آیا می‌دانید که ممکن است محیط اطراف شما بر احساسات و وضعیت روحی شما تأثیر بگذارد؟ آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که برخی مکان‌ها شما را دگرگون می‌کند؟ یا اینکه مکان‌های خاصی به شما احساس آرامش می‌دهد؟ احتمالاً رنگ‌های موجود در آن فضاها در احساس و حال روحی شما نقش داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ 28 November 2022

رنگ درمانی، اضطراب، افسردگی،رنگ های آرامش بخش،مشکلات روحی، مشکلات جسمی
رنگ‌های زیادی در اطراف ما هستند. آن‌ها در دنیای طبیعی، در خانه‌هایی که زندگی می‌کنیم، اتومبیل‌هایی که رانندگی می‌کنیم، لباس‌هایی که می‌پوشیم و فیلم‌هایی که تماشا می‌کنیم وجود دارند. رنگ‌ها قسمت‌های بی‌معنی محیط ما نیستند بلکه آن‌ها می‌توانند نوع احساس و واکنش ما نسبت به شرایط مختلف را تغییر دهند. رنگ درمانی از این قدرت رنگ برای بهبود حال، انرژی و آرامش ما استفاده می‌کند.


رنگ درمانی چیست؟

رنگ درمانی یک روش درمانی جایگزین است که از رنگ‌ها و فرکانس‌های آن‌ها برای بهبود مشکلات جسمی و عاطفی در بدن انسان استفاده می‌کند. رنگ درمانی به‌عنوان کروموپاتی، کروموتوتراپی یا ترمیم رنگ نیز شناخته می‌شود. همچنین در رنگ درمانی، رنگ اغلب با احساسات فرد در ارتباط است. به‌عنوان‌مثال، مطالعات نشان داده است که برخی افراد هنگامی‌که به رنگ قرمز نگاه می‌کنند، ضربان قلبشان افزایش پیدا می‌کند که این مسئله منجر به پمپاژ آدرنالین اضافی به جریان خون می‌شود.

چرا از رنگ درمانی استفاده می‌شود؟
هدف از رنگ درمانی اصلاح عدم تعادل فیزیولوژیکی و روانی در بدن است. با توجه به این واقعیت که بسیاری از بیماری‌ها با کمک رنگ‌های مختلف نیز درمان می‌شوند، به‌راحتی می‌توان تأثیرات آن در زندگی انسان را درک کرد. همان‌طور که می‌دانیم رنگ چهره نیز با توجه به افکار موجود در ذهن تغییر می‌کند مانند اینکه کسی عصبانی باشد رنگ صورتش قرمز می‌شود، در زمان ترس رنگ صورت زرد می‌شود، هنگام خجالت کشیدن رنگ صورت به قرمز یا صورتی تغییر می‌کند.
ما به کمک مغز و چشم خود رنگ‌ها را درک می‌کنیم زیرا رنگ‌های مختلف دارای طول‌موج‌های مختلفی هستند که به روش‌های مختلف بر روی مغز ما تأثیر می‌گذارند و این دلیل آن است که فردی که از کوررنگی رنج می‌برد می‌تواند فقط یکرنگ را ببیند زیرا رنگ توانایی او را متمرکز می‌کند.

در حالات روحی و جسمی مختلف از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

اگر احساس تنبلی می‌کنید از رنگ قرمز استفاده کنید
رنگ قرمز یکی از رنگ‌های برجسته است و طول‌موج آن در مقایسه با سایر رنگ‌ها زیاد است. قرمز از رنگ‌های گرم است و می‌تواند در فصل زمستان نیز مفید باشد زیرا تعادل بین آب‌وهوا و دمای بدن را ایجاد می‌کند. استفاده از این رنگ برای کسانی که احساس تنبلی می‌کنند یا از کمبود انرژی رنج می‌برند بسیار مفید است. همچنین اگر از کم‌خونی رنج می‌برید، میوه‌های قرمزرنگ مانند گیلاس، توت‌فرنگی، آلبالو، تمشک و گوشت قرمز مصرف کنید. نور قرمزرنگ نیز ممکن است باعث تحریک گردش خون، تقویت قلب و کاهش التهاب و تورم در بدن شود. برخی درمانگران از رنگ قرمز برای درمان سندرم تورت یا اختلال تیک در بیماران استفاده می‌کنند.

احتیاط: از این رنگ در اتاق کودک، اتاق‌خواب، آشپزخانه و دفتر کار استفاده نکنید زیرا باعث افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود و پرده‌های رنگ قرمز در اتاق‌خواب مشکل بی‌خوابی را ایجاد می‌کنند.

اگر افسرده هستید رنگ زرد را انتخاب کنید
رنگ زرد نماد دوستی است و سطح انرژی افراد را افزایش می‌دهد و مانع افسردگی می‌شود؛ به همین خاطر به کسانی که از بیماری افسردگی رنج می‌برند توصیه می‌کنیم که غذا و میوه‌های زرد مثل دم‌پختک، شله‌زرد، لیموشیرین، موز و... بخورند و از رنگ‌های زرد در اطراف خود استفاده کنند. همچنین کسانی که از سرفه رنج می‌برند باید تا آنجا که ممکن است از پارچه‌های زرد رنگ استفاده کنند و می‌توانند چیزهای زرد را در نزدیک خود نگه‌دارند.

احتیاط: از این رنگ در اتاق‌خواب و حمام استفاده نکنید.

اگر از آرتروز،سردرد میگرنی و بی حالی رنج می‌برید از رنگ سبز استفاده کنید
رنگ سبزرنگ اصلی سبزیجات است که طراوت و روشنی را نشان می‌دهد، به همین دلیل بیشتر در اتاق بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و استفاده از این رنگ به‌ویژه برای کسانی که از آرتروز رنج می‌برند مفید است. همچنین اگر مضطرب هستید و فشار عصبی طاقت شما را بریده، از رنگ سبز استفاده کنید. رنگ سبز بسیار آرامش‌بخش است و فشارخون را کاهش می‌دهد. سردردهای گاه و بی گاه یا میگرنی، رنگ‌پریدگی و بی‌حالی و سستی را می‌توانید با پوشیدن لباس سبزرنگ و یا استفاده از وسایل سبز در اطرافتان درمان کنید. این رنگ می‌تواند برای حمام خانه نیز مناسب باشد.

احتیاط: از این رنگ در اتاق نشیمن و اتاق مطالعه استفاده نکنید.

اگر دچار استرس بیش‌ازحد هستید به رنگ آبی نگاه کنید
رنگ آبی‌رنگ آب و آسمان است که وقتی در ذهن تجسم می‌شوند آرامش درونی و بی‌انتها را به بار می‌آورند. این رنگ بسیار آرامش‌بخش است و به همین دلیل باعث کاهش ضربان قلب شده و فشارخون را پایین می‌آورد؛ بدین ترتیب اضطراب را کاهش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر از تنش بیش‌ازحد رنج می‌برید، حتماً در اطراف خود از رنگ آبی استفاده کنید و یا لباس آبی بپوشید. علاوه‌بر‌این رنگ آبی احساس سرما در بدن به وجود می‌آورد و این برای پایین آوردن تب، درمان التهاب‌های پوستی و گرفتگی عضله مؤثر است. استفاده از رنگ آبی در اتاق‌خواب راه‌حل خوبی برای رفع بی‌خوابی است.

احتیاط: از این رنگ در اتاق ناهارخوری استفاده نکنید و همچنین از استفاده بیش‌ازحد از این رنگ خودداری کنید.

اگر دچار مشکلات روحی شدید شده‌اید از رنگ مشکی استفاده کنید
رنگ مشکی دارای بار معنایی منفی و مثبت است. اغلب افراد از رنگ سیاه به هنگام غم و اندوه و عزاداری استفاده می‌کنند اما آیا فکر کرده‌اید که چرا از این رنگ در عزاداری‌ها استفاده می‌شود؟! رنگ سیاه برای زمانی که مشکلات روحی هجوم می‌آورند و خواب و خوراک را از آدم می‌گیرند، می‌تواند آرامش‌بخش باشد؛ به همین دلیل است که برای رخت عزا این رنگ را انتخاب کرده‌اند. این رنگ توانایی جذب دیگر رنگ‌ها را دارد؛ این نشان‌دهنده تغییر است و بنابراین بسیار مناسب جوانان است اما توصیه می‌کنیم سرتاپا از رنگ مشکی استفاده نکنید و قسمتی از لباس‌هایتان را به رنگ سفید بگذارید.

احتیاط: استفاده بیش‌ازحد از این رنگ می‌تواند سطح انگیزه شما را کاهش داده و افکار منفی را در ذهن شما افزایش دهد.

برچسب ها: رنگ درمانی ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار