برداشت محصول کنجد، به عنوان یکی از تولیدات زراعی شهرستان خُنج در جنوب استان فارس، آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ 24 November 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خُنج گفت: با توجه به هزینه بالای برداشت ارقام محلی محصول کنجد، امسال و برای اولین بار، رقم جدید کنجد ناشکوفا که نوع مقاوم به ریزش محسوب می‌شود، در سطح شهرستان کشت شده است.

علی علی‌پور سطح زیر کشت این محصول در خُنج را حدود ۱۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: در این مساحت، هرساله ارقام محلی شامل داراب و دشتستان کشت می‌شده است.

او گفت: امسال ۲۰ هکتار از اراضی به کشت توده ژنوتیپی جدید یا همان تیپ مقاوم به ریزش که اصطلاحا ناشکوفا نامیده می‌شود، اختصاص داده شد.

علی‌پور گفت: برداشت محصول کنجد در اراقام محلی به صورت سنتی بوده و نیاز به برداشت سبز محصول و خرمن دارد که علاوه بر هدررفت زمان، موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به کشاورز شده و در مواقعی به دلیل وقوع بارندگی، خسارت‌هایی را به دنبال داشته است.

او ضمن یادآوری اینکه ارقام ناشکوفا امکان برداشت با کمباین را برای کشاورز فراهم می‌کند و منجر به صرفه‌جویی در هزینه برداشت خواهد شد، گفت: کارشناسان و کشاورزان معتقدند که درصد بالایی از هزینه ها در کاشت کنجد، مربوط به مرحله برداشت بوده و با استفاده از ارقام جدید این هزینه‌ها کاهش قابل قبولی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خُنج گفت: پیش بینی می شود با توجه به خصوصیات رقم ناشکوفا نظیر کپسول بیشتر، ارتفاع بوته، مقاومت نسبت به بیماری های قارچی مثل بوته میری و پوسیدگی ریشه، ریزش کمتر در زمان برداشت، امکان برداشت با کمباین و صرفه جویی در زمان، شاهد جایگزینی این رقم به جای دیگر ارقام کنجد طی سال‌های آتی باشیم.

برچسب ها: برداشت ، کنجد ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار