مدیر کل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه تصادف یکی از دلایل اصلی افزایش معلولیت‌هاست، فعالیت‌های پیشگیرانه از جمله افزایش ایمنی جاده‌ها و استاندارد ماشین‌ها را ضروری دانست.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ 05 December 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمدرضا هوشیار ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به راه اندازی فرهنگسرای ویژه دارای افراد معلولیت در منطقه کوزه‌گری شیراز، اظهار داشت: شهرداری از صفر تا 100 این فرهنگسرای مناسب سازی شده را تقبل کرد و قول داده‌اند پارک اطراف این فرهنگ سرا را نیزمناسب سازی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه در این راستا مقرر شده پارک‌هایی نیز در شمال، جنوب شرق و غرب شیراز بطور کامل مناسب سازی شود، افزود: 141 هزار و 763 پرونده افراد دارای معلولیت در فارس داریم، به طوری که بیشترین معلولین جسمی حرکتی هستند و معلولان شنوایی، ذهنی، بینایی و بیماران روانی مزمن به ترتیب جزو دیگر افراد معلول تحت پوشش ما هستند.

مدیر کل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه معلولان به خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف تقسیم می‌شوند و این تقسیم بندی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تعیین می‌شود، بیان کرد: 9 مرکز شبانه روزی سالمندان، 3 جسمی حرکتی، 9 مرکز بیماران روانی. مزمن و 34 مرکز ذهنی شبانه روزی در فارس فعال است.

وی در خصوص بحث مستمری معلولان نیز از افزایش 30 درصدی مستمری‌ها خبرداد و گفت: حداقل و حداکثر مستمری در حال حاضر 530 هزار تومان تا یک میلیون و 720 هزار تومان است برای خانوار یک نفره تا 5 نفره به بالا است.

وی با اشاره به خدمات دیگری که به معلولان داده می‌شود، عنوان کرد: هزینه مناسب سازی برای منزل مددجویان نیز از 10 میلیون به 20 میلیون تومان رسیده و این میزان برای مناسب سازی خودرو‌های آن‌ها نیز 20 میلیون شده است.

هوشیار افزود: امسال در رابطه با وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی نیز 2 هزار و 170 دستگاه ویلچر خریداری و توزیع کرده ایم. همچنین یک‌هزار و 820 سمعک نیز خریدداری و تا عید توزیع خواهد شد.

وی همچنین به خرید 500 تشک مواج هم اشاره کرد و با بیان اینکه با وجود این خرید‌ها باز هم بالای یک هزار نفر در فارس در انتظار ویلچر و بالای هزار نفر پشت نوبت سمعک هستند، گفت: اگر با این سرعت پیش برویم سال دیگر تعداد پشت نوبتی‌ها به صفر نزدیک می‌شود.

مدیر کل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه تصادف یکی از دلایل اصلی افزایش معلولیت‌هاست، فعالیت‌های پیشگیرانه از جمله افزایش ایمنی جاده‌ها و استاندارد ماشین‌ها را ضروری دانست.

وی همچنین با اشاره به انجام غربالگری بینایی گفت: کودکان 3 تا 6 ساله خود را برای معاینه چشم به مراکز مربوطه ببرید، چرا که با وجود سالمی ظاهری، ممکن است چشم کودک مشکل داشته باشد و منتج به نابینایی او شود.

هوشیار عنوان کرد: امسال 98 هزار و 840 کودک غربالگری بینایی شدند، که 3 هزار و 990 نفر مبتلا به اختلال بینایی شناسایی شد. همچنین تعدادی از چشم پزشکان خیر بطور رایگان کودکان شناسایی شده دچار تنبلی چشم را جراحی می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی فارس همچنین از اجباری شدن غربالگری شنوایی خبر داد و گفت: در این خصوص نیز تفاهم نامه‌ای با ثبت احوال منعقد شده است. مدیر کل بهزیستی فارس همچنین ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین عنوان کرد: متاسفانه قانون تصویب شده، اما روی زمین مانده و این تاسف بار است.

وی افزود: البته برخی قوانین از جمله رعایت سهمیه 3 درصدی اشتغال توسط ارگان‌های دولتی بهتر شده و در این باره قرار است لیست نهاد‌هایی که رعایت نمی‌کنند اعلام شود. همچنین قرار است شیراز با فعالیت‌های گسترده‌ای در آینده به شهر دوستدار معلول تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به پنهان و یا کتمان کردن معلولیت از سوی برخی والدین این کار را برای فرد دارای معلولیت فرصت سوزی دانست و افزود: برخی مادران سال‌های طلایی آموزش‌های اولیه را از کودک معلول می‌گیرند و وقتی فرزندشان 7 ساله می‌شود، توقع دارند به راحتی با دیگر بچه‌ها سر کلاس اول بنشیند. در این خصوص از والدین خواستاریم در حق فرزند معلول ظلم نکنند.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس نیز گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی موظفند مناسب سازی کنند، حتی بازار‌ها سینما‌ها و مراکز گردشگری باید این مسئله را رعایت کنند، در حال حاضر 30 تا 50 درصد دستگاه‌ها مناسب سازی اند. اما در مورد معابر وضعیت خوبی نداریم و اگر بطور کلی هم این موضوع را در استان بررسی کنیم وضع مان خوب نیست.

جعفری از شناسایی 40 خیابان پر رفت و آمد و مهم شیراز به منظور بالا بردن سطح مناسب سازی‌ها توسط شهرداری در ماه‌های اینده نیز خبرداد و با بیان اینکه استهبان و نی ریز شهر بدون مانع هستند، گفت: قرار است زرقان نیز در این لیست قرار بگیرد.

بال افکن معاون اشتغال بهزیستی فارس نیز با ارائه گزارشی از پرداخت تسهیلات به معلولان به منظور اشتغالزایی از کارفرمایان خواست تا معلولان را بکار گیرند و در عوض حق بیمه کارفرما را پرداخت نکنند.

حمیدرضا محمودیان معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس نیز با اشاره به فعالیت‌های اورژانس گفت: کودک آزاری و همسرآزاری‌ها را به 123 اطلاع دهید و در عین حال از کودکان کار خرید نکنید تا آن‌ها را به این کار و در واقع به خطر افتادن آینده شان سوق ندهید.

برچسب ها: تصادف ، معلولیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار