شبستان شمال شرقی مسجد جامع عتیق شیراز در حال مرمت است.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ 22 December 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: مرمت کف‌سازی و بدنه شبستان شمال شرقی مسجد جامع با مشارکت شهرداری با اعتبار یک میلیارد تومان با نظارت این اداره‌کل انجام می‌شود.
سید مؤید محسن‌نژاد افزود: در این عملیات، پی‌سازی‌های تاریخی شبستان به تعداد ۱۰ عدد به ابعاد ۱۸۰*۱۸۰ سانتی‌متر و به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از خاک بکر پدیدار شد که روی این پی‌ها پایه ستون‌ها با ابعاد ۱۴۰*۱۴۰ سانتی‌متر به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر بنا شده است.
او افزود: مصالح به‌کاررفته در پی‌سازی و ساخت ستون‌ها همانند شبستان جنوبی مسجد جامع عتیق با استفاده از سنگ لاشه تراش‌خورده و ملات آهکی است.
محسن‌نژاد ادامه داد: برچیدن موزاییک کف فرش و برداشت خاک کف تا رسیدن به خاک بکر به‌منظور انجام پی‌گردی برای رسیدن به پی‌های تاریخی، استحکام‌بخشی و ایزوله کردن پی‌های تاریخی، اجرای بلوکاژ کف با استفاده از سنگ لاشه و ماکادام، کف فرش نهایی با استفاده از آجر سنتی ۲۴*۲۴ سانتی‌متر، مرمت و بهسازی اندود گچ و بدنه از اقدامات انجام شده است.
مسجد جامع عتیق که به مسجد جمعه و جامع نیز شهرت داشته و به لحاظ سبک معماری نیز به‌گونه‌ای سرآمد محسوب می‌شود. این مسجد دو ایوانی در سال ۲۸۱ ه. ق. در شیراز بنا شد.
این مسجد مشتمل بر بنایی مرتفع است که دارای چندین حجره و شبستان و شش در است و در سردر ورودی ضلع شمالی معروف به ۱۲ امام، کتیبه‌ای و کاشی مقرنس‌کاری شده قرار دارد که نام ۱۲ امام و تاریخ مرمت مسجد روی آن‌ها نوشته شده بود.
یکی از سازه‌های منحصربه‌فرد این مسجد، عمارت خدای خانه و ایوان‌های آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار