شهردار شیراز گفت: با حمایت‌های شورای اسلامی شهر شیراز، فاز اول خط دوم مترو از میانرود تا میدان امام حسین «ع» در دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲ 02 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر محمدحسن اسدی در آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی از تداوم طرح‌های عمرانی خبر داد.

او با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد پرسعادت حضرت زینب کبری«س» و روز پرستار افزود: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، گردشگری و ورزشی با اعتباری بالغ بر ۵۱۰ میلیارد تومان در ۴۰ محله کلانشهر شیراز هستیم.

شهردار شیراز با تقدیر از همکاری و حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، عنوان کرد: انقلاب عمرانی و جهاد محرومیت زدایی در پهنه فارس آغاز شده و شهر شیراز هم با یاری دستگاه‌های مختلف نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پروژه‌های ارزنده‌ای برخوردار است.

مهمترین شان مسئولان خدمتگزاری به مردم است

اسدی همچنین با بیان اینکه مهمترین شان مسئولان خدمتگزاری به مردم است، اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که شهرداری شیراز اهتمام ویژه‌ای به آن داشته عملیات لوله گذاری فاضلاب است که با اجرای این طرح بوی مشمئز کننده‌ای که در این مکان استشمام می شود برطرف خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای به محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار داشته و در پرتو آن مناطق یازده گانه شیراز از پروژه‌های تاثیرگذاری برخوردار می‌شوند.

شهردار شیراز همچنین از شکل گیری تحقیقات جامعی برای احصای مشکلات خبر داد و افزود: بر اساس مدل‌های مختلف مطالعاتی، کمبودهای مختلف شهر مورد شناسایی قرار گرفته و بر اساس آن پروژه‌های متنوعی در بستر کلانشهر و به ویژه مناطق محروم اجرایی خواهد شد.

اسدی، پاسخگویی به شهروندان و یاوران شورا را یکی از اصلی ترین معیارهای ارزیابی شهرداران مناطق و مدیران شهرداری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه همه خدمتگزاران مردم در مدیریت شهری به مولفه‌های محرومیت زدایی نگاه ویژه‌ای دارند.

 

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری شیراز به محرومیت‌زدایی

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بودجه ۱۵ هزار و ۳۸۰ میلیاردی شهرداری، ۳۰۰ میلیارد تومان به محرومیت زدایی اختصاص یافته بود؛ اما به دلیل اهمیت این مساله و تاکید شورای اسلامی شهرداری شیراز این مبلغ به ۵۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: تخصص این بودجه ۱۰۰ درصد خواهد بود و باید ظرف مدت دو ماه تمام عملیات‌های برآورد، مناقصه، فراخوان و سایر روندهای قانونی انجام شده و منجر به عقد قرارداد شود و تا تیرماه ۱۴۰۲ این پروژه‌ها به اتمام برسند.

اسدی با تاکید بر این موضوع که آغاز عملیات های اجرایی و افتتاح پروژه هایی که در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم سرآغازی برای خدمات کلان به شهروندان شهر شیراز است، اظهار کرد: امیدواریم در سه سال باقی مانده از عمر شورای ششم بتوانیم غبار محرویمت را از چهره مناطق کم برخوردار بزداییم.

او؛ نظام جمهوری اسلامی ایران را حکومت مستضعفان برشمرد و گفت: مسئولان رسالتی جز محرومیت زدایی ندارند و برای خدمترسانی به مردم از هیچ فرصتی فروگذار نخواهیم بود.

شهردار شیراز در ادامه بیان کرد: چند هزار نفر از معلولان در کلانشهر شیراز زندگی می‌کنند و بمناسبت ۱۲ آذرماه که روز جهانی معلولان است از طرحپهای مختلف عمرانی بهره برداری و مجموعه ویژه معلولان با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان افتتاح خواهند شد. همچنین در این روز ۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۳۲۵میلیارد ریال کلنگ زنی و به بهره برداری خواهد رسید.

فاز اول خط دوم مترو شیراز در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد

اسدی در پایان گفت: با حمایت‌های شورای اسلامی شهر شیراز، فاز اول خط دوم مترو از میانرود تا میدان امام حسین «ع» در دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهد رسید.

 

با محرومیت زدایی شعاری برخورد نشود

رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم از مجموعه شهرداری و شورای ششم که با جدیت خیز بلندی برای محرومیت زدایی کلانشهر شیراز برداشته‌اند قدردانی کرد و با ابراز گلایه از این موضوع که چرا باید پس از گذشت ۴۰ سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که شعار آن اصلی محرومیت زدایی است باید امروز شاهد کلنگ زنی پروژه‌های محرومیت زدایی باشیم، گفت: یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که در کمیسیون محرومیت زدایی به آن توجه شده، اما سند آن تاکنون استخراج نشده است و امید است با اهتمام شهردار جدید این موضوع محقق شود سند جامع محرومیت زدایی شهر شیراز است.

مهدی طاهری ادامه داد: در راستای تدوین این سند، شورا به همراه شهرداری باید نسبت به تهیه نقشه ژئودیتا شهر شیراز اقدام و کلیه پروژه‌هایی که در قالب محرومیت زدایی هستند را شناسایی و در قالب یک برنامه چهار ساله تدوین کند تا دستگاه‌های اجرایی مسئول برای این امر شناسایی شوند.

او خاطر نشان کرد: بسیاری از پروژه‌های محرومیت زدایی در حوزه اختیارات شهرداری نیست. این در حالیست که هنگام صحبت از جمع آوری فاضلاب این اقدام جزو وظایف شهرداری نبوده و جزو تکالیف اداره کل آبفا شیراز است و یا وقتی در خصوص کمبود واحدهای اورژانس شهری صحبت می‌کنیم ارتباطی با شهرداری ندارد و این موضوع متولی دیگری دارد. اما چه کسی باید بسم الله بگوید و نقشه محرومیت زدایی شهر شیراز را به اتمام برساند تا برای اینکه بگوییم کلانشهر شیراز محرومیت ندارد و یکجا باید این موضوع تمام شود.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در خطاب به شهردار شیراز گفت: تمام اقدامات اجرایی شهر شیراز یک طرف و اهتمام این موضوع طرف دیگر، چرا که اگر مترو شیراز ساخته شود یقینأ کار بسیار خوبی است، اما هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی که به اندازه نیم کیلومتر یک خط مترو نمی‌شود ارزش آن صدها برابر از اتمام یک خط مترو است. اما افرادیکه از این پروژه‌ها منفعت می‌برند هزاران هزار نفر هستند و به نوعی به سرمایه اجتماعی شهر شیراز اضافه می‌شود و در صورت حفظ این سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی نیز حفظ خواهد شد.

طاهری اضافه کرد: حوزه محرومیت زدایی یک همت همه جانبه می‌خواهد و تعارف بردار نیست و اگر وارد گود محرومیت شده ایم باید پیروز از آن بیرون بیایم و در یک جا این موضوع باید تمام شود که در این خصوص همت استاندار فارس و نمایندگان شیراز در در مجلس شورای اسلامی و تمام دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

او افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صف مقدم نبرد محرومیت زدایی است و باتوجه به وظایف سپاه که باید از حدود و ثغور دفاع کند، اما یکی از مسئولیت خود را حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی عنوان می‌کند و اولین و مهم‌ترین ارزش را حفظ مردم قلمداد کرده است و ما نیز باید در حفظ این سرمایه تلاش کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در خطاب به همه مسئولین دستگاه اجرایی استان، مجموعه شهرداری و شورای شهر گفت: عاجرانه این تقاضا را دارم که با محرومیت زدایی شعاری برخورد نکنید و با نقشه و برنامه ریزی جدی و عملیاتی پای کار باشید و دیگر به محلات، از عنوان کم برخوردار پرهیز شود.

طاهری با اشاره به آخرین بارندگی رخ داده در اطراف پل یغمور و مشکلات پیش آمده برای شهروندان ساکن در این محل، گفت: جمع آوری آب‌های سطحی از واجب‌ترین پروژه‌های شهری است تا در هنگام بارندگی، از ورود آب به منازل شهروندان جلوگیری شود.

او در پایان یادآور شد: باتوجه به انعقاد تفاهم نامه میان مجموعه شهرداری و شورای شهر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حقیقت یک قرارگاه مشترک است که از موازی کاری جلوگیری شود.

 

ایجاد بستر تأمین زیر ساخت‌ها برای رفع محرومیت‌های حریم شهری

دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: تلاش ما بر این بوده است تا علاوه بر اقدامات اجرایی شهرداری ها، روند رفع محرومیت زدایی در مناطق سرعت بگیرد و این در حالیست که طی هفته گذشته یکی از طرح‌ها و لوایحی تصویب شده که مکمل کار اجرایی در شورا و شهرداری خواهد بود، اصلاح بیمه کارگران ساختمانی که تأمین اجتماعی به استناد مدارک، مکلف می‌شود کلیه کارگران ساختمانی را بیمه کند، به تصویب رسید.

او به نقل و انتقالات سوابق بیمه‌ای در دستگاه‌های اجرایی، طرح تأمین منابع مالی تولید و زیرساخت طرح‌های کوچک و بزرگ در مناطق محروم، ساماندهی روستاهای واقع در حاشیه شهر شیراز در خصوص تعیین تکلیف آن‌ها در راستای دریافت خدمات، ساماندهی شهرک‌های صنفی، صنعتی، گلخانه‌ای و صنایع دستی و مجتمع‌های گردشگری واقع در حریم شهر شیراز و دیگر طرح‌های زیر بنایی همچون سیستم‌های تصفیه فاضلاب و تأمین آب شهر شیراز را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که مکمل فعالیت‌های دو مجموعه شهرداری و شوراست که می‌تواند کمک کند در مناطق روستایی و شهری که در حریم شهر هستند و بدلیل تأمین زیر ساخت‌ها محروم مانده اند، محرومیت آن‌ها برطرف و بستر فعالیت‌های آن‌ها ایجاد شود.

بهترین راه برای رسیدن به عدالت اجتماعی از طریق مکتب بسیج است

دکتر سیده مریم حسینی، رئیس کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت شورای شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: بهترین راه برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رفع محرومیت از طریق و مسیر مکتب بسیج است.

او با بیان اینکه جامعه ما برگرفته از مکتب دینی و اسلامی است، یادآور شد: براساس تفکر بسیجی نوع فعالیت شورا و شهرداری را دنبال می کنیم تا به جامعه متعادل برسیم.

حسینی همچنین با اشاره به مصوبات کمیته محرومیت زدایی شورای شهر طی یکسال گذشته، بازدید میدانی از محلات کمتر برخودار و کارهای کارشناسی در حوزه برنامه و بودجه شورا برای رفع محرومیت زدایی از محلات شهر شیراز عنوان کرد: با همت شهردار شیراز شاهد اجرای مصوبات شورا با محوریت محرومیت زدایی هستیم که آغاز عملیات رفع محرومیت از ۴۰ محله از جمله این مصوبات است.

 

این عضو شورای شهر شیراز گفت: عملیات اجرایی رفع محرومیت از ۴۰ محله در مناطق یازدگانه شهرداری یکی از مصوبات این کمیسیون است که در آیینی با حضور مدیران شورا و شهرداری یاوران شورا محلات عملیاتی شد.

رئیس کمیته رفع محرومیت شورای شهر شیراز همچنین با اشاره به اینکه در مناطق محروم شروع فعالیت محرومیت زدایی را از مشکلات زیر ساختی و عمرانی آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: شورای شهر در کنار خدمات عمرانی در مناطق محروم برای فعالیت اجتماعی و فرهنگی در حال برنامه ریزی است.

حسینی به راه‌اندازی کارگاه‌های توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با رویکرد مشاغل خانگی با همراهی سایر دستگاه‌های شهر شیراز و طرح شوق زندگی با همکاری دستگاه قضایی و امور اجتماعی استانداری فارس و طرح ترمیم و مرمت سالانه ۵۰۰خانه از منازل محرومین با همکاری سپاه فجر خبر داد.

او عنوان کرد: با کلنگ زنی عملیات عمرانی در ۴۰محله محروم شهر شیراز تا تیر ماه ۱۴۰۲ پایان می‌یابد و دیگر خدمات در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورا شهر شیراز ضمن اشاره به تهیه سند محرومیت زدایی در محلات براساس نیازها گفت: در بودجه امسال رفع محرومیت از ۴۰محله دیگر در دستور کار است.

او همچنین به برگزاری جلسات متعدد با اعضای محترم شهر و دستگاه‌های مختلف برای رسیدن به فهم مشترک برای کلمه محرومیت اشاره کرد و گفت: هر آنچه که باعث شود شهروندان از زندگی مطلوب دور بمانند نامش محرومیت است که این محرومیت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی، تربیتی است به همین دلیل می‌طلبد که کار در حوزه محرومیت زدایی بصورت تخصصی باشد.

حسینی با اشاره به نوپا بودن این کمیته در شورای ششم اظهار کرد: پیش ازاین تفکر در شهرداری این بود که برای عملیاتی شدن مصوبات متولی نداریم اما اکنون شاهد عملیاتی شدن اولین مصوبه هستیم که این اقدام باعث می‌شود برای پروژه‌های بعدی توانمندتر حرکت کنیم.

او با اشاره به اینکه شروع کار محرومیت زدایی با عملیات عمرانی است، تصریح کرد: پیش از این یکسری از امورات مهم شهرداری مغفول مانده که در تفکر کمیسیون محرومیت زدایی و ساماندهی حاشیه نشینی با این دیدگاه به دنبال جهاد اقتصادی برای رفع محرومیت از محلات هستیم.

به گفته حسینی وجود این کمیته حلقه متصل برای اهداف شورا و شهرداری، سپاه، بسیج، خیرین و دستگاه‌ها و نهادها و تمام کسانی که در راستای رفع محرومیت گام برمی‌دارند تا به یک تصمیم مشترک برسند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار