یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، یا ماه و یک سیاره، یا خورشید و یک سیاره، به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه «مقارنه» استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع به کار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ 23 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: دوشنبه _سوم بهمن‌_ ماه و سیاره‌های زحل و زهره از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه دوروزه با گذر از جنوب سیارات در فاصله سه درجه و ۴۹ دقیقه قوسی زحل و سه درجه و ۲۷ دقیقه سیاره زهره، یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورند.

وی افزود: «مقارنه» (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است. وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه «مقارنه» استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع به کار می‌رود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این همنشینی از مختصات رصدخانه لارستان، در آسمان بعد از غروب خورشید از ساعت ۱۷:۳۰ _زمانی که اجرام بالاتر از افق جنوب غربی شما قرار دارند_ قابل‌رصد است. سپس به سمت افق فرومی‌روند و یک ساعت و ۳۰ دقیقه بعد از خورشید در ساعت ۱۹:۰۳ غروب می‌کنند.

وی ادامه داد: ماه با قدر منفی ۹.۲ و زهره منفی ۳.۹ زحل در قدر ۰.۷ در آسمان می‌درخشند و هر سه در صورت فلکی قوس قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ، این اجرام نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی به‌راحتی قابل‌مشاهده خواهند بود.

پایان حرکت بازگشتی اورانوس
فاضل بیژنی افزود: سیاره اورانوس دوشنبه _سوم بهمن‌ماه_ از دید ناظران زمینی به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد، حرکت به سمت غرب را در میان صورت‌های فلکی متوقف می‌کند و به جای آن، به حرکت معمول به سمت شرق بازمی‌گردد. این تغییر جهت، پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی چند ماه پس از عبور از تقابل، به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند.

وی افزود: حرکت بازگشتی سیارات به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود. در واقع این پدیده را سرعت‌های نسبی زمین و سیاره رقم می‌زنند. هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم‌انداز ما تغییر می‌کند و از دید زمینی‌ها سیارات برای مدتی تغییر مسیر داده، در جهت مخالف حرکت می‌کنند و دوباره به جهت اصلی خود بازمی‌گردند، به‌طوری که به نظر می‌رسد آن‌ها در مسیر خود حلقه‌ای را در فضا ایجاد می‌کنند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امشب سیاره اورانوس در صورت فلکی حمل با قدر ۵.۷ قرار دارد. از موقعیت رصدخانه لارستان، سیاره غلتان اورانوس از ساعت ۱۸:۲۴ تا ۲۳:۲۶ در آسمان حضور دارند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار