نماینده مردم شیراز در مجلس : توصیه ما به چین این است که فریب لفاظی‌ها و اغواگری‌های برخی کشور‌های وابسته به اردوگاه غرب را نخورد و بداند همراهی با نظام سیاسی ایران هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت بیشترین دستاورد‌ها را همان طور که در گذشته برای ایران و چین داشته است در ادامه هم خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ 11 December 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران ‍‍پیرامون موضوعات مهم، راهبردی و در راستای منافع ملی هیچ وقت مصالحه و مسامحه نخواهد کرد و با رویکرد منفعلانه برخورد نمی‌کند.

وی بیان کرد: ایران سیاست‌هایش را بر مبنای منافع ملی با رویکرد تولید قدرت و رسیدن به قله‌های بازدارندگی در همه زمینه‌ها به عنوان یک حرکت رو به رشد دنبال می‌کند.

عزیزی اضافه کرد: ایران واکنش هوشمندانه و به موقعی به مواضع برخی کشور‌ها و نظام‌های سیاسی که مواضعی را علیه جمهوری اسلامی می‌گیرند، خواهد داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: بیشترین تاکید ما در موضوع بیانیه مشترک بین شورای همکاری خلیج فارس و چین این است که جزایر سه گانه جزو لاینفک جغرافیای ایران اسلامی است و به هیچ وجه این حق را برای هیچ کشور و نظام سیاسی قائل نیستیم که در این امور مداخله‌ای داشته باشند لذا دولت باید در حوزه دیپلماسی، قاطع و هوشمندانه و مبتنی بر راهبرد جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی و جغرافیایی به عنوان یک وظیفه معمولی دفاع کند گرچه این موضوعات دیگر نخ نما شده است و این بیانیه‌ها صرفا سیاسی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ایران بار‌ها جواب این نوع بیانیه‌ها و گفتار‌های خارج از عرف دیپلماتیک را داده و همچنان با رویکرد همراه با اقتدار هر نوع اظهارنظر مداخله جویانه را محکوم می‌کنیم و دولت هم باید واکنش قاطعی به این امر داشته باشد.

عزیزی تصریح کرد: توصیه ما به چین این است که فریب لفاظی‌ها و اغواگری‌های برخی کشور‌های وابسته به اردوگاه غرب را نخورد و بداند همراهی با نظام سیاسی ایران هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت بیشترین دستاورد‌ها را همان طور که در گذشته برای ایران و چین داشته است در ادامه هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که در این نشست رئیس جمهور چین فریب لفاظی‌ها، اغواگری‌ها و رویکرد‌هایی که مبتنی بر صداقت نیست را خورد.

‌‎نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما هم این انتظار را از رئیس جمهور دولت چین نداشتیم طبیعتا دستگاه دیپلماسی باید این امر را پیگیری کند و سطح انتظارات جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای را به همتای چینی گوشزد کند.

عزیزی افزود: ما در نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌های دینی از ابتدای انقلاب تا کنون به عنوان یک راهبرد اعلام کردیم که سیاست ما نه شرقی است و نه غربی و سیاست ما بر اساس انگیزه‌ها و آموزه‌های مبتنی بر ارزش‌های دینی، نفی ظلم و ستم و مقابله با همه ستمگران عالم است لذا چینی‌ها باید این اقدام خود را اصلاح کنند و بر اساس منافع درازمدتی که با ایران دارند، حرکت کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سعی کرد از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود برای توسعه روابط استفاده کند و دولت در جهت دیپلماسی اقتصادی تلاش‌های خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: مجلس و دولت باید در نشست‌های مشترکی که در آینده دارند به این موضوعات بپردازند البته انتظار داریم وزارت امور خارجه فعالانه‌تر در این صحنه حاضر شود و ضمن گوشزد به طرف چینی منافع درازمدت را یادآور شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: وزارت خارجه تمام تلاش خود را می‌کند تا راهبرد نظام اسلامی را در دولت سیزدهم هوشمندانه به پیش ببرد. رویکرد ما باید هوشمندانه باشد و نباید دچار هیجان و احساسات شویم و باید عالمانه و عاقلانه با تحولات منطقه و عرصه بین الملل برخورد کنیم و باید مراقب برخی شیطنت‌هایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند، باشیم.

عزیزی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزارت خارجه نشست‌های متعددی دارد و در اولین فرصت بیانیه چین و شورای همکاری خلیج فارس در دستورکار این کمیسیون و وزارت خارجه قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار