معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، بیشترین آمار مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان ها مربوط به عقرب گزیدگی بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹ 06 December 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: ابوالفضل نیکوسیر ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران، گفت: در شش ماه گذشته ۱۴۰۱ در شهرستان جهرم، عقرب زدگی بیشترین آمار مسمومیت را به خود اختصاص داده و گروه سنی بالای ۱۲ سال بیشترین درگیری را با این نوع مسمومیت داشته در حالی که بر خلاف آمار کل کشور، مسمومیت‌های دارویی بالاترین آمار را داشته است. با توجه به میزان بالای فعالیت کشاورزی و باغداری در شهرستان جهرم این تضاد قابل درک است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: بعد از گزیدگی بیشترین مسمومیت در جهرم، مربوط به مسمومیت دارویی بوده است. در این دسته از مسمومیت‌ها، موارد تعمدی و اقدام به خودکشی بیش از همه دیده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در موارد غیر تعمدی مسمومیت با گروه آنتی بیوتیک ها، گروه سنی زیر ۱۲ سال در صدر هستند گفت: این موضوع اهمیت تنظیم دوز، تجویز صحیح و دقت در مصرف مقدار مورد نیاز با توجه به وزن و گروه سنی را برای آنتی بیوتیک ها بیشتر می‌کند.

نگار قناعتیان داروساز و کارشناس اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به مسمومیت با اعتیادآورها گفت: بیشترین موارد گزارش شده غیر تعمدی مربوط به مسمومیت با متادون بوده است.

به گفته وی، متادون به شکل شربت در ترک اعتیاد اپیوئیدها به صورت قانونی و زیر نظر پزشک و مراکز ترک اعتیاد تجویز می‌شود. در شش ماه اول سال جاری، ۳۸ مورد مسمومیت غیر تعمدی با متادون گزارش شده که ۸ مورد آن مربوط به کودکان زیر ۶ سال بوده است.

قناعتیان خاطر نشان کرد: این آمار مسمومیت‌ها با شربت متادون نشان دهنده عدم آموزش صحیح در ارتباط با اصول نگهداری این شربت در منزل و استفاده از دوز مجاز مصرف آن به طور مطلوب است.

وی با اشاره به دیگر مسمومیت‌ها گفت: همچنین ۹ مورد مسمومیت با مونوکسید کرین، ۱۰ مورد مسمومیت با حشره و آفت کش‌های شیمیایی، ۱۵ مورد مسمومیت با مواد شوینده خانگی، ۱۰ مورد مواد نفتی و ۲ مورد سموم فلزی از موارد مراجعه شده مسمومیت‌ها به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بوده است.

قناعتیان گفت: شهروندان در صورت مواجهه با هر مورد مسمومیت یا سوال دارویی، با شماره ۱۹۰ یا شماره مستقیم ۰۷۱۵۴۳۴۵۰۳۵ تماس بگیرند. کارشناسان حاضر در ساعات اداری پاسخگوی سوالات هستند.

برچسب ها: مسمویت ، عقرب زدگی ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار