژه به قافله‌ای تبدیل شده که همراهی و پیگیری نمایندگان استان و جذب سرمایه‌گذار در هر شهرستان، می‌تواند اتفاق خجسته‌ای را برای آنجا رقم بزند و هر منطقه که از این قافله باز می‌ماند، ضرر کرده است

 

در روند انتقال آب به فارس، علاوه بر شیراز، تاکنون نماینده نی‌ریز و استهبان، در لزوم استفاده صنایع سنگین حوزه انتخابیه از آب خلیج فارس، پیگیری‌هایی جهت انتقال آب خلیج به مجتمع فولاد نی‌ریز انجام داده که مدتی وارد مناقصه شده است.

همچنین با پیگیری نماینده لامرد و قادری نماینده شیراز، خط انتقال آب از خلیج فارس به دو شهرستان لامرد و مهر در حال اجرا است.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، بیشتر آب منتقل شده به این استان برای مصرف صنعت است که صنایع بزرگ مستقر در استان فارس ، از این آب بهره‌مند خواهند شد.

در حوزه کشاورزی نیز آن بخشی که کم آب‌بر و پربازده باشد می تواند از این آب انتقالی استفاده کنند.

 

 

هفته گذشته، جلسه جعفر قادری و ابراهیم عزیزی، دو نماینده شیراز با وزیر نفت و معاونان این وزارتخانه برگزار و موضوعات کلان استان فارس که به این وزارتخانه ارتباط دارد، مطرح شد.

یکی از این موضوعات، خرید تضمینی و پیش خرید آب از خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس بود.

خط انتقال آب خلیج فارس به شیراز 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مردم شیراز با اشاره به آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس به خبرنگار فارس گفت: از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب اختصاص یافته به استان فارس، ۱۴۵ میلیون مترمکعب مربوط به خط شرقی استان است.

از 400 میلیون مترمکعب آب اختصاص یافته به استان فارس، 145 میلیون مترمکعب مربوط به خط شرقی استان است

 

جعفر قادری ادامه داد: در شهرستان‌های غربی استان نظیر کازرون و ممسنی باید سرمایه جذب شده و سرمایه گذاران به سمت اجرای این پروژه، ترغیب شوند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس به سد تنگ سرخ و شش پیر تخصیص می یابد.

قادری به پیشرفت پروژه در شیراز اشاره کرد و افزود: خط انتقال آب خلیج فارس به شیراز، 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ضمن تاکید بر تکمیل خطوط انتقال در شیراز و صدرا ، خاطرنشان‌ کرد: تصفیه‌خانه اول و سوم شیراز ، همچنین تصفیه‌خانه شهر صدرا نیز باقی مانده که باید تکمیل شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان به خطوط جدید انتقال نیز اشاره کرد و گفت: خط انتقال آب به زرقان و شهرک مهر امام رضا نیز در حال بررسی قرار دارد.

قادری پیرامون پروژه احداث آب شیرین کن خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس اظهار داشت: کارگاه پیشرفت فیزیکی آب شیرین کن ۲۰ درصد است که با تکمیل اسناد و مطالعات مهندسی پروژه، سرعت پیشرفت فیزیکی بیشتر و تعداد شاغلین در پروژه افزون بر صد نفر خواهد شد.

وی افزود: سرمایه گذار متعهد شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ آب خلیج فارس را به لامرد و تا اواسط سال ۱۴۰۴ آب را به شیراز منتقل نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار