رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در حال حاضر ۸۰۰ بیمار در جهرم مبتلا به هپاتیت های نوع Bو C هستند که ۶۲ درصد از آنها آقا و ۳۲ درصد از آنها خانم اند.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ 29 January 2023

تابناک فارس به نقل از مهر: محمد رحمانیان بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ بیمار در جهرم مبتلا به هپاتیت های نوع Bو C هستند که ۶۲ درصد از آنها آقا و ۳۲ درصد از آنها خانم اند.

وی با بیان این مطلب که در شهرستان جهرم، شیوع هپاتیت B بیشتر از هپاتیت C است، گفت: ۵۷ درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت B و ۴۳ در صد از آنها مبتلا به هپاتیت C هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، تزریق مواد و اقدامات تهاجمی با تجهیزات آلوده در محیط آرایشگاه، دندان پزشکی و بیمارستان به ترتیب از بیشترین علت در گیری این افراد به بیماری هپاتیت بوده است.

وی بیان کرد: هپاتیت، بیماری بسیار پیچیده و پر عارضه ای است که با بیماری یابی و تشخیص به موقع آن می توان از بسیاری از عواقب بد آن مانند انتقال بیماری به دیگران، هزینه های بالای درمان و درنهایت پیوند کبد جلوگیری کرد.

هپاتیت، بیماری بسیار پیچیده و پر عارضه ای است که با بیماری یابی و تشخیص به موقع آن می توان از بسیاری از عواقب بد آن مانند انتقال بیماری به دیگران، هزینه های بالای درمان و درنهایت پیوند کبد جلوگیری کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: کبد یکی از مهمترین و بزرگترین غدد داخلی بدن است که وظایف مهمی را به عهده دارد؛ از مهمترین وظایف این عضو می توان به مواردی مانند دفع سموم، ساختن پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی ها و ساخت برخی هورمونهای ضروری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلال در عملکرد این عضو، باعث بیماری می‌شود این اختلال ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس ها، داروها، الکل، سموم، فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن (بیماری اتوایمیون) ایجاد شود، عنوان کرد: شایع ترین نوع اختلال، توسط ویروس های هپاتیت ایجاد می شود که مهمترین آنها ویروس هپاتیت A، B، C, D و Eهستند.

رحمانیان درباره هپاتیت نوع A گفت: هپاتیت نوع A این نوع از بیماری توسط عفونت ویروسی به نام HAV توسط ویروس مخصوص این بیماری ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب توسط مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع شخص مبتلا منتقل می شود؛ بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی وارد بر کبد بطور کامل بهبود می یابند. هیچ درمان خاصی برای هپاتیت A شناخته نشده است. بدن شما خودش، ویروس هپاتیت A را از بین خواهد برد. در بسیاری از موارد، کبد ظرف یک یا دو ماه به طور کامل بهبود می یابد و آسیبی بر جای نمی ماند.

وی با اشاره به هپاتیت نوع B و راه های انتقال آن گفت: اگر فرد با یک بیمار مبتلا به عفونت هپاتیت B تماس جنسی محافظت نشده داشته باشد و خون، بزاق و ترشحات از بدن فرد بیمار وارد بدن وی شود، احتمال ابتلاء به بیماری هپاتیت B وجود دارد. ویروس هپاتیت B به راحتی از طریق سوزن یا سرنگ های آلوده منتقل می شود. ویروس هپاتیت B می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی، کادر درمان و کسانی که با خون انسان در تماس هستند، در معرض خطر ابتلاء به هپاتیت B قرار دارند.

وی با اشاره به هپاتیت C که شایع‌ترین راه انتقال آن روش تزریقی است گفت: ۸۵ درصد از افراد که به ویروس هپاتیت C مبتلا می‌شوند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می‌شوند. هپاتیت C از شایع ترین نوع هپاتیت ویروسی است که باعث سیروز کبدی می شود.

بسیاری از بیماران تا زمانیکه دچار آسیب کبدی شوند، ازبیماری خود بی اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت C رخ دهد

رحمانیان خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران تا زمانیکه دچار آسیب کبدی شوند، ازبیماری خود بی اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت C رخ دهد.

وی گفت: هپاتیت C بیشتر در افراد پر خطر مانند معتادان تزریقی, افرادی که مدت ها در زندان و روابط نا صحیح جنسی داشته اند وجود دارد.

به گفته رحمانیان، تماس با خون آلوده به دلیل اقتضای شغلی مانند وارد شدن یک سوزن آلوده به پوست، استفاده از سرنگ های مشترک، خال کوبی، تماس جنسی، دریافت خون آلوده و فراورده های یک عضو آلوده، دریافت فاکتورهای انعقادی آلوده، متولد شدن از مادر مبتلا به هپاتیتC از راه های انتقال این ویروس است.

وی بیان کرد: ویروس هپاتیت C از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه، شیردهی در صورت ابتلای مادر و آب یا غذای مشترک منتقل نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اذعان کرد: هپاتیت "سی" در دو نوع حاد و مزمن دیده می شود. نوع حاد، کوتاه مدت و علائم آن شبیه بیماری آنفولانزای خفیف مانند خستگی، تب اندک، سردرد، گلودرد خفیف، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ است. علائم دیگر آن شامل درد در قسمت راست شکم (روی کبد)، درد مفاصل، خارش پوست، درد عظلانی، ادرار پررنگ، زردی در پوست و سفیدی چشم بیمار می شود.

وی بیان کرد: در نوع مزمن، عفونت جدی تر و طولانی مدت که اکثر این بیماران حتی تا ۱۵ سال یا بیشتر بیماریشان بدون علامت است.

رحمانیان در ادامه گفت: داروی هپاتیت C تولید شده در ایران کاملاً موثر و با مشابه خارجی آن هیچ تفاوتی ندارد. تا کنون تعدادی از مبتلایان به هپاتیت C در شهرستان با مصرف این دارو بهبود یافته و درمان قطعی شده اند. این نکته حائز اهمیت است که مراجعه به موقع نقش مهمی در درمان قطعی این نوع از هپاتیت دارد.

وی با بیان اینکه هپاتیت B درمان قطعی ندارد گفت: پیشگیری و مراقبت مهم ترین عامل در حذف بیماری هپاتیت B و C است. هپاتیت Bدرمان قطعی ندارد و تنها می توان با خوردن دارو این بیماری را کنترل کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم تاکید کرد: برای حذف این بیماری مهلک تنها بیماری یابی و تشخیص ملاک نیست بلکه انجام مکرر آزمایشات و درمان کامل افرادی است که به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون شدن پرسنل درمانی در مواجه شغلی با این بیماری گفت: متاسفانه بسیاری از افراد در مواجهه شغلی مبتلا به این بیماری شدند که بحث واکسیناسیون و آموزش آنها در چگونگی مراقبت از خود مهم است.

رحمانیان اضافه کرد: چنانچه فردی در مواجهه شغلی مبتلا به این بیماری شد می بایست سریعاً به سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان ها و یا مراقبین سلامت مراکز بهداشتی مراجعه کند. اطلاعات آنها در سامانه مدیریت مواجه شغلی jums.ac.ir ثبت و اقدامات و مراحل لازم آزمایش برای آنان انجام می شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی جهرم به بیماران مبتلا به بیماری هپاتیت گفت: در مرکز مشاوره هپاتیت (مرکز جامع سلامت امام صادق (ع)) شهرستان جهرم غربالگری جهت شناسایی بیماران با استفاده از کیت های تشخیص سریع انجام می شود و به افراد مثبت و مشکوک خدمات مشاوره ای رایگان ارائه می گردد.

به گفته رحمانیان افرادی که تنها مبتلا به هپاتیتC هستند از همان ابتدا قبل از شروع مراحل درمان، واکسن هپاتیت به آنها تزریق می شود.

وی افزود: تحویل داروی سووداک جهت درمان قطعی بیماران هپاتیت سی، ارجاع بیماران به متخصص، پایش و مراقبت منظم از بیماران و واکسیناسیون خانواده های افراد بیمار و پرخطر از دیگر عملکرد های این مرکز است.

رحمانیان بیان کرد: در مرکز مشاوره هپاتیت (مرکز جامع سلامت امام صادق (ع)) تمامی اقدامات بصورت رایگان به بیماران ارائه می شود و توسط کارشناسان این مجموعه آموزش و مشاوره در خصوص چگونگی مراحل درمان و پیشگیری از این بیماری به اطرافیان بیمار داده می شود.

به گفته وی افراد بهبود یافته از هپاتیت C و بیماران کنترل شده ی هپاتیت B بصورت دوره ای تحت پایش قرار می گیرند. همین طور مراجعه به زندان، کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد جهت بیماریابی از دیگر فعالیت های این مرکز است.

برچسب ها: بیماری ، هپاتیت ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار