وقتی سعی دارید تا جایی که ممکن است تغذیه‌‌تان سالم باشد، یک روش خوب و عاقلانه این است که سبزیجات بیشتری مصرف کنید؛ اما آیا از تمام فواید سبزیجاتی که تهیه می‌کنید بهره می‌برید؟
کد خبر: ۱۰۸۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴ 21 January 2023

بهتر است از تمام قسمت‌های سبزیجات که هرکدام خواص مربوط به خود را دارند استفاده کنید. متأسفانه خیلی از افراد تقریباً ۴۰ درصد از سبزیجاتی را که می‌خورند هدر می‌دهند و این نه به‌صرفه است و نه سالم.

چیزی که شاید ندانید این است که شما می‌توانید تمام قسمت‌های سبزیجات را بخورید؛ از ساقه و پوست گرفته تا برگ‌ها و هرآنچه که سبزیجات دارد. در واقع بعضی از قسمت‌های سبزیجات که مردم به‌ندرت آن را می‌خورند، حتی از قسمت‌هایی که معمولاً می‌خورند مغذی‌تر است. مثلاً ساقه‌های بروکلی دارای فیبر بیشتری نسبت به قسمت‌هایی است که معمولاً خورده می‌شود.

ساقه‌ها
. ساقه سبزی‌ها را دور نریزید. ساقه‌ها دارای فیبر بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌های سبزی هستند. ساقه‌های بروکلی، کرفس، گل‌کلم و چغندر همگی قابل‌خوردن هستند و مثل دیگر قسمت‌های گیاه خوشمزه‌اند. ضمناً خیلی از این ساقه‌ها دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌ها هستند.
خیلی از سبزی‌ها برگ‌های خوشمزه و قابل خوردنی دارند که مغذی‌اند. مثلاً کلم کیل، تربچه، کلم‌برگ سبز، برگ خردل و برگ چغندر را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد مصرف کنید. همچنین می‌توانید در انواع سوپ و غذاهای آبکی از این برگ‌ها بهره ببرید


حالا چطور می‌توانید از ساقه سبزیجات استفاده کنید؟
. ساقه هویج و کرفس و پیاز را نگه دارید و به سوپتان اضافه کنید.
. ساقه‌ها را به‌تنهایی یا با سیر و یا با دیگر گیاهان طعم‌دار بخارپز یا آب پز کنید و کنار غذایتان میل کنید.
. می‌توانید با ساقه‌ها شور یا ترشی بیندازید. ساقه‌های گل‌کلم و بروکی را تکه‌تکه کرده، در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و روی آنها نمک بپاشید و با سرکه بپوشانید.
. ساقه‌ها را با برگ‌های جعفری و روغن زیتون و گردو میکس کرده و سس پستو درست کنید.
. ساقه‌های خام را به سالادتان اضافه کنید.
. ساقه‌ها را خردکرده و آنها را به سوپ و آبگوشتتان اضافه کنید.
. ساقه سبزیجات را به اسموتی‌های سبزتان اضافه کنید تا هم مغذی‌تر شوند و هم فیبرشان بیشتر شود.

برگ‌ها
برگ‌ها بخشی از سبزیجات و گیاهان هستند و خیلی‌ها شاید برگ‌ها را مصرف نکنند؛ اما راه‌های خوبی برای استفاده از برگ‌های سبزیجات وجود دارد.
خیلی از سبزی‌ها برگ‌های خوشمزه و قابل خوردنی دارند که مغذی‌اند. مثلاً کلم کیل، تربچه، کلم‌برگ سبز، برگ خردل و برگ چغندر را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد مصرف کنید. همچنین می‌توانید در انواع سوپ و غذاهای آبکی از این برگ‌ها بهره ببرید. مثلاً برگ‌های سبز هویج را می‌توانید در روغن زیتون به‌عنوان ساید دیش مصرف نمایید.
حواستان باشد که همهٔ برگ‌ها قابل‌خوردن نیستند. مثلاً آووکادو یک میوهٔ خوشمزه و مغذی است؛ اما بعضی از آووکادوها برگ‌های سمی دارند؛ بنابراین همیشه پیش از خوردن هر قسمتی از میوه یا گیاه که مردم معمولاً آن را نمی‌خورند اول تحقیق کنید.
برگ‌های گیاه ریواس اگزالات زیادی دارند. اگزالات‌ها ترکیب‌هایی هستند که خطر ابتلا به سنگ کلیه کلسیم اگزالاتی را افزایش می‌دهند. برگ‌های ریواس آن‌قدر اگزالات دارند که می‌توانند سبب بیماری شوند؛ بنابراین هرگز برگ‌های ریواس را نخورید.
پیشنهادهای دیگر برای برگ سبزیجات
. برگ‌های گل‌کلم را در سالاد بریزید یا با دیگر سبزیجات تفت دهید و در کنار غذایتان میل کنید.
. از برگ‌های بروکلی می‌توانید برای پیچیدن ساندویچ استفاده کنید. برگ‌های کلم کیل و کلم‌برگ نیز برای این کار خوب‌اند.
. از برگ‌های هویج می‌توانید برای طعم دادن به انواع سوپ و آبگوشت استفاده کنید.
برای استفاده از برگ‌های سبزیجات در آشپزی آنها را زیر شیر آب کاملاً بشویید. ساقه‌های زبر را از برگ‌ها جدا کنید؛ اما دور نریزید و در غذاهای دیگر از آنها استفاده کنید.

پوست
شاید شنیده باشید که پوست سبزیجات قابل‌خوردن نیست، اما اگر از سبزیجات ارگانیک استفاده می‌کنید یا از سبزیجاتی که خودتان کاشته‌اید و مطمئن هستید آفت‌کش ندارند، می‌توانید پوست آنها را هم بخورید. پوست هویج، چغندر، سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین سرشار از فیبر هستند. پوست این سبزیجات نسبت به قسمت‌هایی از آنها که معمولاً می‌خورید فیبر بیشتری دارند. فقط کافی است سبزی موردنظر را با پوست خوب بشویید و تمیز کنید.
پوست این سبزی‌ها علاوه بر فیبر دارای ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی نیز می‌باشد و برای خوش‌طعم شدنشان می‌توانید آنها را با انواع سس مزه‌دار کنید.
خوردن تمام قسمت‌های سبزیجات یک راه بسیار خوب برای به هدرنرفتن این گیاهان و همچنین استفاده از تمام خواص آنهاست. ضمناً استفاده از تمام قسمت‌های سبزیجات نیاز به روش‌های پردردسر و وقت‌گیر هم ندارد و می‌توانید از آنها در کنار دیگر غذاهایتان استفاده کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید سبزیجات را به‌صورت تازه مصرف کنید و پیش از مصرف تمام قسمت‌های آن را خوب و بادقت بشویید.

برچسب ها: میوه ، سبزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار