رئیس هیئت امنای ستاد دیه، گفت: از ۱۲ هزار و هشت زندانی جرایم غیرعمد در سراسر کشور، نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بدهکاران پرداخت مهریه هستند.
کد خبر: ۱۰۸۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ 21 December 2022

تابناک فارس به نقل از میزان: سیداسدالله جولایی در خصوص آمار زندانیان جرایم غیرعمد در کشور، اظهارکرد: در حال حاضر ۱۲ هزار و هشت زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد محبوس نزدیک به ۲ هزارو ۳۰۰ نفر به علت ناتوانی در پرداخت مهریه تحمل حبس می کنند.

وی ادامه داد: با وجود رفع خلاهای قانونی نسبت به مجازات بدهکاران غیرتبهکار با وجود تاکید ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ که حبس بدهکار مالی را منوط به احراز مواردی چون «استنکاف محکوم‌علیه از پرداخت بدون عذر موجه» مطرح کرده است اما هنوز تعدادی از افراد بدلیل مشکلات مالی و عدم استطاعت در پرداخت مهریه در بند حضور دارند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه با اشاره به استان‌هایی که میزبان بیشترین زندانی مهریه هستند، اظهار کرد: هم‌اکنون یک‌هزار زندانی جرایم غیرعمد در سطح ندامتگاه‌های استان فارس تحمل حبس می‌کنند در ادامه فهرست البرز و کرمان و کرمانشاه قرار دارند که هر کدام با ۱۴۰ زندانی مهریه در شمار استان‌های شلوغ به جهت میزبانی از زندانیان مهریه قرار دارند.

جولایی همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای کاهش تعداد زندانیان بدهکارمهریه، گفت: طرح‌هایی چون بیمه مهریه و تعرفه متغیر و متناسب با تعداد ثبت سکه‌های مندرج در کابین از جمله موضوعاتی است که این روزها در رسانه‌ مطرح می‌شود اما این یک واقعیت بزرگ است که «تعیین میزان مهریه در فقه امامیه دایر بر تراضی طرفین است» و هرچند در قراردادهای خصوصی رعایت نظم عمومی و نص متون دینی لحاظ شده است، اما در شرایطی که هیچ کدام از این تهدیدات نباشد هیچ مرجع قانونی قادر نخواهد بود در شیوه تحریر مهریه مداخله‌ای کند.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار