مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با موافقت استاندار امسال ۱۰۰ میلیون مترمکعب به عنوان بخشی از حقابه تالاب بختگان، از سد درود زن رها می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 26 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عطا پور شیرزاد در چهاردهمین جلسه ستاد احیا و حفاظت از تالاب‌های استان فارس، گفت: پیگیری جذب اعتباراتی نظیر اعتبارات مربوط به ماده ۵۶ برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با اولویت حوضه آبخیز تالاب بختگان و گزارش آن به ستاد به صورت مستمر در کنار تکمیل نقشه‌های حد نگار کلیه پلاک‌های حوضه آبخیز تالاب‌های استان تا پایان امسال از جمله مصوبات این جلسه بود.
به گفته این مقام مسئول با توجه به تخصیص اعتبارات ویژه به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مطالعات پیشنهادی منابع طبیعی در حوضه آبخیز تالاب‌ها در اولویت قرار گرفته این در حالی است که نهایی کردن مطالعات انتقال آب سد نرگسی به تالاب پریشان و کنتور دار کردن ۱۹۰ حلقه چاه حاشیه این تالاب با اولویت ویژه از دیگر تصمیمات جلسه ستاد حفاظت تالاب‌های فارس بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: پیگیری و نظارت مستمر فرمانداران شهرستان‌های تالابی برای اجرایی شدن ۱۵ درصدی تخریب چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌ها و ۲۵ درصدی در حوضه آبریز تالاب‌ها و جلوگیری از حفر مجدد این چاه‌ها و ارائه گزارش عملکرد به دبیرخانه ستاد احیاء تالاب‌ها با مسئولیت فرماندار، از دیگر تکالیف تعیین شده توسط این ستاد بود.
پور شیرزاد با اشاره به ارائه برنامه عملیاتی لایروبی رودخانه‌ها و رود‌های منتهی به تالاب‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای با زمانبندی مشخص، یادآور شد: جلسه‌ای با محوریت سازمان صنعت معدن و تجارت در خصوص بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه فاضلاب نشاسته سازی‌های حاشیه رودخانه چنار راهدار که به تالاب مهارلو می‌رسد نیز قرار است برگزار و کاهش مشکلات در این بخش دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس همچنین از جابه‌جایی کارگاه‌های نشاسته سازی واقع در محدوده رودخانه چنار راه دار خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه این ستاد، کارگاه‌های یاد شده در قالب کارگروه ماده ۱۴ قانون هوای پاک و در بازه زمانی ۵ ساله باید جا به جا شود.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

دریاچه بختگان در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در شهرستان‌های نی ریز و بختگان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار